۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۱
کد خبر: ۶۰۷۴۷۳
حجت الاسلام لرستانی مطرح کرد؛

ایمان، مهم ترین بازدارنده از کم فروشی

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه الیگودرز گران فروشی را حرام دانست و گفت: گران فروشی موجب مال اندوزی و فاصله طبقاتی بوده و ایمان مهم ترین راه بازدارنده از گران فروشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام علی لرستانی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه الیگودرز، عصر سه شنبه در جمع خواهران بسیجی این شهرستان در رابطه مسائل اقتصادی و پیامدهای گران فروشی در سطح جامعه بیان کرد: در قرآن مجید که کتاب آسمانی و کلام الهی است، به طور صریح و مکرر به کم فروشی اشاره شده و به شدت تقبیح شده است.

وی با اشاره به اینکه در آیات قرآن کم فروشی موجب ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی شده است، افزود: در شش سوره از 114 سوره قرآن کم فروشی مورد مزمت قرار گرفته است.

حجت الاسلام لرستانی خاطرنشان کرد: در سوره مطففین آمده است وای به حال کم فروشان آنان که وقتی چیزی را تحویل مردم می دهند در پیمانه و وزن کمتر می دهند، آیا عقیده ندارند که بعد از مرگ زنده خواهند شد و به روز رستاخیز ایمان ندارند، روزی که تمام مردم در پیشگاه خداوند برای تعیین سرنوشت خود می ایستند.

گران فروشی از آفت های کسب روزی حلال است

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه الیگودرز در ادامه گران فروشی را یکی از آفت های کسب روزی حلال عنوان کرد و گفت: بسیاری از فروشندگان امروزی ممکن است که دانسته و یا ندانسته به آن مبتلا شوند.

وی عنوان کرد: درآمد حاصل از گران فروشی حرام است و باید به صاحبان حق برگردانده شود و فروشنده ای که گران فروشی کرده است، مالک آن اموال نیست زیرا درآمد حاصل از گران فروشی حرام است و از حق الناس به شمار می رود که باید به صاحب اصلی آن برگردانده شود.

حجت الاسلام لرستانی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: مغبون ساختن و فریب دادن مؤمن در معامله حرام است، عنوان کرد: در نکوهش گران فروشی همین بس که پیامبر(ص) در روایتی فرمود: هرکسی به عنوانی سبب گرانی در بازار مسلمانان شود، بر خداوند لازم است او را در بزرگ ترین جایگاه جهنم سرنگون کند.

وی ابراز داشت: امام خمینی(ره) در پاسخ به حکم احتکار و گران فروشی اشاره می فرمایند: احتکار و گران فروشی و هر عملی که بر خلاف مقررات دولت اسلامی است، جایز نیست.

حجت الاسلام لرستانی با بیان اینکه از آنجایی که یکی از ابزار کسب درآمد نامشروع دروغ گویی است و برخی فروشندگان از همین ابزار استفاده می کنند، تا به هدف نهایی خود یعنی گران فروشی برسند، گفت: همین موجب می شود تا رفته رفته دروغ گویی در جامعه تبدیل به یک فرهنگ شود و قبح آن از بین برود، مردم به یکدیگر به چشم دزد و دروغ گو نگاه می کنند و این موجب از بین رفتن اعتماد و اطمینان بین مردم می شود.

گران فروشی و مال اندوزی سبب به وجود آمدن تضاد طبقاتی است

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه الیگودرز در ادامه سخنان خویش بیان کرد: وقتی در نتیجه گران فروشی عده ای اموالی به ناحق از مردم می گیرند و مال اندوزی می کنند، همین سبب به وجود آمدن تضاد طبقاتی و افزایش فقر در جامعه می شود.

وی با بیان اینکه اگر جامعه ای بخواهد به سوی کم فروشی نرود و عدالت اقتصادی بلکه عدالت جامع را تجربه کند باید بر این عناصر بینشی و نگرشی تأکید و توجه داشته باشد و با افزایش مأموران نظارتی نمی توان به این مهم دست یافت، چراکه انسان باید وجدانی به نام فطرت الهی بیدار داشته باشد تا بتواند از درون خود را نظارت، مدیریت و مهار نماید.

حجت الاسلام لرستانی بیان کرد: اگر چنین نیروی داخلی و پاسبان نفس نباشد نمی توان امید داشت که از کم فروشی رهایی یافت، چراکه پس از رفتن مأموران بیرونی، شخص دوباره به همان بی عدالتی و کم فروشی گرایش می یابد و آن را مرتکب می شود، از این رو خداوند و پیامبران همواره بر مأموران درونی از بینش توحیدی، معاد و حسابرسی قیامت، نماز و تقوا توجه داده اند و آن را مهم ترین ابزارهای مبارزه با بی عدالتی معرف کرده اند.

اعتقاد به خدا مهم ترین عامل در عدالت اقتصادی است

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه الیگودرز مهم ترین عامل در عدالت از جمله عدالت در خرید و فروش و ایجاد امنیت و اعتماد عمومی را دین و ایمان دانست و افزود: خداوند در آیاتی از جمله آیه یک تا شش سوره مطففین اعتقاد به خدا را مهم ترین عامل در عدالت اقتصادی و مانع جدی در برابر کم فروشی معرفی می کند.

حجت الاسلام لرستانی بیان داشت: در آیات 85 و 86 سوره هود به ایمان به عنوان مهم ترین بازدارنده از کم فروشی انسان ها اشاره می کند./9451/پ310/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات