۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۶۰۷۷۹۵
مدیر حوزه علمیه خواهران:

پژوهش های قرآنی باید سبک سازی برای زندگی داشته باشد

پژوهش های قرآنی باید سبک سازی برای زندگی داشته باشد
حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با اشاره به سیل گسترده پژوهش های قرآنی در حوزه و دانشگاه تأکید کرد که امروز دیگر نوبت سبک سازی زندگی بر اساس پژوهش های قرآنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در محل این نمایشگاه در سالن غدیر قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران در این مراسم با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی مجموعه ای با برکت در دل حوزه علمیه است، اظهار داشت: خدمات این نهاد بزرگ در جایگاه خادمی قرآن نیز حقیقتا قابل تقدیر است که فرهنگ نامه نوشتن، دانش نامه نوشتن، تک نگاری، فضای مجازی و پاسخ به شبهات بخشی از آنها است.

وی افزود: ما همیشه به دفتر تبلیغات به عنوان یکی از گوهرهای درخشان حوزه های علمیه افتخار می‌ کنیم و شما امروز به عنوان یکی از پایگاه های گسترش امر قرآن در میان حوزه های علمیه شناخته شده هستید.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بیان داشت: روز به روز هم این مجموعه تلاش کرده است که بهتر از گذشته باشد و هیچگاه چشمه جوشان کمال طلبی دفتر تبلیغات اسلامی را کم فروغ ندیده ایم.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که دفتر تبلیغات یک چرخه کامل ابلاغ پیام دین به مردم است، گفت: این چرخه از استخراج و پژوهش شروع می‌ شود، به نگارش می‌ رسد و از آن به ابلاغ و رساندن به مردم وارد می‌ شود.

وی عنوان کرد: می‌ دانیم بزرگترین چالش پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) قرآن و کیفیت معامله با این کتاب بود، آنگاهی که چهره اجتماعی به خود می‌ گرفت و بنا بود تبدیل به سبک زندگی مردم بشود؛ شما وقتی جنگ صفین را تحلیل می‌ کنید در هر دو سپاه قاری و مفسر قرآن حضور دارد، امام علی(ع) در جمل قرآن بلند می‌ کند و معاویه و عمر عاص در صفین، ابوموسی اشعری مفسر و قرآن اشعث و عبدالله بن عباس نیز مفسر و قرآن شناس.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور یادآور شد: ما دقیقا نیز با این چالش مواجهیم که اگر قرآن بنا است زندگی را بسازد و انسان را تربیت کند، چه باید بکنیم؟ و مصداق و لایزید الظالمین الا خسارا نشویم؟ به نظر من این مسأله برای توجه نظر پژوهشگران و متخصصان مجال واسعی است.

وی با تأکید بر این که باید تلاش کنیم از دل مفسران و قاریان قرآن اصحاب جمل و ابوموسی اشعری ها بیرون نیایند، گفت: چالش و بلکه بحران پس از دوران پیامبر گرامی اسلام(ص) همین بود، همه به کتاب ارجاع می‌ دادند و سنت را تعطیل کردند برای این که به قول خودشان تمرکزشان روی قرآن باشد تا اختلافی نشود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران در ادامه خاطرنشان کرد: بنده وقتی قضایای امیرمؤمنان(ع) را در جریان حکمیت در جنگ صفین مطالعه می‌ کردم و تحلیل هایی که ایشان از افراد شایسته و ناشایسته داشتند می‌ دیدم با دو چالش بزرگ مواجه شدم؛ چالش اول این که دستگاه دین یک دستگاه تربیتی است، اگر پژوهش ها ومطالعات در بین خواص و نخبگان بچرخد و نتواند فضا را برای تربیت کنش گران اجتماعی و فرهنگی آماده کند فایده ای ندارد.

وی افزود: جامعه با اسلام شروع می‌ کند ولی تا ایمان و مراتب ایمان باید بالا برود، امامت و فقاهت دو جریان هستند که در پایان نزول قرآن در سوره مائده و توبه مطرح شده اند تا این چرخه بچرخد و مردم از مسلمانی تا مراتب ایمان رشد کنند؛ دستگاه های فرهنگی اگر در مسأله توان تربیت نیروی انسانی قابل و بصیر و آگاه به امر قرآن از زایش و تب و تاب بیافتد پژوهش ها بایگانی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بیان داشت: پایان کار ما این است که زندگی ما بر اساس قرآن شکل بگیرد، بنابراین اگر نگاه ما سیستمی نباشد چرخه های ما ابتر و ناقص می‌ شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که چالش دوم این است که انسان ها تربیت قرآنی نشوند، گفت: نگرانی دوم این است که اگر مردم آموزش مسائل قرآنی را داشته باشند تا جایی که قرآن را تفسیر و تأویل هم بکنند ولی از دل آن ابوموسی هاخارج نشوند؛ علاقه هایی که گاه بر قرآن حاکم شده و آموزه های آن را بر اساس خواست خودش تفسیر می‌ کند.

وی عنوان کرد: قرآن می‌ فرماید قرآن را تلاوت کنید نه قرائت، تلاوت یعنی خواندن متنی که باید تابع آن بود؛ تلاوت قرآن تزکیه آور است و بنده به نظرم می‌ رسد در مسأله تربیت آماده کردن افراد برای این که خود را به قرآن بسپارند و نه این که در باره قرآن تصمیم بگیرند مسأله مهمی است که در حوزه کمتر دیده می‌ شود، در این صورت امید می‌ رود که ابن عباس ها و مالک اشترها از دل قرآن فهمی بیرون بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور یادآور شد: حضرت علی(ع) متربی قرآن است که به همین ابوموسی نامه می‌ زند و می‌ فرماید: حتی اگر در قرآن نکته ای را علیه من کشف کردی آن را ابراز کن؛ چون قرآن ابزار او نیست برای نجات از شکست چنانچه دستگاه شام انجام داد.

وی با تأکید بر این که حوزه علمیه در بحث های مرتبط با مبانی و اصول و قواعد و تفسیر خوب عمل کرده است، تصریح کرد: امروز دیگر باید تمرکز کنیم روی راه ورود دین در عرصه زندگی، رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب فرمودند: شما راه انبیاء را می‌ روید و مهمترین کار انبیاء تحقق زندگی خدایی در بین مردم است./1330/ج

ارسال نظرات