۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۰۷۱۷۷
استاد حوزه تشریح کرد؛

شرایط و موانع استجابت دعا

شرایط و موانع استجابت دعا
استاد حوزه علمیه قم با تبیین مهم ترین شرایط و موانع استجابت دعا، تاکید کرد که امکان ندارد دستی به سمت خداوند بلند شود و خداوند آن را کوتاه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم قم، با بیان این که دعا جنود عقل است، اظهار کرد: فاصله گرفتن افراد از دعا نشان می دهد که جنود جهل بر آنها غلبه پیدا کرده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت:هر فردی که عقل و علمش رشد داشته باشد درخواست های او نیز از خداوند افزایش پیدا خواهد کرد چنانچه مشاهده می شود که علما اهتمام زیادی به دعا کردن داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه در جامعه بسیار گفته می شود که دعا کردم اما خداوند استجابت نکرد، شخصی چنین سؤالی را از امام علی(ع) پرسید و ایشان به گونه ای پاسخ وی را داد که می توان گفت چنین سخنی شرک خفی است زیرا با زبان خود اعتراف می کند خداوند مستیجب الدعوه نیست.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امکان ندارد دستی به سمت خداوند بلند شود و خداوند آن را کوتاه کند؛ بلکه اگر به چنین موردی اعتقاد داشته باشیم شیوه استجابت را به خدواند واگذار خواهیم کرد زیرا تلقی ما از استجابت دعا اشتباه است؛ خداوند اگر بخواهد دعایی را اجابت نکند به بنده اجازه نخواهد داد که دعا کند چنانچه بسیار دیده می شود در ماه مبارک رمضان که ماه دعا است برخی به عیش و نوش خود مشغول هستند.

وی در ادامه به شرایط و موانع استجابت دعا اشاره کرد و افزود: در روایات خلوص باطن داشتن، مرور کردن خواسته در ذهن و انصاف در دعا را از شرایط استجابت دعا و معصیت بزرگترین مانع استجابت دعا معرفی شده اند؛ برخی دروغ می گویند، غیبت می کنند و هر امری که نهی شده است را انجام می دهد در مقابل می گویند به چه دلیل خداوند دعای ما را اجابت نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل روز جامعه اشاره و تصریح کرد: رییس جمهور بی کفایت آمریکا و برخی مسؤولان بی کفایت داخلی بدانند که ما خدایی داریم و هرکه نان دهد دندان نیز دهد.

وی گفت: در روایتی آمده است در آخرالزمان حاکمان به سمت ظلم، علما به سمت کم شدن ورع و تقوا می روند و عابدان اهل ریا، تجار رباخوار، کتمان کننده عیب مبیع، و محتکر می شوند و زنان نیز به دنبال زینت دنیا می روند که در این زمان بلا غلبه پیدا می کند و خوبان نیز دعا می کنند اما مستجاب نمی شود؛ این سخن من نیست بلکه روایت است./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
مصطفی رستمی
ارسال نظرات