۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۶۰۷۵۷۲
امام جمعه موقت اصفهان:

تبعیت محض از رهبر نشانه غیرتمندی است

تبعیت محض از رهبر نشانه غیرتمندی است
آیت الله مهدوی گفت: شخص باغیرت از رهبر خویش تبعیت محض می‌کند و افزون بر انجام دستورات او در دلش نیز راضی است ولو برخلاف میلش باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: در بحث دوچرخه سواری زنان باید نظرات خودمان را کنار گذاشته و نظر دین را بشنویم.

وی در ابتدا پیرامون مبحث غیرت افزود: بحث غیرت تنها منحصر به غضب یا شهوت نیست و در تمام جوانب دین جاری است، در جلسات گذشته تعدادی از مواردی که بر اساس قرآن غیرت محسوب می‌شوند مانند دستور به مهربانی با همسر، دفع بدی با خوبی، جنگ نکردن در ماه‌های حرام، وفای به عهد، پذیرایی از مهمان و ادای امانت را بیان کردیم.

آیت الله مهدوی با اشاره به سخن حضرت علی (ع) که می‌فرمایند دشمن ظالم و کمک کار مظلوم باش، ابراز کرد: دفاع از مستضعفین نیز از غیرت فرد سرچشمه می‌گیرد، از اهداف انقلاب اسلامی ایران و تأسیس بنیاد مستضعفین نیز کمک به قشر مستضعف جامعه جدای از دین و مذهب آن‌ها بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری آیه پنجم سوره قصص که می‌فرماید «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» را تلاوت کرد و افزود: خداوند در این آیه اشاره‌ای به دین و مذهب افراد نمی‌کند بلکه تمام مستضعفین جهان مدنظر هستند و این قاعده منحصر به مسلمانان نمی‌شود؛ خداوند در آیه هفتاد و پنجم سوره نسا نیز مسلمانان را به جنگ در راه خدا و حمایت از مستضعفان فرامی خواند، مستضعفان کسانی هستند که می‌گویند خداوندا ما را از این شهر که اهلش به ما ظلم می‌کنند خارج ساز و از نزد خودت سرپرست و یاوری برای ما قرار بده.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: جان انسان‌ها همیشه محترم بوده است و از دیگر موارد غیرت نیز غیرت در حفظ جان مردم است، در حال حاضر آتش نشانی و هلال احمر چنین وظیفه‌ای دارند، ولی هرشخص مؤمنی نیز در حفظ جان مردم غیرت به خرج می‌دهد مگر در شرایطی که برایش میسر نباشد.

وی گفت: در ماجرای همراهی حضرت موسی (ع) با حضرت خضر (ع)، حضرت موسی (ع) که ایراداتی به ایشان وارد می‌کردند از طرفی تخلف از وعده ایشان با حضرت خضر (ع) بود و از طرفی هم غیرت حضرت موسی (ع) را در دفاع از مظلوم نشان می‌داد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: انسان در دادن حق مالی که بر عهده اش هست نیز باید غیرتمندانه عمل کند، مهریه زن باید به مقدار متناسب و عرف جامعه باشد و پس از تعیین آن از از حقوق مالی واجب برعهده مرد است و مرد نمی‌تواند چیزی از مهریه زنش را که به او داده است پس بگیرد و یا نمی‌تواند کاری کند که با تهمت زدن و یا آزار و اذیت زن او را مجبور کند که مهریه اش را ببخشد.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: یکی از نشانه‌های شخص غیرتمند عدم مراجعه به طاغوت است، شخصی که تمایل به برقراری ارتباط با آمریکا دارد بی غیرت است، خداوند در قرآن می‌فرماید آیا ندیدی کسانی را که گمان می‌کنند که به پیامبر خاتم (ص) و پیامبران گذشته ایمان آوردند در حالی که خواهان مراجعه به طاغوت هستند؛ مؤمن باید کافر به طاغوت باشد و حتی راضی به زنده ماندن او نیز نباشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: شخص باغیرت از رهبر خویش تبعیت محض می‌کند و علاوه بر انجام دستورات او در دلش نیز راضی است ولو برخلاف میلش باشد، زمانی که رهبر انقلاب دستوری می‌دهند که فلانی باید در این جلسه شرکت کند عده‌ای با ایشان مخالفت می‌کنند، در دولت قبلی هم که گفتند فلانی باید وزیر باشد رئیس جمهور یازده روز در خانه نشست و برای شرکت در انتخابات این دوره ریاست جمهوری نیز که با رهبر مشورت کرد آقا گفتند مصلحت نمی‌دانم، ولی او شرکت کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه آیه شصت و پنجم سوره نسا که می‌فرماید «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً» را تلاوت کرد و افزود: خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید به جان خدای تو سوگند که مردم زمانی مؤمن هستند که تو را در اختلافاتشان حاکم قرار دهند و با تو مخالفت نکنند و در دلشان نیز ناراحت نشوند و در برابر حکم تو تسلیم باشند.

