۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۰۷۷۶۶
دبير جامعه روحانيت كاشان:

تقدير و سرنوشت انسان براساس صلاح و مصلحت خدا است

تقدير و سرنوشت انسان براساس صلاح و مصلحت خدا است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: سختي ها، مشكلات، غمها، شادي ها، پستي ها و بلندي هاي زندگي و در يك كلام تقدير و سرنوشت انسان براساس صلاح و مصلحت خدا است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل جمعه  شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۷۵ سوره مومنون، گفت: در این آیه خداوند رحمت خودش را در گرو رفتار انسان‌ها قرار داده است و اینگونه نیست که هرچیزی را بی حساب وکتاب بدهد و بگیرد.

وی افزود: خدا روزی هرکس را بخواهد زیاد وکم می‌کند و اینگونه نیست روزی بندگان خودش را بی جهت کم یا زیاد کند و یا ‹‹یُعَذِّبُ مَنْ یَشَاءُ وَیَرْحَمُ مَنْ یَشَاءُ›› اینکه هرکس را بخواهد عذاب و یا می‌بخشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اینگونه نیست که خداوند بی حساب و کتاب یکی را عذاب کند و دیگری را ببخشد و یا به هرکس بخواهد مُلک می‌دهد و یا از هرکس بخواهد می‌گیرد و اینگونه هم نیست که بدون حساب و کتاب به یک نفر مُلک بدهد و از یکی دیگر بگیرد.

وی افزود: عزت و ذلت و مغفرت و رحمت و روزی در اختیار خدا و براساس حساب و کتاب است و خداوند در دادن روزی و کم و زیاد کردن روزی به هیچکس ظلم نمی‌کند، البته اینگونه هم نیست که اگر به کسی روزی داد به او رحم کرده باشد و یا اگر روزی کسی را گرفت به او ظلم کرده باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند ممکن با دادن روزی به یک نفر بخواهد او را عذاب کند و یا اگر روزی دیگری را بگیرد بخواهد به او رحم کند، بنابر این رحم وعدم رحم خداوند روی حساب و کتاب است.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: خداوند می‌فرماید، ‹‹وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَلِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِی الأَرْضِ›› اگر خداوند به برخی روزی زیاد بدهد طغیان و فساد می‌کنند، ‹‹وَلَکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا یَشَاءُ›› به همین دلیل خداوند روزی آن‌ها را محدود می‌کند تا گرفتار فساد نشوند.

وی افزود: دادن مسؤولیت به افراد نیز بر همین منوال است که اگر به برخی مسؤولیت داده شود سبب فساد آن‌ها خواهد شد، از این رو به برخی افراد فاسد مسؤولیت می‌دهد تا عذاب آن‌ها زیادتر شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند می‌فرماید، ‹‹وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ›› اگر به برخی فرصت می‌دهیم تصور نکنند به نفع آن‌ها است بلکه این فرصت سبب زیاد شدن گناهان است، بنابراین رحمتگری و عدم رحمتگری خداوند روی حساب و کتاب است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان بیان کرد: خداوند در آیه ۷۵ سوره مومنون می‌فرماید، ‹‹وَلَوْ رَحِمْنَاهُمْ›› اگر ما به آن‌ها رحم کنیم، ‹‹وَکَشَفْنَا مَا بِهِم›› و مشکلات آن‌ها را برطرف و مال و به آن‌ها ثروت و فرزند و قدرت داده شود، ‹‹مِّن ضُرٍّ لَّلَجُّوا فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ›› آن‌ها در گناه و سرکشی لجاجت و سرکشی می‌کنند.

وی افزود: برخی همین که به مال و ثروت برسند مسافرت‌های خارجی آنچنانی به خارج از کشور و بی توجه به حجاب و عفاف، پول خود را هزینه فساد وگناه می‌کنند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر برخی سرکشی کنند خدا نعمت‌های خود را از آن‌ها می‌گیرد برای این است که افراد خوبی هستند و این امید وجود تا در دایره بندگی خدا بمانند، اما اگر به مرحله‌ای رسید که تلنگر‌ها و مهلت‌های داده شده تأثیری در رفتار نداشت آن‌ها را به خود را رها می‌کند.

وی افزود: خداوند به برخی در مقاطعی با دادن مال و ثروت و مقام و مسؤولیت و قدرت و در مقاطع دیگر با گرفتن همه آن‌ها می‌خواهد این افراد را در مسیر نگه دارد، اما برخی دیگر را به حال خودشان رها می‌کند تا بعد از مهلتی که به آن‌ها داده شده است به حساب آن‌ها برسد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر زندگی برخی همراه با سختی و مشکلات است و زندگی‌ها با شادی‌ها و غم‌ها و پستی و بلندی‌هایی روبرو است برای این است که خیر و صلاح خداوند است و سود و زیان افراد به صلاح و مصلحت است./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات