۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۶۰۷۵۵۸
مدیرکل اوقاف قم:

باید موقوفات حوزوی را احیا کنیم

باید موقوفات حوزوی را احیا کنیم
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: تقویت فرهنگ وقف، یکی از مهمترین ابزارهای موجود برای مقابله با دشمنان در جنگ اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عباس اسکندری در همایش بزرگ مبلغان و ائمه جماعات استان قم ضمن تبریک سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: نگاهی متعالی به امام حسن و امام حسین علیهم السلام در احادیث نبوی وجود دارد و مقام آنها آنقدر بالا ذکر شده که درک عظمت آن مشکل است.

وی افزود: هنوز آنطور که شایسته و بایسته است به فضائل و کرامات آن حضرت پرداخته نشده و جامعه با شخصیت این امام بزرگوار آشنا نشده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه علما و بزرگان در طول تاریخ تلاش فراوانی برای معرفی چهره نورانی اهل بیت(ع) به جامعه داشته‌اند گفت: انتظار است که در این شرایطی که همه شرایط برای تحقیق و پژوهش و تحلیل زندگی معصومین علیهم السلام امروز این خلا را پر کنیم و این چهره منور و نورانی عترت طاهره از این مظلومیت خارج شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهربانی و شکیبایی امام حسن(ع) به قدری بود که حتی مروان هم در تشییع جنازه ایشان شرکت کرد و در پاسخ به سوال امام حسین(ع) مبنی بر چرایی این کار گفت همه آن ظلم‌ها و مشقت‌ها را متوجه ایشان کردم ولی امروز در زیر جنازه کسی هستم که صبر و بردباری و شکیبایی او را بالاتر از کوه‌ها دیدم و صبر و شکیبایی او من را تحقیر کرده است.

اسکندری با اشاره به مشکلات موجود در کشور و لزوم صبر و بردباری در مقابل هجمه‌های بیگانگان عنوان کرد: باید با صبر و استقامت دشمنان را به شکست بکشیم و به شکلی رفتار کنیم که دشمن حس نکند می تواند ما را تسخیر کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به رسیدگی امام حسن(ع) به فقرا و مستمندان به عنوان الگویی تمام عیار برای امروز خاطرنشان کرد: امروز هم جامعه ما به لحاظ جنگ اقتصادی که دشمن بر ما تحمیل کرده است باید به همین سنت متعالی متلزم شویم و مستمندان را دریابیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه اجرای امینانه نیت واقفان گفت: نیات عجیبی از سوی گذشتگان در زمینه وقف اموال وجود داشته است که اگر در این مقطع اگر با مدیریت دقیق تر و صحیح‌تر و با نگاه بازتر و اقتصادی تری بحث اوقاف و امور خیریه دنبال شود می تواند بخش عمده‌ای از مشکلات و نارسایی های اقتصادی جامعه ما را حل کند.

اسکندری با اشاره به ظرفیت بالای وقف در استان و کشور بیان کرد: در این زمینه باید موقوفات از درست رفته را احیا کنیم؛ به خصوص در دوره حکومت ظالمانه رضا شاه و فرزندش که بیش از پدرش جنایت کرد بسیاری از موقوفات در کشور از دست رفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: بسیاری از موقوفاتی که از دست رفته، موقوفاتی هستند که نیت آنها بر اداره حوزه‌های علمیه و پرورش شاگردان امام صادق(ع) است که در این بخش باید با احیای موقوفات حوزه های علمیه را به خوبی اداره کنیم چرا که نباید چشم امید زیادی به دولت ها داشته باشیم زیرا حوزه باید به صورت مردمی و از طریق وقف اداره شود که هم باقی بماند و هم تقویت شود.

وی ادامه داد: نباید از سرمایه استفاده کنیم بلکه باید در حوزه وقف سرمایه‌گذاری کنیم و این شجره طیبه نیز رشد و نمو پیدا کند. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات