۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۰۷۶۶۱
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

قطع رحم، عامل افزایش سکرات موت

قطع رحم، عامل افزایش سکرات موت
استاد حوزه علمیه قم دلایل سکرات موت را برشمرد و گفت: صله‌رحم، بر و احسان به والدین، انس با قرآن، نماز اول وقت و انفاق عوامل تخفیف سکرات موت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عصر امروز در محفل ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به این آیه که «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» هر نفسی مرگ را می چشد، اظهار داشت: باید دقت کرد که میان مرگ و سکرات موت تفاوت وجود دارد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: مرگ به معنای حاضر شدن فرشتگان بر بالین فرد بوده و در این مرحله روح به حلقوم فرد محتضر می‌رسد؛ درحالی که سکرات موت به معنای آماده شدن روح برای جدایی از وابستگی‌ها و تعلقات این دنیا است.

وی افزود: سکرات موت به حدی سخت است که گاهی عده‌ای به خاطر فشار جدایی از دنیا و متعلقات آن بی‌ایمان از دنیا می‌روند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آیت‌الله قمی از علمایی هستند که پس از اینکه 12 هزار مرتبه ذکر«لا اله الا الله» را بر زبان جاری کردند از دنیا رفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند«وابستگی‌ها سکرات موت را سخت می‌کند» بنابراین کسی که به دنیا و متعلقات وابسته نباشد به راحتی جان می‌دهد.

وی افزود: حضرت سلیمان علیه‌السلام ثروتمندترین و داراترین بشر روی زمین بود؛ اما چون به دنیا و متعلقات آن وابسته نبود به راحتی جان داد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه خواندن دعای عدیله بر محتضر سکرات موت را آسان می‌کند، گفت: احسان و بر به پدر و مادر نیز یکی دیگر از عواملی است که سکرات موت را از بین می‌برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: بر و احسان به والدین به معنای این است که تا عرض حاجت نکرده‌اند، فرزندشان نیاز و احتیاج آن‌ها را برطرف کند؛ به همین دلیل است که در قرآن هرگز از نیکی به والدین به عنوان انفاق یاد نشده است.

وی افزود: به جای آوردن صله ارحام، قرائت مداوم سوره زلزال، انس با قرآن، اقامه نمازهای اول وقت و نماز شب از دیگر عواملی است که موجب از بین رفتن سکرات موت می‌شود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه انسان باید همیشه برای مرگ آماده باشد، گفت: امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه و در خطبه‌های خود همواره مردم را برای آمادگی به مرگ دعوت کرده و می‌فرمودند« آماده شوید برای مرگ خدا شما را رحمت کند».

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: امام علی علیه‌السلام در جایی دیگری در نهج‌البلاغه می‌فرمایند«مرگ به انسان نزدیک است».

وی ادامه داد: یاد مرگ غفلت را از بین می‌برد و از میان رفتن شهوت و طمع از دیگر برکات ذکر مرگ است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به مضمون حدیثی در مورد قبر گفت: در حدیثی بیان شده است که قبر به انسان عرضه می‌دارد که «ای فرزند انسان، من خانه فقرم با خود پول بیاورکه مراد از پول در عالم قبر اخلاص در بیان ذکر « لا اله الا الله است».

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار داشت: مراد از اخلاص در بیان ذکر«لا اله الا الله» این است که انسان تمام فرمان‌های الهی را انجام داده و از تمام چیزهایی که خداوند منع فرموده، پرهیز کند».

وی افزود: در ادامه حدیث خانه قبر به آدمی عرضه می‌کند«ای فرزند آدم من خانه ظلمات و تاریکی هستم از دنیا با خود نور بیاور» که مراد از نور در عالم قبر نماز و نماز شب است؛ زیرا نماز نور است و منزل قبر را روشن می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خانه قبر به فرزند آدم می‌فرمایند«ای فرزند آدم من خانه تنهایی تو هستم با خود انیس  بیاور» که انیس انسان در عالم قبر قرائت قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: خانه قبر در ادامه به فرزند انسان خاطرنشان می‌کند«ای فرزند آدم من خانه‌ای خاکی هستم از دنیا با خودت فرش بیاور» که فرش خانه قبر عمل صالح است.

وی افزود: در آخرین مرحله خانه قبر به فرزند انسان یادآور می‌شود که خانه گزش حشرات است و از فرزند انسان می‌خواهد با خود از دنیا پادزهر گزش حشرات را ببرد که این پادزهر صدقه و انفاق است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: صدقه و انفاق قبل از مرگ مفید بوده و الا صدقه و انفاق بعد از مرگ سود چندانی به حال آدمی ندارد./837/پ202/ب1

ارسال نظرات