۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۰۷۴۱۸
رییس جامعه المصطفی مطرح کرد؛

حوزه های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه آماده شوند

حوزه های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه آماده شوند
حجت الاسلام والمسلمین عباسی تنظیم حوزه‌ها با نیازهای فکری و معرفتی روز جامعه و مخاطبان را ضروری دانست و بر آماده سازی حوزه برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پنجمین اجلاس سراسری مديران حوزه‌های علمیه و مدارس دینی هندوستان، با حضور شماری از مدیران حوزه‌های علمیه پیوسته و همکار هند با عنوان «تحول در حوزه‌های علمیه هند»، با سخنرانی رئیس جامعه‌المصطفی، در دهلی نو برگزار گردید.

این اجلاس با هدف کلی اطلاع‌رسانی از آخرین تحولات جامعة‌المصطفی و هم‌اندیشی مدیران مدارس، با موضوع بررسی راهکارهای ارتقای سطح کارآمدی، تحول و اعتلای علمی- تربیتی حوزه‌های علمیه هندوستان، با تشکیل پنج کمیسیون منطقه‌ای برگزار شد و مدیران حوزه‌های علمیه دیدگاه‌های خود را در این کمیسیون ها مطرح کردند و نماینده هر کمیسیون نتیجه مباحث کمیسیون‌ را در صحن اجلاس ارائه نمود.

در این اجلاس، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به بررسی جایگاه و رسالت حوزه‌های علمیه هند پرداخت و در این باره بیان نمود: اهل‌بیت(علیهم‌السلام) علمای امت را به حضور فکری، معرفتی و علمی در جامعه ترغیب می‌فرمودند.

رئیس جامعه‌المصطفی با بیان این که شناسایی این ویژگی‌ها برای حفظ و تقویت آنها ضرورت دارد، احساس رسالت اجتماعی را یکی از این ویژگی‌ها برشمرد و اظهار داشت: حوزه‌های علمیه خودشان را از جامعه منقطع نکرده و همواره کوشیده‌اند در متن جامعه حضور داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ابلاغ پیام دین، مردمی بودن، تربیت اخلاقی و معنوی طلاب، توجه به نیازهای روز، عقل‌گرایی در کنار حفظ اصول و سنت‌ها، ارتباط با مذاهب دیگر اسلامی، نوآوری و پویایی، بومی‌سازی، تولید متون آموزشی جدید، برخورداری از استادان تحول‌ساز و تقویت پژوهش را ویژگی‌‌های دیگر حوزه‌های علمیه برشمرد و با بیان این که بهترین روش تربیت‌، برقراری ارتباط با طلبه است، خاطرنشان ساخت: حوزه‌های علمیه باید خودشان را با نیازهای فکری و معرفتی روز جامعه و مخاطبان تنظیم کنند و خود را برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه آماده سازند.

رئیس جامعه‌المصطفی در ادامه، عقل‌گرایی را دلیل پویایی فلسفه اسلامی در حوزه‌های علمیه دانست و گفت: کلام اسلام ناب محمدی(ص)، عقلی است؛ در کنار احترام به مذاهب دیگر اسلامی، به گرایش عقلانی مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌بالیم.

وی سیاست اصولی جامعه‌المصطفی را ارتباط علمی، برادرانه و دوستانه با دیگر مذاهب اسلامی دانست و در ادامه، توقف را موجب عقب‌ماندگی از قافله حرکت جوامع بشری برشمرد و تأکید کرد: باید میراث ارزشمند و ویژگی‌های مبنایی را نگه داریم و در قالب جدید و مطابق‌ با نیازها و اهداف جهان ارائه نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به ‌روز رسانی و بومی‌سازی تولیدات علمی و آموزشی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: جامعه‌المصطفی آمادگی دارد با کمک و مشورت علما و دانش‌آموختگان و طراحی‌ این عزیزان، برای بومی‌سازی و انطباق این نوشته‌ها و برنامه‌ها با واقعیت‌های هر منطقه اقدام نماید.

رئیس جامعه‌المصطفی با اشاره به ضرورت تولید متون آموزشی و نیاز به تولید چهارصد متن آموزشی جدید، حضور استادان تحول‌ساز را در حوزه‌های علمیه، بسیار مؤثر دانست و بر تقویت روزافزون جنبه‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه تأکید ورزید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که ضرورت دارد که طلاب حوزه‌های علمیه با زبان و ادبیات روز، آشنایی و به زبانی به جز زبان مادری تسلط داشته باشند، آشناسازی مردم با معارف قرآنی را از وظایف دیگر حوزه‌های علمیه برشمرد و در ادامه، ابراز کرد: آموزش‌های کاربردی- مهارتی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جامعه‌المصطفی است.

همچنین «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ مهدوی‌پور»، نماینده ولی فقیه در هند، در خصوص نقش انقلاب اسلامی در گسترش حوزه‌های علمیه هند اظهار داشت: نزدیک به 5٪ مدارس هند مربوط به پیش از انقلاب اسلامی ایران است و 95٪ مدارس پس از انقلاب به وجود آمده که نشان‌دهنده نقش انکارناپذیر انقلاب اسلامی در تقویت و رشد حوزه‌های علمیه است.

نماینده ولی فقیه در هند درباره ضرورت تقویت زبان فارسی در حوزه‌های هند تصریح کرد: براساس تأکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مبنی بر تقویت زبان فارسی در حوزه‌های علمیه هند، زبان فارسی باید در حوزه‌ها تقویت شود.

«حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری»، معاون آموزش جامعه‌المصطفی نیز به بیان سیاست‌های جامعه‌المصطفی در خصوص ارتقای سطح علمی مدارس پیوسته و همکار پرداخت و اظهار داشت: معاونت آموزش جامعه‌المصطفی با استفاده از نتایج به‌دست‌آمده از این اجلاس، آمادگی دارد گام‌های لازم را برای تقویت و ارتقای سطح علمی و آموزشی مدارس بردارد.

در ادامه، «حجت‌الاسلام والمسلمین صالح»، نماینده جامعه‌المصطفی در هند، گفت: هندوستان با بیش از یکصد حوزه علمیه، از نظر جایگاه حوزوی، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دارای مدارس علمیه به شمار می‌رود و امروز علاوه بر هزاران نفر طلبه، که در هند در سطح حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل هستند، شاهد حضور چندین‌هزار نفر از برادران و خواهران از هند در ایران و کشورهای دیگر هستیم که ظرفیت بسیار بزرگ علمی هند و علاقه وافر مردم این سرزمین را به علوم اسلامی و معارف ناب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نشان می‌دهد.

نماینده المصطفی با اشاره تشکیل مجمع مدیران حوزه‌های علمیه هند ابراز کرد: یکی از اقدامات نمایندگی المصطفی، تشکیل مجمع مدیران مدارس دینی و حوزه‌های علمیه هند بوده است که با هدف فراهم‌سازی زمینه برای بهره‌گیری از خِرد جمعی و تبادل افکار و مشارکت‌دهی مدیران در تصمیم‌سازی و ارائه راهکارهای عملی به منظور ارتقای کیفی و تحول در حوزه‌های علمیه و نیز تحکیم و توسعه ارتباط، هم‌افزایی و همکاری حوزه‌های علمیه و مدارس دینی هندوستان و نمایندگی جامعة‌المصطفی در هندوستان انجام شده است.

وی، در ادامه، به معرفی برخی از فعالیت‌های نمایندگی جامعه‌المصطفی برای تقویت ابعاد علمی- تربیتی حوزه‌های علمیه هند در سال‌های اخیر پرداخت و خاطرنشان ساخت: نوسازی و بومی‌‌سازی برنامه‌های آموزشی، متناسب با نیازهای منطقه، سامان‌دهی مدارس و صدور کد تحصیلی برای بیش از 1500 نفر از طلاب مدارس، تقویت ابعاد علمی مدارس پیوسته و همکار از طریق پذیرش استادان با سطوح بالای علمی، برگزاری المپیاد علمی سراسری در حوزه‌های علمیه هند، گسترش ارتقای فعالیت‌های قرآنی مدارس علمیه، نظام‌مند نمودن و سامان‌دهی پذیرش طلاب برای ادامه تحصیلات حوزوی در ایران، از مهم‌ترین اقدامات نمایندگی در سال‌های اخیر است./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات