۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۰۷۶۹۲
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

ابدی بودن از ویژگی‌های مثال‌های قرآن است

ابدی بودن از ویژگی‌های مثال‌های قرآن است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: هركاري كه انسان انجام مي دهد براساس توانايي و توفيقي است كه خدا به انسان مي دهد و نيازمند سجده شكر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل پنجشنبه شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۷۳ سوره حج، ابدی بودن مثال‌های قرآن را از ویژگی‌های قرآن دانست و گفت: خداوند در این آیه برای مردم مثالی می زند و از آن‌ها می‌خواهد به این مثال توجه داشته باشند.

وی افزود: واژه سمع با استماع متفاوت است، سمع به گوش رسیدن است، اما استماع دقت کردن و گوش دادن است و این آیه شریفه می‌فرماید، ‹‹یَا أَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ›› یک مسائل خوب می‌خواهیم بزنیم خوب گوش بدهید، ‹‹إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ›› قدرت‌های غیر الهی که شما روی آن حساب می‌کنید ما آن‌ها را به مبارزه دعوت می‌کنیم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در ادامه این آیه خداوند می‌فرماید، ‹‹یَخْلُقُوا ذُبَابًا›› اگر همه قدرت‌های غیر الهی هم با یکدیگر متحد شوند نمی‌توانند حتی یک مگس را خلق کنند. بنابراین اگر قدرت‌های غیر الهی مانند ژاپن و آمریکا که خیلی مدعی هستند توان خلقت حتی یک مگس را ندارند.

وی افزود: اگر علم پیشرفته امروز را نادیده بگیریم چنانچه هزار سال دیگر هم بر پیشرفت‌های علمی افزوده شود نخواهند توانست حتی یک مگس را هم خلق کنند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: یکی از ویژگی‌های مگس تولید مثل است، اما هیچکدام از قدرت‌های جهان نتوانسته اند دو ربات نر و ماده را تولید کنند که توان تکثیر نسل داشته باشد و این در حالی است که حشرات به آن کوچکی چنان زندگی و نظم اجتماعی دارند که بدون کمک بشر زندگی خود را اداره می‌کنند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: علم بشر هنوز در درک شگفتی‌های زندگی حیوانات کوچک و درشت عاجز است و هنوز هم انسان و حشرات را نتوانسته اند بشناسند و از چگونگی ارتباط و زندگی اجتماعی و نظم و قوانین و تولید مثل آن‌ها اطلاعی ندارند و چون اطلاعی ندارند ازخلقت آن‌ها عاجز هستند.

وی افزود: خداوند می‌فرماید، اگر همه قدرت‌های غیر الهی هم با هم جمع شوند، ‹‹الذُّبَابُ›› نمی‌توانندحتی یک مگس را خلق کنید، ‹‹یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لَا یَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ›› اگر یک مگسی خون شما را بمکد نمی‌توانید آن را پس بگیرید، بنابراین انسان توان مقابله با پشه را هم ندارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در ادامه این آیه می‌فرماید، ‹‹ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ›› هم انسان و هم مگس هر دو ضعیف هستند و هردو با وجود ضعف توان مقابله با یکدیگر را ندارند.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: خداود به انسان ضعیف لطف کرده و برای مدتی به او قدرت راه رفتن و تکلم و توانمندی‌های دیگر داده است و سبب غرور انسان شده است، اما واقعیت این است که انسان خیلی ضعیف‌تر از آن است که تصورش را می‌کند.

وی افزود: خداوند در آیه ۷۵ سوره حج می‌فرماید، ‹‹مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ›› شما خدا را آنگونه که باید نشناختید، چون خدا بسیار قوی و مقتدر است، از این رو بشر اجازه ندارد از خدا تبعیت نکند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: مومنین به دلیل عبادت‌هایی که می‌کنند گاهی دچار غرور می‌شوند و عبادت‌هایی که انجام داده را از خودش می‌داند و دیگران را عاجز می‌داند در حالیکه علمای اسلام می‌گویند بعد از هر عبادتی باید سجده شکر کرد که توفیق عبادت خدا را داشته است.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: بعد از هر عبادتی نه تنها نباید از خدا مطالبه گری کرد بلکه به خاطر توفیقی که خدا برای عبادت به او داده است باید سجده شکرکند چرا که خداوند همانگونه که توفیق عبادت به انسان می‌دهد همانگونه هم می‌تواند توفیق عبادت را از انسان بگیرد تا دچار غرور نشود.

وی افزود: خداوند در این آیه خطاب به انسان می‌فرماید، انسان خیلی ضعیف است و اگر قدرت و توان انجام کاری را به انسان دادیم نباید دچار غرور شود، حتی توبه کردن هم سعادت می‌خواهد و انجام هرکاری که سعادت انجام آن را داشتید نیازمند شکرخدا است./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات