۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
کد خبر: ۶۰۷۲۲۱
استاندار خراسان رضوی تأکید کرد؛

ضرورت استفاده از درس‌های دفاع مقدس برای پیشرفت و توسعه کشور

ضرورت استفاده از درس‌های دفاع مقدس برای پیشرفت و توسعه کشور
رزم حسینی گفت: درس‌های حماسه آزادسازی خرمشهر و همچنین دفاع مقدس برای امروز جامعه کاربرد دارد و باید ازآن ها در جهت توسعه و پیشرفت کشور بهره برد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی در اولین نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در سال 1398 که یکشنبه 29 اردیبهشت در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: سالروز فتح خرمشهر به درستی روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است. به همین مناسبت لازم است تا از فرماندهان دلاوری همچون شهیدان «صیاد شیرازی»، «باقری»، «خادم الشریعه»، «زین الدین»، «باکری»، «همت»، «خرازی»، «کاظمی» که در این عملیات نقش تعیین کننده‌ای داشتند یاد کنیم.

وی افزود: این فرماندهان در جایگاه خود فاتحان عزت و شرف بودند و از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی کشور دفاع کردند. وظیفه آحاد مردم است تا برای زنده نگده داشتن یاد و خاطره آنها هر آنچه می‌توانند انجام دهند.
رزم حسینی تأکید کرد: در شرایط موجود جامعه که دشمن در فضای مجازی افکار و عقاید جوانان ما را هدف قرار داده به زنده نگهداشتن یاد و خاطره حماسه آفرینان دفاع مقدس نیازمندیم و این رسالتی است که بر عهده ما گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: درس‌های حماسه آزادسازی خرمشهر و همچنین دفاع مقدس برای امروز جامعه کاربرد دارد. برگزاری مراسم بزرگداشت مناسبت‌هایی همچون سوم خرداد ارزشمند خواهد بود، اما مهم آن است که از درس‌های آن مقطع تاریخی برای پیشرفت و توسعه امروز کشور استفاده کنیم. نقش اصحاب رسانه و سخنرانان در تحقق این مهم بسیار حائز اهمیت است. البته باید توجه داشت که مطالب و وقایع آن دوران بدون غلو و اغراق آنگونه که بوده بیان شود.

استاندار خراسان رضوی در ادامه بیان داشت: صداقت و شفافیت، مردمی بودن، وحدت کلمه و فرماندهی واحد، مجاهدت مخلصانه با تدبیر، اراده‌ی آهنین، همبستگی ملی، وحدت در راهبرد دفاع، استراتژی باید مقاومت کنیم تا پیروز شویم، برتری توان معنوی بر توان مادی از جمله درس‌های فتح خرمشهر است که می‌توان از آنها برای آبادانی امروز جامعه نیز استفاده کرد.

وی تصریح کرد: صداقت و شفافیت به عنوان اولین درس فتح خرمشهر، امروز کمرنگ شده است. دوران دفاع مقدس اگر در عملیات‌هایی با عدم الفتح مواجه می‌شدیم آن را از مردم پنهان نمی‌کردیم و آنها را در جریان امور قرار می‌دادیم. امروز در تمامی حوزه‌ها نیازمند شفافیت هستیم و باید با مردم با صداقت برخورد کنیم.

رزم حسینی تأکید کرد: مردمی بودن عملیات «بیت المقدس»، یکی دیگر از درس‌های فتح خرمشهر بود. هر چند ارتش به عنوان سازمان رزم رسمی حضور داشت و در همه جبهه‌ها فعال بود، اما مردمی بودن جنبه اصلی کار بود و باعث پیروزی شد. در دوران دفاع مقدس رزمندگان ارتش، سپاه و نیروهای مردمی جدای از عمل به وظیفه نظامی به تکلیف شرعی عمل کردند و همه اقشار با وحدت کلمه تحت فرماندهی واحد آن زمان یعنی امام خمینی(ره) حماسه عظیم فتح خرمشهر را خلق کردند.

استاندار خراسان رضوی بیان داشت: مردم کشورمان در عملیات «بیت المقدس» اراده خود را بر دشمن تحمیل کردند و با توکل بر خدا و خلوص نیت در برابر ارتش متجاوز عراق ایستادند و او را تا مرزهای بین المللی به عقب راندند.

وی از همبستگی ملی به عنوان یکی دیگر از درس‌های فتح خرمشهر دانست و افزود: وحدت راهبردی در دفاع یکی دیگر از درس‌های فتح خرمشهر بود. همه، راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی را قبول داشتند و این اتفاق نظر در باز پس گیری خرمشهر بسیار مؤثر و تعیین کننده‌ بود.

رزم حسینی خاطر نشان کرد: مقاومت ملت ما در دفاع مقدس پیروزی جبهه حق را به همراه داشت. ایستادگی و پایمردی رزمندگان اسلام در عملیات «بیت المقدس» باعث شد تا ارتش بعث عراق تا مرزهای بین المللی عقب بنشینند و بخش‌هایی از سرزمین اسلامی‌مان که به اشغال آنها در آمده بود آزاد شود.

وی نابرابری توان مادی و معنوی و برتری توان معنوی را یکی دیگر از درس¬‌های فتح خرمشهر دانست و ادامه داد: علی رغم نا برابری امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی رزمندگان اسلام با ارتش بعث عراق، اما به دلیل برخورداری رزمندگان اسلام از قدرت ایمان و اعتقاد راسخ توانستند در برابر دشمن مقاومت کنند و از این مقطع با سربلندی بیرون بیایند.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اختیار تام می‌دهم تا برای ترویج فرهنگ متعالی دفاع مقدس هر مقدار بودجه می‌تواند به این امر مهم اختصاص بدهد. در خصوص تکمیل پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان نیز سازمان برنامه و بودجه با نظارت دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در حد مقدورات اعتبار در نظر بگیرند.

رزم‌حسینی در پایان استفاده از فرماندهان خراسانی دفاع مقدس را در شورای راهبردی تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس و همچنین ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس با استفاده از ظرفیت ‌های مردمی را ضروری دانست./864/د102/ق

امیر خاکراه
ارسال نظرات