۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۰۷۴۲۶
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

یاد خدا موجب رفع دلهره ها می‌ شود

یاد خدا موجب رفع دلهره ها می‌ شود
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بخش عمده ای از مشکلات جامعه به دلیل کمرنگ شدن یاد خدا در زندگی ها است، گفت: انسان باید بداند که خداوند علت تامه است نه دیگران.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) در تبیین فرازهای بعدی نامه 31 نهج البلاغه اظهار داشت: حضرت در ادامه به فرزندشان دستور می‌ دهند که در همه کارها به خدا تکیه کن تا خدا همیشه همراه تو باشد.

وی افزود: واگذاری امور به خدا از جمله اموری است که هم در کتاب خدا و هم در احادیث به آن اشاره شده است، سیره اولیاء و انبیاء و معصومین این طور بوده است و اساسا به طور فطری شاید انسان بلکه اگر دقت بیشتری کنیم حتی حیوانات نیز به دنبال ملجأ و مأوی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: خداوند در سوره یوسف وقتی جریان فرستادن یعقوب فرزندانش را به مصر نقل می‌ کند از قول حضرت یعقوب بیان کرده است که بر خدا توکل کنید یا در جای دیگری از قرآن می‌ خوانیم «و افوض امری الی الله ان الله بصیرٌ بالعباد» یعنی من همه امورم را به خدا واگذار می‌ کنم.

وی با اشاره به این که شناخت خدا زمینه توکل و اتکای انسان را به خدا فراهم می‌ کند، تصریح کرد: انسانی که به خدای متعال معرفت پیدا کند هیچگاه نمی تواند دست نیاز به سوی کس دیگری دراز کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: توکل دارای مراتبی است، یکی این که خدا را باور کند، دوم آنکه بداند خداوند نسبت به همه امور آگاه است، سوم به قدرت بی نهایت و لایزال خدا ایمان بیاورد و چهارم آن که بداند ذات اقدس الهی بخیل نیست و همه چیز در اختیار او است؛ اگر انسان این مراحل را داشته باشد این سخن امیرمؤمنان(ع) که می‌ فرماید: «الجئ نفسک فی جمیع امورک الی الهک» را به خوبی درک می‌ کند.

وی بیان داشت: گاهی در زندگی به مال و اموال و قدرت خودمان یا علم مان تکیه می‌ کنیم در حالی که علم و مال و قدرت و استعداد و هنر را خداوند به انسان داده است؛ قرآن مجید در آخر سوره قصص وقتی داستان قارون را نقل می‌ کند می‌ گوید قارون از قوم موسی بود ولی طغیان کرد در حالی که ثروت زیاد را ما به او داده بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که بر عکس قارون، حضرت یوسف است، گفت: وقتی حضرت یوسف بعد از این که برادرانش او را اذیت کردند و او را به چاه انداختند خداوند او را از ته چاه به ملک و فرمانروایی رساند ولی باز هم خطاب به خدا گفت: «خدایا! تو به من ملک و فرمانروایی عطا کردی و تأویل احادیث را یاد دادی و مرا در دنیا و آخرت تسلیم خودت قرار بده».

وی ابراز داشت: انسان باید بداند علت تامه خدای متعال است و بقیه علت ناقصه هستند، محیی و ممیت و رازق خدا است، این که گاهی گفته می‌ شود فرمایشات ائمه معصومین باید مطالعه شود به همین جهت است که مکتب ما توحیدی است و اگر ما خدا را آنگونه که شایسته و بایسته است شناختیم به برکت اهل بیت(ع) است.

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: اگر انسان به این جا رسید آرامش پیدا می‌ کند و اضطراب ها و دلهره هایی که جامعه ما را درگیر کرده است به این دلیل است که خدا کمتر در زندگی های مطرح است، قرآن خدا را این گونه معرفی کرده است: «کسانی که ایمان آورده اند بیشترین محبت را به خدا دارند».

وی در ادامه با اشاره به سالروز میلاد با سعادت امام حسن(ع) یادآور شد: چقدر خوب است به رابطه تنگانگ ایشان را با خدا نگاه کنیم، امام حسن(ع) مجتبی شخصیتی است که در روایت آمده است می‌ خواست آماده وضو شود رنگ صورت شان زرد می‌ شد و یا وقتی یاد مرگ می‌ افتادند گریه می‌ کردند و زمانی که یاد قیامت و حشر و نشر می‌ افتاد از هوش می‌ رفت.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد خاطرنشان کرد: اگر یاد خدا این گونه در زندگی مطرح شد، با شوق نماز می‌ خواند، با شوق روزه می‌ گیرد، با شوق انفاق می‌ کند و با طیب خاطر از محرمات اجتناب می‌ کند./1330/ج

 

ارسال نظرات