۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۰۷۶۴۸
آیت الله سبحانی:

ریاکاری و نفاق سبب خسران دنیوی و اخروی انسان می شود

ریاکاری و نفاق سبب خسران دنیوی و اخروی انسان می شود
حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه خداشناسی، خداجویی و وابستگی به خداوند جزئی از فطرت انسان است، گفت: وابستگی به خداوند به مثابه رجوع به خویشتن است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در پانزدهمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قران کریم که در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، به تبیین و تفسیر آیه 67 سوره مبارکه توبه پرداخت و گفت: مادی گرایان قائل به آن هسند که هرگونه وابستگی به دیگران، نوعی بیگانگی از خود است، بنابراین انسان نباید به خداوند وابسته باشد، زیرا این وابستگی سبب بیگانگی از خود می شود.

وی با بیان اینکه خداشناسی، خداجویی و وابستگی به خداوند جزئی از فطرت انسان است، اظهار داشت: وابستگی به خداوند نه تنها از خود بیگانگی محسوب نمی شود، بلکه به مثابه رجوع به خویشتن است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: انسان دارای ابعاد و گرایش های مختلفی همچون علمی، اخلاقی، زیبایی و ماورای طبیعت است؛ صاحب نظران و دانشمندان ثابت کرده اند که بشر تا کنون 17 تمدن را پشت سر گذاشته و در هر تمدنی نوعی گرایش به عبادت و معنویت و ماورای طبیعت وجود داشته است.

وی با تأکید بر اینکه مادی گرایان از گرایش انسان به ماورای طبیعت غفلت می ورزند، افزود: اگر انسان با عینک مادی گرایی به ماهیت بشر بنگرد، نمی تواند حقیقت بندگی و زیبایی های جهان هستی را به خوبی ببیند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه مذکور بشریت را به گرایشش های ماورای طبیعت انسان توجه داده و تأکید می کند که خدا فراموشی به خودفراموشی می انجامد، بنابراین اگر انسان به خداوند توجه نکرده و او را فراموش کند، در حقیقت حقیقت وجودی خودش را به دست فراموشی سپرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم داستان انبیای گذشته را برای عبرت گیری بیان می کند، ابراز داشت: انسان همواره باید با دیده عبرت به داستان های مردم گذشته بنگرد و با درس عبرت گرفتن از آنها، خطاهایی که مرتکب شده اند را را انجام ندهد تا به درجه تقرب درگاه الهی دست پیدا کند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه انسان باید اعمال خویش را به صورت خالصانه و برای رضای خداوند انجام دهد تا در آخرت ثمربخش واقع شود، تأکید کرد: باید کوشش کنیم تا اعمالمان در دنیا و آخرت برایمان منفعت داشته باشد و از اعمال ریاکارانه بپرهیزیم، زیرا ریاکاری و اعمال منافق گونه سبب خسران دنیوی و اخروی شده و موجب می شود که در آخرت زاد  توشه ای نداشته باشیم./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات