۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۰۷۷۴۲

خطیب جمعه الاحساء عربستان آزاد شد

خطیب جمعه الاحساء عربستان آزاد شد
حجت الاسلام شیخ توفیق العامر پس از 8 سال از زندان رژیم آل‎سعود آزاد شد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، مقامات سعودی پس از 8 سال، حجت الاسلام شیخ توفیق العامر خطیب جمعه الاحساء عربستان را از زندان آزاد کردند.

این عالم شیعه عربستانی پس از آزادی از شهر ریاض به الاحساء یعنی وطن خود سفر کرد و مورد استقبال باشکوه مردم این منطقه قرار گرفت.

طه الحاجی وکیل شیخ توفیق العامر در این رابطه به خبرنگاران گفت: شیخ العامر علاوه بر تحمل 8 سال حبس، به مدت 10 سال از ایراد خطبه های دینی و سفر منع شده است و حتی اجازه ندارد که نماز جمعه و جماعت برگزار کند.

به گفته محمد فرزند خطیب جمعه الاحساء عربستان، پدرش به شدت در زندان شکنجه و مورد آزار و اذیت قرار گرفته است و همچنین مسؤولان زندان از حضور وی در نزد پزشک به جهت درمان مشکلات کبدش نیز جلوگیری می کردند.

وی افزود: به علت حمله جنایی دو ساله و نیم پیش به شیخ توفیق العامر در زندان، بینی و فک پایین او می شکند و به علت درمان دچار سردرد دائمی و از دست دادن 4 دندانش می شود.

سازمان حقوقی «القسط» نیز در این رابطه اعلام کرد که دادگاه جنایی ریاض در آگوست 2014 میلادی شیخ توفیق العامر را پس از سه سال بازداشت، به هشت سال زندان محکوم کرد.

شایان ذکر است که حجت الاسلام شیخ توفیق العامر در سخنرانی های خود خواستار اصلاحات در نظام و توقف تبعیض طایفه ای بوده است. اما مقامات سعودی وی را به مذمت رژیم سعود و ایجاد فتنه افکنی طایفه ای و دعوت به تغییر متهم کردند.

در همین حال، سازمان عفو بین الملل در سال 2015 میلادی، بازداشت وی را به عنوان عملیات ربایش به دست پلیس مخفی که شیخ العامر را پنهان کرده است، توصیف کرد. مکان وی در ابتدا برای خانواده اش نامعلوم بود تا اینکه در تماسی به خانواده اش اطلاع دادند که شیخ توفیق در زندان الدمام است.

گفتنی است که این عالم شیعه عربستانی، پیش از این نیز بارها از سوی رژیم آل سعود به بهانه های واهی بازداشت و محاکمه شده بود.

ارسال نظرات