۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۰۷۳۱۲
نماینده ولی فقیه در استان همدان:

مداحان برای حفظ نام اهل بیت و انقلاب اسلامی جریان سازی کنند + فیلم

مداحان برای حفظ نام اهل بیت و انقلاب اسلامی جریان سازی کنند + فیلم
امام جمعه همدان گفت: هنری که در مداحی و مضامین بلند آن وجود دارد و داشتن ارتباط مستقیم با عواطف مردم می تواند به یک جریان سازی هدفمند تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی امام جمعه همدان عصر امروز در دیدار مداحان و شعرا خاطر نشان کرد: اگر به تاریخچه مرثیه سرایی توجه کرده باشیم خواهیم دید که در طول تاریخ مداحان دارای القاب مختلفی بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی افزود: بعد از نوشتن کتاب روضه الشهدا توسط ملا حسین کاشفی در اوایل قرن دهم بود که مداحان از این کتاب استفاده می کردند و پس از آن بود که به روضه خوان معروف شدند، اما اصالتی که امروز شما دارید از دوران اهل بیت (ع) است که تحت عنوان مرثیه گو بوده است.

وی با اشاره به این که این کتاب از نظر سندی چندان اعتبار ندارد یادآور شد: مداحان عزیز باید در این زمینه توجه کنند که کتاب هایی که در طول قرن ها ۱۰ تا ۱۲ نوشته شده است اکثرا اعتبار چندانی ندارند.

امام جمعه همدان تصریح کرد: شکل گیری مرثیه سرایی به این شکل تقریبا از زمان امام باقر(ع) و امام صادق (ع) پایه گذاری شده و تا به امروز ادامه دارد.

وی خطاب به مداحان تاکید کرد: اهل بیت اهمیت بالایی برای شعرا و مادحین قائل بودند چرا که شما مداحان را به عنوان نیروهای سیاسی مبارز در جامعه می دانند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان این که در مراسم ها باید به جنبه های سیاسی نیز پرداخته شود یادآور شد: اینکه اهل بیت همه داشته خودشان را برای شعر یک شاعر می دادند به این دلیل بود که با استفاده از آن گرایش های سیاسی شیعی تقویت شود.

وی با اشاره به اشعاری که توسط مداحان در این مراسم سروده شد اظهار داشت: این اشعار هم رنگ و بوی مذهبی داشتند و هم رنگ و بوی مبارزی و سیاسی و این سبک را باید در بین مداحان و اشعار آن ها احیا کرد.

امام جمعه همدان خاطر نشان کرد: اگر یک مداح یا هیأت برای امام حسین کاری انجام دهد اما ربطی به مسائل اجتماعی نداشته باشد، او از مسیر اصلی منحرف شده است چرا که اهل بیت به مرثیه خوانی توجه دارند که در کنار گریه بر امام حسین (ع) بتواند تحرکات سیاسی نیز ایجاد کند.

وی قدرت مداحان در جریان سازی را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: فارغ از جنبه عبادی قسمت اعظم توجه اهل بیت به مادحین این بود که این قشر می تواند جریان سازی سیاسی در جامعه ایجاد کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تاکید کرد: هنری که در مداحی و مضامین بلند ان وجود دارد و داشتن ارتباط مستقیم با عواطف مردم می تواند به یک جریان سازی هدفمند تبدیل شود که بایداز این ظرفیت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تبلیغ ولایت و هدایت گری توفیقی است که خداوند به شما مداحان داده است و باید شکرگزار این نعمت باشید اظهار داشت: مادحین می توانند در عرصه حفظ نظام، حفظ انقلاب و حفظ اسلام و نام اباعبدالله (ع) بسیار موثر باشند و این را نباید با چیز دیگری در دنیا عوض کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی استفاده از ظرفیت جوانان در مراسم ها و روضه ها را موضوعی مهم دانست و گفت: یکی از اسبابی که باعث حفظ نظام مقدس اسلامی شده است شما مادحین عزیز هستید که با برقراری ارتباط خوب با جوانان گام موثری را در جهت ارتباط عاطفی با مخاطب ایجاد می کنید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ضربه نهایی در این مراسم ها را باید سخنران مراسم بزند و چه خوب است که شما نیز در جنبه های معارفی و عمق بخشی به معارف دینی وارد شوید تا تاثیر گذاری دو چندانی را در مراسم ها ایجاد کنید./979/پ210/ب1

تعداد بازدید : 12
هادی شاملو
ارسال نظرات