۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۶۰۷۵۵۴
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

نگاه درست و ریشه‌ای زمینه ساز تقویت توحید

نگاه درست و ریشه‌ای زمینه ساز تقویت توحید
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که اگر منظومه نگاه تصحیح شود انسان موحد خواهد شد، گفت: تقویت توحید بسیاری از اختلافات و مشکلات خانوادگی و اجتماعی را برطرف می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، عصر امروز در محفل ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد، با بیان این که نوع نگاه انسان به عالم دارای اهمیت زیادی است، اظهار داشت: برخلاف نگاه مادی و سطحی، نگاه توحیدی، نگاهی مفید و انسان‌ساز است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی المصطفی العالمیه با تأکید بر این که انسان باید به نعمات الهی و عالم هستی نگاهی توحیدی داشته باشد، افزود: بر اساس نگاه توحیدی آب در این عالم تنها ماده‌ای برای آشامیدن نیست؛ بلکه آیات قرآن کریم آب را مایه حیات می‌دانند.

وی افزود: البته در بعضی از تفاسیر بیان شده که منظور از آب همان نطفه است؛ چراکه بدون نطفه نه حیات گیاهان و نه حیات انسان‌ها ممکن بود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در ماجرای صلح حدیبیه چون نگاه رسول خدا صلی‌الله علیه وآله نگاهی توحیدی بود از این صلح به عنوان یک فتح بزرگ برای مسلمانان یاد کردند؛ در حالی که عده ای از مسلمان چون کعبه را زیارت نکرده بودند این صلح را صلحی بد دانسته و رسول خدا صلی‌الله علیه و آله را به خاطر آن سرزنش می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: نگاه شیطان به ماجرای سجده به حضرت آدم علیه‌السلام نگاه اشتباهی بود، به همین دلیل شیطان به حضرت آدم علیه‌السلام سجده نکرد.

وی تصریح کرد: چون شیطان به جسم خاکی و ظاهری حضرت آدم علیه‌السلام توجه کرد، بعد ملکوتی و روح حضرت آدم علیه‌السلام را که خداوند در آن دمیده بود را ندید و به همین دلیل سجده نکرد و رانده شد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که نگاه درست و توحیدی در انسان شور و امید ایجاد می‌کند، گفت: نگاه مادی چون ظاهر بین است نمی‌تواند مانند نگاه توحیدی در مورد امور مختلف قضاوت درستی داشته و حقیقت را بفهمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: نوع نگاه انسان به امور مختلف بسیار مهم است، چراکه در داستان همراهی حضرت موسی علیه‌السلام با حضرت خضر علیه‌السلام چون نگاه حضرت موسی علیه‌السلام ظاهری بود و نگاه خضر باطنی به همین دلیل حضرت موسی علیه‌السلام موفق به همراهی با حضرت خضر علیه‌السلام نشد.

وی به حدیثی از حضرت رسول صلی‌الله علیه وآله خطاب به امام علی علیه‌السلام در مورد نحوه نگاه به امور مختلف اشاره کرد، گفت: حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله به امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند «ای علی جان اگر مردم را دیدی به مستحبات مشغول هستند تو به واجبات مشغول شو، اگر دیدی مردم به دنیا مشغول هستند تو به آخرت مشغول باش، اگر دیدی مردم مشغول تزیین دنیا هستند تو به تزیین آخرت بپرداز، اگر دیدی مردم به دنبال عیوب دیگران هستند تو به رفع عیوب خود مشغول باش، اگر دیدی مردم مشغول کثرت عمل هستند تو اخلاص در عمل را مد نظر خویش قرار بده».

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: اگر نگاه انسان درست شود، توحید تقویت می‌شود و با تقویت توحید بسیاری از مشکلات در خانواده‌ها و جوامع برطرف خواهد شد./837/ج

ارسال نظرات