۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۰۷۳۰۱

جذابیت حضور روحانی غرفه دار در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان

جذابیت حضور روحانی غرفه دار در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان
سیزدهمین نمایشگاه قرآن خوزستان در حالی پایان یافت که اندک روحانیان غرفه دار در کنار معرفی محصولات غرفه به ارائه مشاوره‌های فردی و پاسخگویی به مسائل شرعی پرداختند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان، شامگاه گذشته پس از ۹ روز در نمایشگاه بین المللی اهواز پایان یافت.

در این نمایشگاه که در ۶۰ غرفه برگزار شد، حضور اندک روحانیان غرفه دار که در حد اندازه‌های یک دست نبود، بهانه‌ای شد تا با روحانیونی که در آنجا غرفه‌ای را به خود اختصاص داده بودن، هم کلام شویم.

سید محمدرضا شریفی، غرفه دار مؤسسه  یاسین امین خوزستان که سابقه فعالیت رسانه‌ای دارد، درباره علل کم استقبال طلاب و روحانیون به عنوان بازدیدکننده و غرفه دار عنوان داشت: از آنجا که در نمایشگاه قرآن، محور فعالیت‌ها قرآن کریم است؛ پس رسالت طلاب و روحانیون ایجاد ارتباط مردم با قرآن و انجام وظیفه رسول خدا (ص) که همانا ابلاغ دین از طریق قرآن می‌باشد، است.

جذابیت حضور روحانی غرفه دار برای بازدیدکنندگان

غرفه دار مؤسسه یاسین امین خوزستان با بیان اینکه تخصص و کار یک طلبه و روحانی باید قرآن و فعالیت‌های قرآنی باشد، افزود: قدم برداشتن روحانی در جامعه و حتی خرید از نانوایی و مغازه یک کار تبلیغی است و حضور من به عنوان یک روحانی در غرفه تخصیص داده شده برای مردم جذاب و پیگیر هستند که یک روحانی چه مطلبی را می‌خواهد بر زبان براند.

امام جماعت مسجد امیرالمؤمنین شهرک برق ادامه داد: قالب نمایشگاه قرآن باید قرآن و اهل بیت (ع) باشد و در یک نگاه می‌توان متوجه شد که حداکثر ۳ غرفه بیانگر دستاورد‌های قرآنی هستند و چه بسا همین کمی غرفه‌های قرآنی عامل استقبال کم طلاب و روحانیت باشد.

بی توجه خاص دولتمردان به قرآن و آموزش‌های قرآنی

حجت الاسلام شریفی با بیان اینکه بازدیدکنندگان بار‌ها گفتند که ما انتظار مشاهده دستاورد‌های قرآنی را داریم، تصریح کرد: اطلاع رسانی ضعیف از تغییر مکان جابجایی نمایشگاه دیگر عامل استقبال کم است و بهترین مدعا بر این سخن آن است که در اختتامیه هر نمایشگاهی باید شاهد ازدحام بیش از حد و فوق العاده باشیم حال آنکه در نمایشگاه قرآن چنین امری مشاهده نمی‌شود.

وی مدیریت درست نمایشگاه را بسیار حائز اهمیت برشمرد و افزود: در این زمینه باید هزینه‌هایی صورت گیرد که متأسفانه در وضعیت کنونی توجه خاصی به قرآن و آموزش‌های قرآنی از سوی دولت نمی‌شود.

از سوی دیگر حجت الاسلام روحانی نژاد، کارشناس سواد رسانه‌ای و فضای مجازی حضور روحانیت در نمایشگاه‌های مرتبط با دین را بسیار ضروری و مفید برشمرد و گفت: خانواده‌ها وقتی ببینند یک روحانی برپا کننده غرفه است، برای شان جذاب‌تر بوده و بهتر به مطالب بیان شده توجه و همراه می‌شوند.

ضرورت حضور پررنگ روحانیت در نمایشگاه قرآن

کارشناس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه بازدید روحانیون از غرفه چشمگیر بود، اظهار داشت: روحانیت اگر غرفه دار هم نباشد باید در نمایشگاه حضور داشته باشد، با این حال استقبال روحانیت از نمایشگاه بد نبود و عدم استقبال چشمگیر روحانیت چه بسا به دلیل اقامه نماز، منابر سخنرانی، جلسات قرآنی و دینی و فعالیت‌های تبلیغی باشد.

حجت الاسلام روحانی نژاد به مدت زمان محدود نمایشگاه اشاره کرد و عنوان داشت: حضور روحانیت در نمایشگاه قرآن و عترت باید پررنگ باشد.

ضرورت حضور ثابت روحانیت در همه نمایشگاه‌ها

حجت الاسلام سید یوسف موسوی، غرفه دار سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان با تأکید بر ضرورت حضور روحانیت به عنوان غرفه دار و بازدیدکننده بیان داشت: صرف حضور روحانیت در میان مردم، آثار و برکات خاص خود را دارد از سوی دیگر مشاهده فضای نمایشگاه و آشنایی با آثار ارائه شده می‌تواند کمک رسان روحانیون برای ارتقای سطح فعالیت‌های فرهنگی مساجد باشد.

امام جماعت مسجد امام خمینی (ره) شهرک رزمندگان عنوان داشت: حضور روحانیت به عنوان یکی از اعضای ثابت هر نمایشگاهی ضروری است؛ زیرا پاسخگویی به مسائل شرعی در هر زمان و مکانی رخ می‌دهد و در نمایشگاه قرآن شاهد ارائه مشاوره‌های دینی و مذهبی بودیم.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به بازدید افراد مختلف به ویژه روحانیت از غرفه گفت: در این نشست‌ها بحث‌های بسیاری درباره طرح‌های قرآنی و مؤسسه‌های مردم نهاد و برگزاری دوره برای افزایش اطلاعات قرآنی و نظام‌مند کردن برنامه‌ها صورت گرفت.

درخواست‌های بسیار برای مشاوره فردی و پاسخگویی به مسائل شرعی

وی با بیان اینکه بازدید طلاب و روحانیت از نمایشگاه خوب نبود، تصریح کرد: با توجه به مذهبی بودن فضای نمایشگاه انتظار بر بازدید فوق العاده روحانیت است با این حال استقبال مردمی در خور توجه و در بحث مسائل شرعی و مشاوره‌های دینی استقبال بسیار خوبی صورت گرفت.

نمایشگاه قرآن، فرصتی برای جذب علاقه‌مندان به حوزه علمیه

 غرفه دار سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان با اشاره به اینکه بسیاری از بانوان با مراجعه به غرفه خواستار مشاوره‌های فردی و پاسخگویی به مسائل شرعی شدند، گفت: در همین زمینه دو خواهر حوزوی مستقر شدند که پاسخگوی مسائل شرعی و مشاوره‌های فردی و تحصیلی بودند که در ادامه بحث جذب ورود به حوزه خواهران را پیگیر شدند.

نمایشگاه قرآن فرصتی برای تبلیغ چهره به چهره

حجت الاسلام عباسی اصل، مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی که خود از غرفه داران حاضر در نمایشگاه است، در رابطه با ضرورت حضور روحانیت در نمایشگاه‌ها و عرصه‌های مختلف گفت: روحانیتی که دغدغه ارتباط با مردم را دارد باید در همه عرصه‌ها وارد شود ضمن اینکه برای خود عرصه‌هایی بسازد که در بحث سیل شاهد حضور روحانیت و تبلیغ دین بودیم.

با اشاره به فرصت نمایشگاه قرآن برای تبلیغ دین تصریح کرد: لازم است روحانیت در چنین نمایشگاه‌هایی حضور داشته و افزون بر بازدید در عین حال غرفه‌هایی داشته باشند.

حجت الاسلام عباسی اصل خاطرنشان کرد: روحانیت و فعالان فرهنگی از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بهترین بهره را برای برقراری ارتباط با مردم و تبلیغ چهره به چهره ببرند./۹۴۵۶/پ202/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات