۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۰۷۷۱۲
روسیه:

طرح آمریکایی ناتوی عربی شکست خورده است

طرح آمریکایی ناتوی عربی شکست خورده است
مقامات روس بر این باورند که طرح آمریکایی ناتوی عربی که آشکارا علیه ایران در نظر گرفته شده است، نمی‌تواند به اهداف خود برسد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه در تفسیر تلاش آمریکا برای ایجاد ناتوی عربی علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه اعلام کرد که مقامات مسکو بر این عقیده هستند که  بسیار مهم است که از هر اقدامی در جهت تقسیم منطقه خاورمیانه و ایجاد تفرقه در میان کشورهای این منطقه خودداری شود، چرا که چنین خط مشی بسیار خطرناک است.

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: «در رابطه با ایجاد انواع ائتلافات یا اتحادهای مختلف باید بگویم که ما معتقدیم، بسیار مهم است که به‌خصوص در شرایط حساس کنونی هیچ اقدامی در جهت تقسیم بندی کشورهای منطقه خاورمیانه صورت نگیرد. صحبت بر سر منطقه خاورمیانه و خلیج فارس است، بویژه آنکه اگر چنین خط مشی تفرقه افکنی در جهت تشدید اختلافات قومی-مذهبی  انجام شود و این راهی بسیار خطرناک و دارای عواقب غیرقابل پیش بینی است. در عوض باید در جهت ایجاد وحدت و رفع اختلافات موجود در منطقه تلاش کرد.»  

ماکسیم سوچکوف کارشناس مسایل خاورمیانه نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری با اشاره به عدم حمایت برخی کشورهای عربی، از جمله مصر با طرح آمریکایی ناتوی عربی، ابراز عقیده کرد، ایجاد ائتلافی با شرکت کشورهای عربی از ابتدا طرحی شکست خورده بود. ناتوی عربی نه تنها شامل مسائل امنیتی، بلکه دربرگیرنده مدیریت مسائل مالی در منطقه می‌شود. با توجه به اختلافات داخلی بین کشورهای عربی، چنین طرحی نمی‌تواند نتیجه بخش و موفق باشد.

به گفته وی، اظهارات تند مقامات آمریکایی علیه روسیه و چین که در رابطه با ناتو عربی مطرح می‌شود، دیر یا زود باعث نارضایتی نه تنها مصر، بلکه دیگر شرکای اقتصادی و نظامی-فنی مسکو و پکن در منطقه می‌شود./983/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات