۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۶۰۷۷۴۸
حجت الاسلام والمسلمین آقانظری شاهرودی:

تنظیم مقدرات در شب قدر به دست خود انسان است

تنظیم مقدرات در شب قدر به دست خود انسان است
عضو جامعه مدرسین با بیان این که در لیالی قدر مقدرات انسان به امضای امام زمان(عج) می رسد، گفت: انسان می تواند از خدا بخواهد بهترین سرنوشت را برای او تا سال آینده رقم بزند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری شاهرودی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به لیالی پر خیر و برکت قدر اظهار داشت: شب قدر از جمله شب های ارزشمندی است که جایگاه بسیار بزرگی در دین ما دارد و قرآن کریم نیز به اهمیت آن اشاره کرده است.

وی افزود: شب قدر از جمله شب هایی است که توصیه اکید شده که شب زنده داری شود، البته فقط بیدار ماندن کافی نیست بلکه این سه شب است دارای اعمال مشترکی و مخصوصی است که در مفاتیح الجنان آمده است و انسان خوب است به این اعمال توجه و عنایت داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری ازاین گفت‌وگو با تأکید بر این که انسان نباید برای خود اعمال ساختگی درست کند، گفت: شب قدر اعمال خاصی دارد که حیف است انسان خود را مشغول امور دیگری کند، از این رو بهترین  دستوری که برای این شب ها می توانیم داشته باشیم مراجعه به مفاتیح است.

وی اضافه کرد: مرحوم محدث قمی در کنار بیان اعمال و دعاها و نمازهای شب قدر در این کتاب ارزشمند در ارتباط با خود شب های قدر نیز نکات جامعی را بیان کرده که فهم و درک انسان را بالا می برد و می تواند با شناخت کافی اعمال را به جا بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین آقانظری شاهرودی در ادامه بیان داشت: دعای جوشن کبیر و استغفار و نمازهایی که وجود دارد از افضل اعمال این شب است، بنابراین شاید همه نتوانند مجموعه اعمال را به جا بیاورند ولی هرکس به اندازه توانش این شب را بیدار مانده و مشغول عبادت و استغفار شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دلیل اهمیت شب قدر در میان ایام سال گفت: خود آیات قرآن به صراحت می فرماید که قرآن در شب قدر بر سینه پیامبر گرامی اسلام(ص)نازل شده است و از این گذشته مقدرات انسان تا یک سال در این شب نوشته شده، تأیید و به امضای امام زمان(عج) می رسد.

وی تنظیم و تغییر در مقدرات را در این شب امری ممکن عنوان و خاطرنشان کرد: انسان با نماز و دعا و مناجات و با استعانت از خداوند متعال می تواند مقدرات خود را به گونه ای تنظیم کند که صلاح او در آن است و به خیر او است و گشایش از جهات گوناگون نسبت به مشکلاتش پیش بیاید، بنابراین توجه خدا و نزدیک شدن به خدا را نباید در این شب فراموش کنیم./1330/ج

ارسال نظرات