۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۶۰۷۶۳۲
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد مطرح کرد؛

معنای حقیقی استخاره در اسلام

معنای حقیقی استخاره در اسلام
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به معنای حقیقی استخاره در اسلام گفت: استخاره تنها به معنای رجوع به قرآن یا استفاده از تسبیح نیست بلکه به معنای طلب خیر و رضایت به مقدرات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در هفدهمین روز از مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به فراز دیگری از توصیه های امیرمؤمنان(ع) به فرزندشان امام مجتبی(ع) اظهار داشت: ایشان می‌ فرمایند: در کارهای خود زیاد استخاره کن.

وی افزود: از واژه استخاره معمولا همین کاری که معمول است که با قرآن یا تسبیح انجام می‌ شود ولی در روایات معنای استخاره طلب خیر از خداوند است، یک نکته قابل توجهی که در این جا هست این است که طلب خیر غیر از آن چیزی است که من به دنبال آن هستم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد در تبیین بحث استخاره و معنای درست آن عنوان کرد: گاهی من دنبال امری هستم که برای من خیری ندارد، خداوند در قرآن مجید به این حقیقت تصریح کرده است که چه بسا از چیزی کراهت داشته باشید که خیر و خوبی برای شما دارد و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید که شر و بدی برای شما به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به این که انسان هیچ گاه به همه جوانب آگاه نیست، گفت: ما گاهی از یک زاویه مسأله ای را می‌ بینیم و گمان می‌ کنیم که یک مسأله خوب یا شر است در حالی که امکان دارد عکس این قضیه باشد، از این رو همیشه باید از خدا بخواهیم که خیر و خوبی را برای ما رقم بزند.

استاد حوزه علمیه قم برآورده شدن برخی حاجات را به ضرر انسان دانست و یادآور شد: گاهی به خدا اصرار می‌ کنیم تا چیزی به ما بدهد، یک حاجت و خواسته ممکن است در راستای آسیب به ما باشد؛ به همین جهت برآورده نشدن آرزوها و برخی دعاهای ما به همین دلیل است که مصلحت امر را ما را خدا می‌ داند.

وی بیان داشت: انسان تنها به دنبال چیزی باشد که خدا برای او مقدر کرده است، گاهی فقر و گاهی ثروت، زمانی سلامتی و زمانی بیماری برای انسان مقدر شده که انسان باید به آن راضی باشد چراکه خداوند خیر و خوبی را برای انسان بهتر می‌ داند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برخی از افراد وجودشان منفی است و تلاش می‌ کنند دل دیگران را نیز خالی کنند، گفت: در یکی از جنگ ها برخی افراد که خود را نزدیک به پیامبر می‌ دانستند به ایشان می‌ گفتند که ما در مقابل کفار نمی توانیم تاب بیاوریم و از آن طرف عده ای به پیامبر ایمان قلبی داشتند و هیچ گاه دست از یاری ایشان برنداشتند.

وی ابراز داشت: انسان باید در راه دین متعهد باشد، خیرخواهی یعنی این که به خدا بگوید هرآنچه تو بخواهی من هم همین را می‌ خواهم، من نمی دانم این مال به صلاح من هست یا نیست؛ یا این مقام به صلاح من هست یا به صلاح من نیست اما خداوند از همه چیز آگاه است.

کارشناس رسانه ملی سیره ائمه معصومین را بهترین الگو برای انسان در این زمینه دانست و بیان داشت: امام حسین(ع) وقتی برای قیام به سمت عراق حرکت کردند خطاب به خداوند فرمودند: «خدایا تو می‌ دانی که این حرکت برای این نیست که به قدرت برسم یا به دنیا برسم بلکه برای این حرکت کردم که مظلومین دنیا را یاری کنم،  معالم دین را احیا کنم و احکام و سیره پیامبر را احیا کنم»./1330/ج

ارسال نظرات