۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۰۷۲۷۸
دفنس وان:

دولت ترامپ درباره ایران زیاد بلوف می‌زند

دولت ترامپ درباره ایران زیاد بلوف می‌زند
یک مجله معروف آمریکایی، ادعاهای ترامپ در مورد ایران را گزافه گویی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «دیوید فریم» با انتشار مقاله‌ای در سایت تحلیلی دفنس وان اعلام کرد جنگ آمریکا با ایران در مقایسه با جنگ ۲۰۰۳ عراق اشتباهی در مقیاس بزرگ‌تر خواهد بود.

در این مقاله می خوانیم: جنگ با عراق در سال ۲۰۰۳ با فرضیه‌های خوش بینانه، جهل فرهنگی و برنامه ریزی هایبی دقت آغاز شد و بعد از گذشت دو دهه هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است. این جنگ یک اشتباه بزرگ بود اما جنگ با ایران اشتباهی بسیار بزرگ‌تر خواهد بود. اگر بخواهیم مقابله امریکا با ایران را با جنگ عراق مقایسه کنیم باید گفت جنگ عراق شاهکاری با برنامه ریزیدقیق و فرضیه‌های واقع بینانه بود. پروژه جنگ با ایران بسیار احمقانه بوده و باور نکردنی است اگر دولت ترامپ بتواند به آن فکر کند.

مسئله ایران با مسئله عراق در سال ۲۰۰۳ بسیار متفاوت است. حکومت صدام حسین هم مردم را تحت فشار قرار داده بود و هم همسایگانش را تهدید می‌کرد. هدف واشنگتن جایگزینی صدام با حکومتی دموکراتیک بود. دولت بوش فکر می‌کرد می‌تواند حکومتی بهتر در عراق ایجاد کند اما بعد از گذشت ۱۶ سال هنوز عراق به ثبات نرسیده و واشنگتن نتوانسته به اهداف خود دست یابد. در واقع حمله امریکا به عراق نه برای مردم عراق، نه برای منطقه و نه برای امریکا و مردمش سودی در بر نداشته است. با گذشت دو دهه، آسیبی که جنگ عراق به وضعیت آمریکا در جهان زد هنوز جبران نشده و هزینه‌های اقتصادی و انسانی این جنگ برای ایالات متحده امریکا و خاورمیانه همچنان ادامه دارد.

ایده تکرار چنین جنگی، نه تنها در مقیاس بسیار بزرگ‌تر، بلکه بدون متحدان، بدون توجیه و بدون هیچ برنامه‌ای فاجعه آمیز خواهد بود. رییس جمهور ترامپ مخالف مداخلات نظامی خارجی بوده و سعی کرده است نیروهای آمریکایی را از سوریه و افغانستان فراخواند. تمایل وی به ایجاد جنگی بزرگ علیه کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت و نیروی نظامی قوی بعید به نظر می‌رسد. باید گفت دولت ترامپ در تهدید ایران بلوف زیاد می‌زند.

ممکن است هدف برخی از افراد درون دولت ترامپ این باشد که به ایران ضربه بزنند اما ترامپ باید بداند که تحت فشار قرار دادن ایران و تهدید آن ممکن است منجر به درگیری بسیار بزرگ‌تر از عراق شود.

در سال ۲۰۱۹، ایالات متحده آمریکا توافق چند جانبه بین المللی (برجام) را نقض کرد. دولت ترامپ حتی از نظر سیاسی در داخل منزوی است. اکثر آمریکایی‌ها از رهبری ترامپ حمایت نکرده به آن اعتماد ندارند و به آن احترام نمی‌گذارند. در دولت ترامپ شخصیت با اقتداری مانند کالین پاول وجود ندارد که به اعضای تحت فرمان خود دستور داده و آنها آن را مو به مو اجرا کنند. رکورد اداری ناکارآمد در دولت ترامپ سوالات وحشتناکی در مورد توانایی آن برای انجام یک اقدام بزرگ مانند جنگ زمینی علیه کشوری در خاور میانه را مطرح می‌کند.

ترامپ هیچ مجوز قانونی برای جنگ علیه ایران نه از طرف کنگره و نه از طرف سازمان ملل متحد ندارد. او جهت مقابله نظامی با ایران هیچ متحدی ندارد و در واقع قدرتمندترین متحد نظامی آن یعنی بریتانیا که از سوی فرایند برگزیت در تنگنا قرار گرفته است نیز مخالف حمله نظامی به ایران بوده و دلایل امریکا برای اعمال سیاست حداکثر فشار علیه ایران و حمله نظامی به آن را کافی نمی‌داند. بنابراین هر اقدام نظامی ایالات متحده امریکا علیه ایران تجاوز محسوب خواهد شد و در هر گونه درگیری با ایران، هیچ متحدی به جز اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن حمایت نخواهند کرد.

در مقابل ایران یک کشور قدرتمند و یک تمدن بزرگ بوده و منافع آن با منافع قدرتهای بزرگی مثل روسیه گره خورده است. هیچ شواهدی وجود ندارد که ایرانیان از اقدام نظامی از سوی خارجی‌ها علیه شهرها و ارتش کشور خود خوشحال شده باشند. حکومت جمهوری اسلامی می‌تواند هر زمانی که بخواهد حمایت و مشارکت مردم را به دست آورد. اگر امریکا از حمله هوایی علیه ایران استفاده کند، ایران ثابت کرده است که می‌تواند علیه متحدان آمریکایی عمل مقابله به مثل انجام دهد. دولت ترامپ تاکنون هیچ دلیل قابل قبولی را برای جنگ علیه ایران ارائه نداده است. رفتار ایران در سوریه، یمن، عراق، لبنان و غزه، همانطور است که در دهه‌های گذشته بوده است.

تا سال ۲۰۰۳ امریکا شواهد و دلایل بسیاری جهت حمله به عراق به دست آورده بود از جمله تهدید صدام به حمله به کویت در سال ۱۹۹۴، سرکوب کردها در سال ۱۹۹۶ و.. در این جنگ متحدین اصلی واشنگتن یعنی فرانسه، آلمان، انگلیس و.. آنرا همراهی می‌کردند و مردم عراق نیز خواهان نابودی رژیم بعث بودند. جنگ ۲۰۰۳ با عراق از قبل پیش بینی شده و با برنامه ریزی قبلی انجام شد. عراق کشور قدرتمندی در منطقه خاورمیانه در مقایسه با ایران نبود و منافع آن چندان با منافع قدرتهایی مانند روسیه گره نخورده بود. با این وجود جنگ عراق اشتباهی بزرگ بود که هزینه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و انسانی زیادی برای واشنگتن در بر داشت.

همانطور که گفته شد ایران کشوری قدرتمند با ۸۰ میلیون جمعیت بوده که منافع آن با منافع قدرتهایی مانند روسیه گره خورده است. حکومت ایران از حمایت ایرانیان برخوردار بوده و متحدین اصلی امریکا مخالف حمله نظامی به آن هستند. بنابراین جنگ ایران در مقایسه با جنگ ۲۰۰۳ عراق، بسیار بزرگ و فاجعه آمیز بوده و هزینه‌های آن به مراتب سنگین‌تر خواهد بود. باید گفت که حمله به ایران اشتباهی بسیار بزرگ بوده که حتی تصور آن غیر ممکن است.

در نهایت باید گفت که بحث جنگ با ایران نقض قانون است: رهبران امریکا به اقدامی که به طور آشکارا احمقانه است نباید تهدید کنند. امریکا در جنگ با ایران صدمه زیادی خواهد دید. رهبران آن اگر واقعاً نمی‌خواهند بجنگند به انجام آن تهدید نکنند زیرا ممکن است تهدیدات عملی شده و جنگ بدون تفکر وبرنامه قبلی آغاز شود، جنگی که فاجعه آمیز خواهد بود./847/ب

منبع: مهر

ارسال نظرات