۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۶۰۷۵۹۹
سازمان‌ملل:

۱۵ میلیون بریتانیایی در فقر به سر می‌برند

۱۵ میلیون بریتانیایی در فقر به سر می‌برند
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر گفت که یک پنجم بریتانیایی‌ها در فقر قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «فیلیپ الستون» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر، سیاست اجتماعی بریتانیا را "فاجعه‌بار" خواند و گفت لندن با اقدامات سیستماتیک و ریاضتی، زیرساخت‌های تامین اجتماعی را از بین برده و یک پنجم جمعیت را به حاشیه‌ رانده است.

روز چهارشنبه 22 مه (اول خرداد) گزارشی از سوی نماینده ویژه سازمان ملل در حوزه فقر منتشر شد که شرایط اجتماعی و اقتصادی شهروندان بریتانیا را به چالش می‌کشد. در این گزارش آمده که 15 میلیون بریتانیایی یعنی حدود یک پنجم جمعیت این کشور در فقر به سر می‌برند.

حقوقدان استرالیایی می‌گوید رشد بی‌خانمانی، نیاز روز افزون شهروندان به مراکز توزیع رایگان غذا و کاهش شدید سطح زندگی گروه‌هایی از جامعه بریتانیا، ناشی از "بی‌توجهی سیستماتیک به بخش قابل توجهی از جمعیت" این کشور است. آلستون از دولت بریتانیا خواسته با تغییر این رویکرد، امنیت اقتصادی و اجتماعی این گروه از به حاشیه رانده شدگان را تامین کند.

او  یادآور شده که برگزیت به طور اخص افراد فقیر جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آنها را به اعماق فقر خواهد راند. الستون که دو هفته قبل از ارائه این گزارش به بریتانیا سفر کرد، بحث‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مایه بی‌توجهی هر چه بیشتر به سیاست‌های اجتماعی این کشور دانسته است. اقتصاد بریتانیا با برگزیت 8 درصد کوچکتر خواهد شد.

دولت بریتانیا گزارش فیلیپ الستون را "غیرقابل قبول" خوانده و به جایگاه پانزدهم این کشور در لیست کشورهایی با شهروندان شاد و خشنود اشاره کرده است. سخنگوی وزارت کار بریتانیا به رسانه‌ها گفته است: «ما مقابله با فقر را بسیار جدی می‌گیریم.»

در گزارش دیگری که سازمان ملل در نوامبر 2018 از وضعیت اجتماعی بریتانیا منتشر کرد آمده بود که از هر سه کودک در این کشور یکی در فقر بزرگ می‌شود.  این واقعیت به عنوان فاجعه‌ای اجتماعی و اقتصادی در قرن بیست و یکم توصیف شده بود.

فیلیپ الستون در آن گزارش گفته بود که در شش سال گذشته شمار مراجعه کنندگان به مراکز توزیع غذای مجانی 4 برابر شده و در سال2017 روزانه 36 نفر در بریتانیا بی‌خانمان شده‌اند.

در ژانویه 2019، کمیسیونی متشکل از نمایندگان حزب محافظه‌کار و حزب کارگر به دولت پیشنهاد داد که برای مقابله با سوءتغذیه کودکان خانواده‌های مستمند، وزارت‌خانه گرسنگی تاسیس کند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات