۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۰۷۳۶۶
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

بخشی از معارف قرآن تا ظهور حضرت حجت در حجاب است

بخشی از معارف قرآن تا ظهور حضرت حجت در حجاب است
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: بخشی از معارف قرآن در حجاب رفته است که تا ظهور ظاهر نمی‌شود به این علت که امام در حجاب غیبت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس(ره) به سخنرانی پرداخت و گفت: قرآن بر قلب پیامبر(ص) نازل شده و در اختیار معصوم(ع) است معصومین(ع) قرآن را بدون واسطه از خداوند دریافت و بدون حجاب حقایق آن را درک می‌کنند ما برای دریافت حقایق قرآن باید از طریق معصوم(ع) اقدام کنیم.

وی افزود: خداوند می فرماید بنده با هیچ چیزی نظیر واجبات به من نزدیک نمی‌شود، اما پس از فرایض با نوافل به من نزدیک می‌شود تا جایی که با نور الهی می‌بیند و می‌شنود در واقع نور هدایت الهی در قوای او کار می‌کند.

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه مقام بزرگی است که انسان بتواند هدایت قرآن را از طریق ائمه معصومین(ع) دریافت کند، عنوان کرد: هر کس فکر کند بدون ائمه معصومین(ع) قرآن را بفهمد او دچار توهم است که برخی به آن مبتلا شدند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام صراط و باب الله است در جایگاهی قرار دارند که جبرئیل هم نمی‌تواند به آنجا قدم گذارد، اظهار کرد:‌ کسی که خیال کند که همچون معصومین(ع) بتواند به خلوتی با خدا برسد که آنها را کنار بگذارد او دچار توهم است.

وی با بیان اینکه بخشی از معارف قرآن در حجاب رفته است که تا ظهور ظاهر نمی‌شود به این علت که امام در حجاب غیبت است، ابراز کرد: در معنای باطنی غیبت حقیقت ولایت امام در حجاب فرو رفته است که قرآن از آن به شب تاریک تعبیر کرده است. در این دوران امتحانات و ابتلائات سنگینی برای پیروان ائمه معصومین(ع) وجود دارد.

آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه امام و قرآن از یکدیگر جدا نیستند و بخشی از معارف قرآن هنگام ظهور آشکار می‌شود، گفت: در بسیاری از تفاسیر سخنان مهمی گفته شده است اما با این وجود تقریبا قرآن بکر و دست نخورده باقی مانده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در روایت است که اگر سلمان‌ها مرتب تفسیر قرآن داشته باشند باز هم روز قیامت قرآن بکر و دست خورده است این نشان از عظمت قرآن دارد. هنگام رجعت مومنان کامل برمی‌گردند که از حقیقت ولایت و اسرار معارف قرآن استفاده کنند، اینگونه نیست که ما کاملا محجوب باشیم در عصر غیبت ما از امام استفاده می‌کنیم اما استفاده در عصر ظهور کامل‌تر است.

وی با بیان اینکه ما به میزان ظرف وجودی خود می‌توانیم از معارف قرآن بهره ببریم، گفت: نخستین شرط بهره بردن از قرآن توجه به عظمت آن است، اگر قرآن در دل انسان عظمت نداشته باشد نمی‌تواند از آن استفاده کند،‌ امام سجاد(ع) فرمودند آیات قرآن گنج است که باید انسان در آن تامل کند که عظمت الهی را در آن ببیند.

آیت‌الله میرباقری افزود: از شرایط مهم استفاده از قرآن دعا کردن و التماس به درگاه الهی است، امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند کلید گنج الهی دعا است، بنابراین برای پاک شدن از زذایل و رسیدن به بسیاری از فضایل یکی از کلیدها دعا است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه دعا بهترین سلاح مومن است، عنوان کرد:‌ یکی از راه‌های رسیدن به حقایق قرآن دعا به درگاه الهی است، در این زمینه از دعاهای ائمه معصومین(ع)‌بسیار استفاده کنید.

وی ادامه داد:‌ یکی دیگر از راه‌های فهم قرآن انس با آن است که با تلاوت آغاز می‌شود و باید آداب ظاهری و باطنی آن را رعایت کرد، از آداب باطنی تلاوت قرآن خشوع در مقابل آن است به همین اندازه حقایق قرآن بر قلب انسان صادر می‌شود.

آیت‌الله میرباقری در پایان با استناد به روایتی از ائمه معصومین(ع) مبنی بر اینکه تلاوت قرآن در خلوت شب بزرگترین بیماری‌های شما یعنی کفر و نفاق را شفا می‌دهد، بیان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند در خانه‌ای که در آن تلاوت قرآن شود برکت‌ عمر و رزق دارند، شیاطین از آن هجرت و ملائکه بر آن نازل می‌شود این خانه برای آسمانیان می‌درخشد./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 2

 

 

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
 
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات