۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۰۷۱۷۵
آیت الله سبحانی:

مسؤولان در برابر انتقادات سعه صدر داشته باشند

مسؤولان در برابر انتقادات سعه صدر داشته باشند
حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مسؤولان جامعه اسلامی باید سعه صدر داشته باشند، گفت: مسؤولان و مدیران کشور برای موفقیت در کارهای خود باید انتقاد پذیر باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در یازدهمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قران کریم که در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، با اشاره به آیه 60 سوره توبه گفت: منافقان برای کارشکنی در مسیر اهداف رسول اکرم(ص) شگردهای مختلفی به کار می بردند که یکی از آنها مسأله تهمت زنی به ایشان بود.

وی ادامه داد: منافقان پیامبر گرامی اسلام(ص) را به «دهن بینی» متهم می کردند تا اثر سخنان ایشان در میان امت اسلامی کاهش پیدا کند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: خداوند قرآن کریم را به صورت تدریجی نازل فرمود تا ارتباط پیامبر اکرم(ص) با عالم وحی و ملکوت برقرار باشد و قلب مبارک ایشان تثبیت پیدا کند؛ اگر قرآن کریم به صورت یکجا نازل می شد، ارتباط رسول اکرم(ص) با عالم وحی قطع می شد.

وی با بیان اینکه مسؤولان جامعه اسلامی باید سعه صدر داشته باشند، تأکید کرد: اگر بخواهیم جامعه را اداره کنیم، باید سعه صدر داشته باشیم؛ مسؤولان و مدیران کشور برای اینکه در کار خود موفق شوند، باید انتقاد پذیر باشند، زیرا امیر مؤمنان(ع) یکی از ویژگی های مدیران و مسؤولان تراز اسلامی را سعه صدر دانسته اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مدیریت در سخن گفتن آسان بوده، اما در مقام عمل بسیار سخت است، بنابراین در جامعه اسلامی باید مدیران کارآمد و اهل عمل انتخاب شوند.

وی با اشاره به جایگاه با اهمیت مدیریت در اسلام اضافه کرد: مدیرانی که به انتقادات و پیشنهادات گوش نمی دهند و درهای انتقاد به روی خود را می بندند، در مدیریت موفق نخواهند بود؛ در نقطه مقابل مدیرانی هستند که به همه انتقادات و پیشنهادات اعم از صحیح و غلط ترتیب اثر می دهند، این دسته نیز موفق نمی شوند.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: مدیر موفق و تراز اسلامی کسی است که درهای انتقاد به روی خود را باز می گذارد، اما با مشورت و نظر کارشناسی به نقدهای صحیح عمل کرده و پیشنهادهای غلط را رد می کند.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با تأکید بر لزوم تقریب میان مذاهب اسلامی گفت: برای ایجاد تقریب در جامعه اسلامی باید مشترکات میان مذاهب را تبیین کنیم تا مذاهب مختلف اسلامی بدانند که مشترکاتمان بیشتر از موارد اختلاف است.

این مرجع تقلید تأکید کرد: تنها نمی توان انتساب به رسول گرامی اسلام(ص) را دلیل پاکی و عمل صالح افراد تلقی کرد، زیرا چه بسا افراد بسیاری بوده اند که علیرغم انتساب به پیامبراکرم(ص) از عمل صالح برخوردار نبودند./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات