۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۰۷۲۴۸
آیت الله تحریری:

انسان با رعایت وظایف خود به مرتبه فیض الهی نائل می شود

انسان با رعایت وظایف خود به مرتبه فیض الهی نائل می شود
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه دینداری محبوب‌ترین عمل نزد خداوند است، گفت: انسان با رعایت وظایف خود به مرتبه فیض الهی نائل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در چهاردهمین جلسه تفسیر دعای شریف ابوحمزه ثمالی که در این مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: غنای مطلق منحصر به ذات اقدس الهی دارد.

وی با اشاره به اینکه خداوند  نیازی به کسی ندارد، ادامه داد: انسان سراسر نیاز بوده و محبت او ناشی از نیاز و تمایل داشتن به کمال است.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه خداوند به مخلوق خود محبت دارد، ابراز کرد: انسان چون ظهوری از کمالات حضرت حق است خداوند به او محبت می ورزد و زمانی که این محبت ریشه یابی می شود می بینیم خداوند به آن کمال ظهور یافته از خودش محبت دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با استناد به کلام امام رضا(ع) اظهار داشت: حضرت می فرمایند صاحبان درک قوی می دانند آنچه در عالم بالا و عالم غیب است دانسته نمی شود مگر در عالم دنیا؛ همه موجودات مراتبی دارند که برخی از آنان مثل اعلی هستند.

وی با تاکید بر اینکه اهل بیت(ع) مثل اعلی هستند، گفت: انسان مخلوق الهی است؛ محبوب خداوند بودن به این جهت است که حق تعالی خودش محبوب خودش است و محبت به مخلوقات نمودی از محبت پروردگار به خودش است.

آیت الله تحریری گفت: محبت حق به غیر خودش، اول محبت به همه موجودات است منتهی اگر موجودی از مرتبه وجودی خاص و فیض خاصی از حق تعالی برخوردار باشد درجه محبوبیت او نیز بالاترین رتبه خواهد بود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه هیچ مخلوقی مبغوض خداوند متعال نیست، ابراز کرد: اینکه ما بین موجودات یک تفاوتی قائل هستیم به خاطر غایت وجودی آنان است زیرا اگر مخلوقی به غایت وجود نرسد مبغوض خداوند می شود.

وی ادامه داد: انسان در میان همه مخلوقات از محبوبیت و کمال خاصی نزد خداوند برخوردار است و بر اساس همین کمال خاص، برای او وظیفه معین می شود تا با رعایت آن وظایف بتواند به مرتبه فیض الهی نائل شود.

 آیت الله تحریری با بیان اینکه عبد زمانی که در مدار دین الهی قرار گرفت محبوب خداوند می شود، گفت: اگر عبد از مدار حق خارج شود با توبه می تواند مجدد به این مدار برگردد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که عبد تحت تدین دین حق قرار گرفت او محبوب الهی می شود اما اگر تخلف کند و سوی احسان الهی پیش نرود مبغوض می شود تا زمانی که توبه کند و مشمول عنایت خداوند قرار گیرد./813/پ202/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات