۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۰۷۶۷۳

گزارشی رسا از شهادت حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» + عکس و فیلم

گزارشی رسا از شهادت حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» + عکس و فیلم
جریان تروریستی و تکفیری داعش با چراغ سبز دولت، حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» از علمای تاجیکستان را به شهادت رساندند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: طی شورش و درگیری خونینی که در زندان وحدت تاجیکستان رخ داد، حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» از علمای تاجیکستان به همراه جمعی از پیروان اهل بیت (علیهم السلام) شهید شدند.

باوجود اینکه این اقدام فجیع 4 روز پیش رخ داده است، اما رسانه ها متاسفانه آنچنان که شایسته این موضوع است به این جنایت نپرداختند و جا داشت که حداقل رسانه های پیرو اهل بیت (علیهم السلام) همان طور که در موضوع جمال خاشقچی روزنامه نگار و منتقد آل سعود در خط مقدم جنگ رسانه ای بودند و این خبر را به خوبی پوشش و جنایت های رژیم آل سعود را بر ملا و اعلام کردند، در این موضوع نیز ورودی در همان تراز و بلکه بالاتر داشته باشند، بر این اساس خبرگزاری حوزوی و انقلابی رسا بر خود وظیفه دانست که گزارشی در این رابطه تقدیم خوانندگان گرامی کند که در ادامه تقدیم می شود.

گزارشی رسا از شهادت حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» در تاجیکستان

نگاهی به اصل جنایت

ساعت 21:30 شامگاه یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 به وقت محلی، در زندان «راحتی» در ناحیه وحدت واقع در 10 کلیومتری «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان، تعدادی از اعضای وابسته به جریان تروریستی و تکفیری داعش به سرکردگی «بهروز گلمراد اف» پسر «گلمراد حلیم اف» سرهنگ فراری ارتش تاجیکستان و یکی از اعضاء ارشد داعش در سوریه، برهان الدین مراداف، عبد الجبار حلیم اف و محمود عصایف، سه افسر و کارمند زندان را به طرز فجیعی با چاقو کشته و 8 تن از دیگر اعضای داعش را آزاد کردند و سپس پنج زندانی دیگر از جمله حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» معروف به (ایشان قیام الدین)، «کریم اف ستار صمداویچ» معروف به (مخدوم ستار) و «ستاراف سیدمهدی خان» معروف به (شیخ تیمور) را جلوی چشم سایر زندانیان با چاقو به قتل رسانده و تعدادی از زندانیان دیگر را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در ادامه درگیری، بخش بهداری زندان به آتش کشیده شد و شورشیان با هدف فرار از زندان، تعدادی از زندانیان را به گروگان گرفتند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند که در پی آن 24 تن از شورشیان و اعضاء داعش کشته و 35 تن دیگر بازداشت و در نهایت گروگان ها نیز آزاد شدند.

زندگانی «سید قیام الدین» و «مخدوم ستار»

در میان شهدا حجت الاسلام سید قیام الدین غازی به چشم می خورد که از علمای سرشناس و از مؤسسان و عضو شورای عالی «حزب نهضت اسلامی» تاجیکستان است.

سید قیام الدین غازی، متولد 21 مارس 1952 میلادی مصادف با (1 فروردین 1331 شمسی) در روستای «قلم توغَی» از توابع شهرستان «حصار» تاجیکستان در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. نسبت او از طریق امام زاده سید موسی مبرقع به حضرت امام محمد جواد (علیه السلام) می رسد.

گزارشی رسا از شهادت حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» در تاجیکستان

به گفته سید قیام الدین غازی اجدادش همگی از عالمان، عارفان و مبلغان دین مبین اسلام بودند که از مقابله با حاکمان ظالم و مجاهدت در راه خداوند متعال نیز دریغ نمی ورزیدند.

این عالم تاجیکستانی در ابتدا علوم اسلامی را از پدر بزرگوارش و روحانیان محلی فرا گرفت و سپس برای تکمیل دروس حوزوی و اسلامی به جمهوری ازبکستان، هندوستان، افغانستان، عربستان و ایران سفر کرد. او همچنین در زمینه علوم دانشگاهی نیز به تحصیل پرداخت و از دانشگاه کابل لیسانس سیاست و حقوق و از دانشگاه محمد اقبال لاهوری در اسلام آباد، فوق لیسانس ادبیات فارسی و تاجیک دریافت کرد.

اکرام الدین نمنگانی، محمد جان هندوستانی، قاضی عبد الرشید، ملا احمد بخارایی اصفهانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جواد آملی و آیت الله نوری همدانی از اساتید وی محسوب می شود.

گزارشی رسا از شهادت حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» در تاجیکستان

تاسیس نهضت اسلامی تاجیکستان در سال 1972 میلادی، برگزاری بزرگ ترین تظاهرات در سال 1986 میلادی علیه دولت ضد دین کمونیسم، عضویت در مجمع علمای اسلامی افغانستان در دهه 90 میلادی، عضویت در کمیسیون آشتی ملی در سال 1997 برخی از فعالیت های سیاسی حجت الاسلام سید قیام الدین غازی است. فعالیت های سیاسی، اجتماعی و دینی وی موجب شد که بارها دستگیر و حتی شکنجه شود که اولین دستگیری او به سال 1979 میلادی بر می گردد. در سال 2006 میلادی پس از ارتحال مرحوم استاد نوری و باتوجه به فشار سیاسی دولت به ظاهر از فعالیت های سیاسی کنار رفت ولی به تربیت شاگردان، تبلیغ و نشر اسلام عزیز و تالیف مشغول بود.

وی در نهایت در آذر ماه 1396 شمسی در فرودگاه «پولکوا» سن پترزبورگ روسیه بازداشت و به تاجیکستان استرداد شد.  دادگاه وی در خرداد ماه 1397 شمسی در بازداشتگاه شماره یک شهر دوشنبه بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار و سید قیام الدین غازی را به به اتهام خیانت به وطن، تلاش برای براندازی نظام سیاسی و برانگیختن اختلافات مذهبی، ملی و نژادی به ۲۵ سال زندان محکوم شد. (جزئیات بیشتر)

پس از شهادت این عالم تاجیکستانی، دولت این کشور که به ظاهر خود را بی اطلاع از جنایت در زندان می دانست، اما در اقدامی که همه تحلیل ها مبنی بر دست داشتن دولت در ذبح حجت الاسلام سید قیام الدین غازی را تایید می کرد، پیکر او را مخفیانه به خاک سپردند و به خانواده اش هیچ گونه اطلاعی ندادند و فقط به مادر سالخورده اش اجازه دادند که بر سر قبر او حاضر شود.

از دیگر شهدای این فاجعه دردناک «کریم اف ستار صمداویچ» معروف به (مخدوم ستار) عضو شورای عالی نهضت اسلامی تاجیکستان است که فعالیت های سیاسی، اجتماعی و دینی بسیار را در کارنامه خود دارد. وی در سال 2015 میلادی به اتهام مشارکت در کودتای ژنرال «عبدالحلیم نظرزاده» معاون وقت وزیر دفاع تاجیکستان بازداشت و سال 2016 به 26 سال زندان محکوم شد؛ این اتهام از سوی او و حزبش رد شده است.

گزارشی رسا از شهادت حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» در تاجیکستان

پیکر مخدوم ستار

پس از شهادت عضو شورای عالی نهضت اسلامی تاجیکستان، پیکر او در منطقه «ابی یا یکم ساویتسکی» تشییع و بر وی نماز خوانده شد و سپس در آرامگاه «سر آسیای» شهر دوشنبه و در نزدیکی قبر مرحوم «سید عبدالله نوری» و «محمد شریف همت زاده» دو تن از مؤسسان و رهبران پیشین حزب نهضت اسلامی به خاک سپرده شد.

تعداد بازدید : 12
تشییع مخدوم ستار _ فیلم یک
تعداد بازدید : 16
تشییع مخدوم ستار _ فیلم دو

واکنش ها به این جنایت

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان که حجت الاسلام سید قیام الدین غازی از موسسان آن بوده در واکنش اولیه به این اقدام وحشیانه، طی بیانیه ای خواستار تحقیق مستقل در یکی از زندان‌های این کشور با مشارکت صلیب سرخ جهانی شد.

سایر خبرگزاری ها و رسانه های متاسفانه این خبر را پوشش ندادند و یا به طور ناقص و به همراه سانسور شدید پوشش داده اند و خبری از واکنش های مختلف جامعه جهانی به ویژه کشور و مجامع اسلامی به این جنایت وجود ندارد.

گزارشی رسا از شهادت حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» در تاجیکستان

این جنایت دارای ابهامات و نکات بسیاری است که در یادداشت و گزارش های جداگانه به بررسی ابعاد مختلف این ماجرا خواهیم پرداخت که مخاطبان گرامی می توانند از خبرگزاری رسا این موضوع را دنبال کنند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
لعنت الله العلی العظیم بر داعش و ناصبی های کثیف که همه جنایات از انان است
5
0
alijon
Netherlands
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
با سلام. اگر دنبال عکس استاد‌شهید قیام الدین‌هستید. صدها عکس سیاسی و‌خصوصی از ایشان دارم‌‌ایمیل بدین براتان بفرستم
در‌ایمیلم پیغام بدهید
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
احسنت، بسیار عالی، از خبرگزاری رسا ممنونم بابت این خبر
5
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
اینا همش ساختگیه شورش کجا بوده!کار خود دولتشون
5
0
جلالوند
Iran, Islamic Republic of
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
نمایش تصاویر جنازه شهید در منظر عمومی قدری زننده است. بهتز بود انتشار نمی یافت.
0
1
راهب
Iran, Islamic Republic of
۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
درود بر رزمندگان راه اسلام.
1
0