۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۰۷۳۵۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

خودسازی تنها راه مقابله با هوای نفس است

خودسازی تنها راه مقابله با هوای نفس است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خودسازی تنها راه مقابله با هوای نفس است، گفت: معادباوری از ویژگی های شخصیتی انسان مومن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: انسان برای برای رسیدن به رشد و تکامل انسانی نیازمند برنامه ریزی است.

وی با بیان اینکه انسان نمی تواند به یکباره دیندار شود، اظهار داشت: شخصیت والای انسانی از دوره مهد کودک تا سن نوجوانی در وجود انسان شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تاکید بر اینکه زندگی طبیعی عوامل تربیتی فراوانی را در خود دارد که باید برخی از آن عوامل در زندگی شهری نیز وارد شود، گفت: طبیعت مربی انسان است؛ می طلبد والدین فرزندان خود را با زندگی طبیعی آشنا کنند تا فرزندان با تجربه زندگی طبیعی به رشد و آگاهی دست یابند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: زندگی طبیعی، فرزندان را قوی بار می آورد و به آنان قدرت می دهد تا بتوانند در هر شرایطی از منافع خود دفاع کنند.

وی با بیان اینکه مسجد بهترین محل برای رشد فرزندان است، اظهار داشت: فضای مسجد باید به گونه ای در نظر گرفته شود تا کودکان و نوجوانان بتوانند از آن فضا برای تجربه زندگی طبیعی بهره ببرند در همین حین آنان با مباحث دینی نیز آشنا می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: یکی از مهمترین وظایف والدین این است که به فرزندان بیاموزند دنیا عالم محدودیت ها است کسانی که این محدودیت ها را به فرزندان تذکر ندهند نمی توانند توقع داشته باشند فرزند در مواجهه با سختی ها و گرفتاری ها رفتار عاقلانه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه فراموشی مرگ،‌ مهلک ترین بیماری است، ابراز کرد: یکی از علامت های بیمار بودن انسان فراموشی مرگ است؛ کسانی که مرگ را فراموش می کنند تصورشان این است که هنوز خیلی با مرگ فاصله دارند در حالی که انسان باید مرگ‌ اندیش باشد تا بتواند در تصمیم گیری‌های حساس سرنوشت ساز موفق باشد.

وی افزود: انسان اگر بتواند در مواجهه با سختی ها و محدودیت‌ها بهترین عکس العمل را داشته باشد می تواند به کمال برسد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه نفس انسان در عالم دنیا همیشه جوان می ماند و هرگز پیر نمی شود، گفت: اگر کسی از دوره جوانی به خودسازی اهتمام داشته باشد در دوره پیری نیز می تواند نفس سرکش خود را کنترل کند.

استاد حوزه علمیه معادباوری را از ویژگی های شخصیتی انسان مومن برشمرد و اظهار داشت: انسان اگر معاد باور باشد جهان برای او بزرگ می شود تا بتواند از آن نهایت استفاده را برای حیات جاودانه ببرد؛ جاودان طلبی بزرگ ترین درخواست انسان از خداوند است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت آدم(ع) به خاطر جاودان طلبی‌اش بود که فریب ابلیس را خورد./813/پ202/ب1

 

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات