۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۰۷۵۸۱
تولیت مدرسه علمیه مروی:

ائمه اطهار باب اعظم ظهور کرم الهی هستند

ائمه اطهار باب اعظم ظهور کرم الهی هستند
آیت الله تحریری با بیان اینکه اولیای الهی باب اعظم ظهور کرم الهی هستند، گفت: اولیای الهی مظهر اسماء و صفات خداوند هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در هفدهمین جلسه تفسیر دعای شریف ابوحمزه ثمالی که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعای شریف ابوحمزه ثمالی بعد از بیان حمدهای گوناگون برای ذات اقدس الهی برای ارتباط برقرار کردن بیشتر با مقام ربوبی نکاتی را عرضه می‌دارند.

وی افزود: حضرت در فرازی از این دعای شریف می‌فرمایند: بارالها؛ مرا یاری کن راه‌های درخواست‌های گوناگون به سوی تو را بیابم؛ چهار مسأله را حضرت در این کلام مطرح می‌کنند که یکی از آنان این است که راه‌های برقراری ارتباط با خداوند متعال همیشه باز است و از جانب خداوند متعال منعی برای ارتباط برقرار کردن عبد با معبود وجود ندارد.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه همه نیازهای انسان راهی برای درخواست کردن از محضر خداوند است، ابراز کرد: امام سجاد(ع) در این دعا می فرمایند: هر چه را که شما از حضرت باری تعالی درخواست کنید او دهنده است و اگر بخواهید نعمت‌های پروردگار را احصا کنید شما توان آن را ندارید.

تولیت مدرسه علمیه مروی فراوانی نعمات الهی را بیانگر رحمت بی‌کران خداوند دانست و اظهار داشت: در وجود انسان امیدهای گوناگونی به کمال مطلق الهی قرار داده شده و انسان با همین امیدها است که حیات دارد؛ در همین رابطه حضرت عرضه می‌دارند استعانت آرزومند به محضر پروردگار بیانگر تفضل خداوند به بنده است.

وی با تاکید بر اینکه انسان از کسی غیر خداوند نمی تواند استعانت بجوید، گفت: خداوند متعال از ارتباط و شؤون وجودی خودش در کمک کردن به موجودات و بندگانش خارج نشده و نیست منتهی ما باید توجه داشته باشیم از چه کسی برای اموراتمان طلب کمک می کنیم.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه انسان مومن همیشه دست خود را به سوی آن حقیقت بی نیاز دراز می کند و استعانت می جوید، عنوان کرد: نزدیک‌ترین موجود به خود انسان از موجوداتی که در اطراف او هستند خود انسان است و این امر یک حجاب بزرگی برای انسان به دنبال می‌آورد لذا مفاد آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» در سوره حمد به ما گوشزد می کند که استعانت منحصرا و مستقلا از ذات الهی است، منتهی انسان به نوعی دچار غفلت زدگی است و برای کاهش این غفلت می طلبد هر کاری که انجام می دهد با حضور قلب باشد و این خود نوعی استعانت به پیشگاه خداوند است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: انسان اگر بخواهد از ارتباط خود با خداوند بهره ایمانی ببرد باید در همه کارها توجهش به خداوند باشد بر این اساس هر مقدار این توجه و ایمان انسان به پشتوانه بودن خداوند در کارها بیشتر باشد تاثیر آن در قرب وجودی به خداوند بیشتر خواهد بود گاهی هم تاثیر آن در امورات بیشتر می شود، همچنین گاهی با چنین اعتقاداتی خداوند تاثیرات تکوینی در عمل انسان قرار می دهد.

وی افزود: گاهی اوقات برخی بزرگان با همین اعتقادات بسیاری از ضررها را از بیرون دفن می کنند؛ بنابراین امام در این فراز اشاره دارند که راه باز است اگر کسی آرزوی تو را داشته باشد برای رسیدن به آرزوهایش می تواند به محضر حضرت حق استعانت بحوید تا آن آرزو محقق شود؛ خداوند متعال به طور قطع بنده خود را با چنین اعتقادی رها نمی کند.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه توجه اکثر مردم به خداوند نوعا ذهنی است در حالی که بزرگان الهی توجه‌شان به حضرت حق به صورت قلبی است، اظهار داشت: کسانی که توجه قلبی به خداوند دارد در همه کارها می دانند که آغازگر و اتمام کننده آن کار خداوند متعال است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه خداوند متعال هیچ منعی برای ارتباط انسان با خودش قرار نداده است، گفت: اگر فاصله ای بین خداوند و بنده وجود دارد آن فاصله ای است که خود بنده ایجاد کرده و دلیل بسیاری از این حجابها می تواند ناشی از کفر، شرک، نفاق، معصیت و غفلت باشد در این صورت ممکن است درهای رحمت الهی به صورت دائمی و یا به طور موقت به روی انسان بسته شود.

وی درخصوص ابواب دعا، اظهار داشت: در دعا خواندن خداوند به کمالات مناسبی که از ذات اقدس احدیت ظهور پیدا کرده و تقاضای نیاز آن هم تکیه بر یک کمال مناسب بسیار قابل توجه است مثلا هنگام درخواست شفای بیمار یاشافی گفته می شود یا اگر انسان بخواهد به حیات قلب برسد یا حی و یا قیوم می گوید؛ بنابراین همه صفات و اسماء الهی در جای مناسب باید به کار گرفته شود.

آیت الله تحریری ادامه داد: هر یک از نیازهای انسان تکیه بر یک کمال از کمالات الهی خداوند دارد که برای برآورده شدن آن نیاز خداوند آن کمال را ظهور می دهد از این رو هر یک از اسماء الهی یک باب دعا است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه اولیای الهی مظهر اسماء و صفات الهی هستند، گفت: آن بزرگان باب الله الاعظم هستند بر این اساس انسان با معرفت داشتن به آنان می تواند نیازهای گوناگون خود را برطرف کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اولیای الهی حلال بسیاری از مشکلات و هدایت کنندگان به سوی حضرت حق هستند پس اولیای الهی باب اعظم ظهور کرم الهی محسوب می شوند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
 
تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات