۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۱
کد خبر: ۶۰۷۲۱۹
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

پژوهش های حوزه و دانشگاه بر اساس نیازهای جامعه باشد

پژوهش های حوزه و دانشگاه بر اساس نیازهای جامعه باشد
رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که ما محقق و پژوهشگر راکد نمی خواهیم، گفت: پژوهش ها باید در جهتی باشد که بتوانیم کسی را هدایت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور  در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که محقق و پژوهشگر راکد نمی خواهیم، گفت: پژوهشگر باید هجرت کند.

وی افزود: یکی از آفات حوزه این است که یک‌عده به جای هجرت تنها پژوهش کرده و نتیجه این شده است که تعداد مساجد افزایش یافته اما تعداد کمی به این مساجد مراجعه می کنند بنابراین درب پژوهشکده را قفل کرده و برای تبلیغ و ترویج دین هجرت کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید به سوق دهی پژوهش در جهت نیازهای جامعه، ابراز کرد: برای جذب جوان ها پژوهش نشده است و تنها جوانانی که خود تمایل دارند جذب می شوند، پژوهش ها باید در جهتی باشد که بتوانیم کسی را هدایت کنیم.

این کارشناس مذهبی در ادامه بر ارائه دروس کاربردی برای طلبه ها در حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: دروسی که که حوزه علمیه تدریس می شود قسمتی از آن وقتی فرد به درجه اجتهاد رسید برای او کاربرد دارد در حالی که شاید تنها 10 درصد این طلبه ها به درجه اجتهاد برسد پس باید دروسی گفته شود که برای آن ها کاربرد داشته باشد.

وی با بیان این که هجرت برای تبلیغ و ترویج دین واجب است، اظهار کرد: آخوند های ما کارمند شدند و محققین ما فاضل راکد هستند، ما از نظر داشتن عالمان مانند آیت الله و دکتر مشکلی نداریم اما جگر نداریم، باید به کارهای کاربردی روی آوریم و به جوانان خود بها دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: به اسم پژوهش و تحقیق این همه هزینه و عمر صرف می شود و تنها این پژوهش ها را خواص می فهمند، عوام‌چه کند؟ باید با بیان ساده  این تحقیقات و پژوهش ها را ارائه داد تا هم عوام متوجه شوند و هم خواص بپسندد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید به بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای مانند صدا و سیما در تبلیغ و ترویج دین، ابراز کرد: باید تحقیقات و پژوهش ها وصل به صدا و سیما شود و از این طریق در اختیار مردم قرار گیرد باید همچنین کتاب ها را مختصر نوشت و ارتباط با رسانه های جمعی مانند صدا و سیما زیاد شود.

این مفسر قرآن با بیان این که طلبه باید جسور و خط شکن باشد، تصریح کرد: برخی غالب ها را پذیرفته و برخی غالب ها را باید شکست باید قرآن محور قرار گیرد؛ خیلی اخلاق ها، اخلاق  نیست پس محوریت باید بر قرآن باشد./864/پ210/ق

امیر خاکراه
ارسال نظرات