وی خاطر نشان کرد: آقای موسی صدر در جایی می‌گفتند خداوند بر ما منت گذاشت که ما را به کربلا امتحان نکرد، بسیاری از ما اگر در آن شرایط بودیم مردود می‌شدیم، در شب عاشورا امام حسین (ع) به تمام افراد گفتند که می‌توانید بروید و حکم وجوب را از عهده آن‌ها برداشتند، ولی اولویت کار را نیز مشخص کردند؛ مقام معظم رهبری گفتند کف زدن در میلاد ائمه (ع) اشکال شرعی ندارد، اما بهتر این است که این کار انجام نشود، اما کسی که تسلیم نیست این را انجام نمی‌دهد و به حرام نبودن آن استناد می‌کند در صورتی که الویت کار گفته شده است همان طور که امام حسین (ع) در شب عاشورا حکم وجوب را برداشتند و الویت را گفتند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: در بحث دوچرخه سواری زنان به بنده می‌گفتند نظر شما چیست، باید نظر شخصی خودمان را کنار بگذاریم و نظر دین را بشنویم، شخصی می‌گفت دین باید مطابق ما جلو بیاید، مگر دین ملعبه دست ماست، مرجع تقلیدی که این کار را انجام دهد در واقع از شرایط خویش ساقط می‌شود چراکه او باید با هوای نفسش مخالف کند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: شخصی گفته بود دوچرخه سواری زنان از نظر قانونی مشکلی ندارد و نظر مراجع را هم باید جلب کرد، آیا فکر می‌کنید که نگاه مرجع تقلید به دهان شما است، امام بزرگوار (ره) می‌گفتند اگر همه مردم بگویند مرگ بر فلانی من دست از راهم برنمیدارم، ایستادگی بر اصول است که رحمت الهی را نازل می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: غیرتمندی در قتال با دشمنان نیز نمایان می‌شود اگرچه که مؤمن آغاز کننده جنگ نیست و تاریخ نشان می‌دهد که تا امروز آمریکا و انگلیس و اسرائیل بوده اند که جنگ را شروع کرده اند، رهبر معظم انقلاب گفتند ما آغازگر جنگ نیستیم و نخواهیم بود، ولی اگر ضربه‌ای بزنند ما دفاع خواهیم کرد، جنگ‌های صدر اسلام نیز همه در قالب دفاع بوده است.

وی در پایان گفت: از موارد دیگر غیرت، غیرت در رد سلام و در حرمت کشتن مؤمن است، خداوند می‌فرماید سلام و احوال پرسی دیگران را بهتر و یا به همان اندازه جواب دهید، دلیل عقلی اش این است که کسی که ابتدا سلام می‌کند الزام عقلی نداشته است و اختیاراً سلام کرده است، ولی جواب دهنده اختیار ندارد و ملزم به دادن جواب است از این رو کیفیت عملش پایین می‌آید بنابراین می‌تواند کمیتش را زیاد کند و بهتر جواب دهد./۸۶۷/پ210/ب1
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 2
متین فیروزآبادی
ارسال نظرات