۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۶۰۷۴۸۷
آیت الله تحریری:

بهشت ظهور صفت رحیمیت خداوند است

بهشت ظهور صفت رحیمیت خداوند است
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه خداوند محمود و حامد مطلق است، گفت: ظهور حمد از عبد کمالی است که در وجود او ظاهر می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه مروی به تفسیر فرازی از دعای شریف ابوحمزه ثمالی پرداخت و گفت: اولیای الهی با نشان دادن راه طریق عبودیت را به انسان ها یاد دادند.

وی با تاکید بر اینکه انسان باید از محضر خداوند هدایت به صراط مستقیم را تمنا کند، ادامه داد: خداوند دارای اوصاف جمال و کمال بی نهایت است از این رو به سبب همین اوصاف حضرت حق سزاوار حمد و ستایش خواهد بود چرا که او مالک همه حمد‌ها است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه بهشت ظهور صفت رحیمیت خداوند است، ابراز کرد: لذا بهشتیان زمانی که وارد بهشت می شوند ابتدا به حمد و سنای خداوند متعال مشغول می شوند؛ این حقیقت با اقرار به مالکیت خداوند ظهور پیدا می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه مسیر صراط درجات بسیاری دارد، اظهار داشت: یکی از بالاترین درجات صراط مسیر انبیای الهی، صدیقین، صالحان و شهدا است؛ بنابراین کسانی در عالم دنیا اهل نجات خواهند بود که در مسیر صراط و عبودیت گام برداشته باشند.

وی با استناد به کلام امام سجاد(ع)، گفت: مقصود حضرت در این فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی که می فرمایند: خداوند محبوب‌ترین اشیاء است نزد من، آن است که خداوند کمال مطلق بوده و اگر موجودی به کمالی توصیف شود ابتدا حق تعالی به آن صفت کمالی توصیف شده است.

آیت الله تحریری ادامه داد: یکی از جنبه هایی که خداوند متعال به کمال توصیف می شود زمانی است که از انسان عمل حمد ظهور می کند؛ بنابراین ظهور حمد از عبد یک کمال است که از وجود او ظاهر می شود؛ پس زمانی که انسان می گوید الحمدالله این عمل به کمال الهی قیام دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در فرازی دیگر می فرمایند: خداوند سزاوارترین موجود است به ستایش من؛ خداوند رب مطلق است و همه موجودات در هر شانی که قرار داشته باشند مربوب وجود مقدس او هستند چرا که خداوند حاکم بر آنان است؛ بنابراین خداوند محمود و حامد مطلق است.

وی با بیان اینکه سوره حمد بسیار با عظمت است، تصریح کرد: روایت است اگر سوره حمد را به مرده خواندید و زنده شد تعجب نکیند؛ همچنین آمده برای بیمار اگر خوانده شود شفا می یابد؛ پیامبراکرم(ص) دارای مقام محمد بودند چون ایشان به بالاترین مرتبه موجود امکانی که قابلیت برای کسب بالاترین معرفت نسبت به ذات اقدس احدیت وجود داشته باشد دست یافتند و ایشان توانستند حق تعالی را به بالاترین توصیفات توصیف کنند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
 
تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات