۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۰۷۸۰۰
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی:

غالب علوم انسانی دانشگاه های ما بهره ای از قرآن ندارد

غالب علوم انسانی دانشگاه های ما بهره ای از قرآن ندارد
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به خالی بودن جایگاه وحی و قرآن در میان علوم انسانی تأکید کرد که این وضع با موضوع تمدن سازی و جامعه سازی اسلامی سازگاری ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در محل این نمایشگاه در سالن غدیر قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در این مراسم با بیان این که مشکل امروز جهان اسلام این است توسط افکار غیر وحیانی اشغال شده است، گفت: ما خرمشهرها را نجات دادیم ولی هنوز علوم انسانی را نتوانسته ایم نجات بدهیم و همچنان تفکر غالب بر مراکز علمی جهان اسلام غیر وحیانی است.

وی افزود: این طور نیست که از محضر قرآن کریم استفاده کنیم، در حالی که دین آمده است تا مسیر حرکت ما از دنیا تا آخرت را ترسیم کند، قرآن کریم و اهل بیت(ع) مسیر را مشخص کرده اند ولی ما می‌ خواهیم با علومی جامعه سازی کنیم که از اساس غیر وحیانی است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تصریح کرد: این علوم به دنبال فرد سازی و جامعه سازی نیست و بنا را بر ناهنجاری می‌ گذارد و می‌ گوید شما باید به دنبال کنترل های سخت باشید، بنابراین راه طولانی در پیش داریم؛ اگر امام راحل با انقلاب اسلامی ایران را از سلطه سیاسی بیگانگان آزاد کرد و اگر در دفاع مقدس نگذاشتیم ایران گرفتار اشغال نظامی شود و بخش های اشغال شده را پس گرفتیم، ولی آن اشغال علمی هنوز ادامه دارد.

وی با اشاره به این که رشته های علوم انسانی هیچ ارتباطی با وحی و عالم غیب ندارند، گفت: غیر از رشته علوم قرآنی و علوم مرتبط با آن از جمله اقتصاد و علوم سیاسی قرآن جایگاه ندارد، در رشته علوم سیاسی آیا دانشجوی علوم سیاسی از کارشناسی تا دکتری دو واحد سیاست در قرآن می‌ خواند؟ آن چیزی هم که با این عنوان هست ای کاش اصلا خوانده نمی شد، شما می‌ خواهید سیاست را در جامعه اسلامی ساماندهی کنید و تمدن سازی اسلامی کنید ولی بدون قرآن و وحی و بدون ایمان غیب نمی شود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی با محوریت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم زیرساخت علمی علوم قرآنی از اشغال فکری را فراهم کند که بخش هایی از آن آماده شده و بخش های باقی مانده هم کمک مراکز قرآن پژوهشی و حامیان پژوهش های قرآنی را می‌ طلبد و هم از آن طرف دانشگاه ها و حوزه های ما آغوش خود را برای استفاده از این معارف تولید شده باز کنند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی بیان داشت: در این هفته 14 فرهنگ نامه تخصصی و 14 دانش نامه تخصصی رونمایی شد که نسخه های دیجیتال آن کاملا رایگان است که در رشته های علوم سیاسی، محیط زیست و مدیریت و امثال آن بوده و هر کدام محصول بیش از 30 سال زحمات دوستان است.

وی با اشاره به این که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور بیش از 100 عضو هیأت علمی به دنبال پرکردن برخی از این خلأها است، گفت: ما نظریه های رایج در این رشته ها را نقد می‌ کنیم، البته معرفت های تجربی را قبول داریم ولی بسندگی به آن در علوم انسانی ما را به آخرت نمی رساند چون دغدغه دین ندارد وحتما باید غیب به آن ضمیمه شود، همچنانکه معرفت عقلانی به تنهایی کافی نیست.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: این رویکرد واقعا نامناسبی که در عرصه علوم انسانی در جهان اسلام رایج است که وحی را کنار می‌ گذارد و این تسلیم غرب شدن اشغال گری فکری و فرهنگی است که گرفتار آن هستیم و با وجود تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب سرعتمان کند است.

وی افزود: این رسالتی است که من و همکارانم احساس می‌ کنیم بر دوش ما گذاشته شده است و تلاش می‌ کنیم که این رسالت را در بخش های محتوایی و علمی و ترویجی و تبلیغی به سرانجام برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تصریح کرد: از شگفتی هاست که دانشگاه های غربی در حوزه فعالیت های قرآنی از دانشگاه ها ما جلوتر هستند و شاید به جرأت بگوییم پروژه های مفصلی که در جهان غرب از جمله آلمان در حال اجرا است در جهان اسلام از جمله کشور ما دیده نمی شود.

وی با اشاره به این که هیچ دانشگاهی در ایران نیست که فعالیت های قرآنی برند آن مرکز باشد، یادآور شد: دانشگاه هایی که برخاسته متن دولت هستند چه کارنامه علمی در حوزه قرآن دارند؟ فقط به دنبال آموزش برخی علوم قرآنی و ارائه مدرک هستند ولی چیزی از آنها خارج نمی شود که امیدواریم این رویه نیز اصلاح شود و ان شاء الله جهان اسلام از این اشغال فکری و فرهنگی و معرفتی سربلند بیرون بیاید./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات