۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۰۷۸۰۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

شب قدر با قدرشناسی تقدیر شود

شب قدر با قدرشناسی تقدیر شود
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شب قدر باید قدر دانسته شود، گفت: شب قدر بهتر از هزار ماه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه، در سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان همزمان با ضربت خوردن مولی الموحدین امیرمومنان علی(ع) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در ترک گناه و توبه توجه به سه محور اعتراف، تحول و جبران ضروری است.

وی با اشاره به اینکه انسان تنها در پیشگاه خداوند می تواند به گناه خود اعتراف کند، ادامه داد: انسان در پیشگاه الهی باید صادقانه به گناه خود اعتراف کند؛ خداوند در سوره توبه می فرماید: عده ای به گناه خود اعتراف می کنند، آنان کسانی هستند که عمل صالح دارند اما عمل آنان خالص نیست که با توبه می توانند آن اعمال را از آلودگی ها پاک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر اینکه انسان باید پیرو حق باشد نه اکثریت، گفت: اگر عملکرد انسان تابع اکثریت باشد امکان اینکه آدمی گرفتار گناه و اشتباه شود فراوان است پس تنها راه نجات از گناه تبعیت از فرامین الهی است.

استاد حوزه علمیه درخصوص محور دوم، ابراز کرد: انسان بعد از اینکه در پیشگاه خداوند به گناه خود اعتراف کرد باید این اعتراف منجر به تغییر و تحول عملی و رفتاری او شود. پیامبراکرم(ص) در معرفی شخص تواب فرمودند: انسان تواب به پرداخت حق الناس اهتمام ویژه دارد.

وی افزود: حضرت فرمودند: انسان توبه کننده لباس گناه را از تن می‌درد، عبادت او به سبب جبران افزایش می یابد همچنین اهل کنار گذاشتن دوستان دوران معصیت، ترک مجلس گناه، اکتفا به داشته ها، تغییر رختخواب، حفظ داشته های نیکو، انفاق، حفظ لسان و کمک به مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان داشت: انسان پس از توبه تلاش می کند خطا و اشتباهات خود را جبران کند و با همین جبران در وجود خود تغییر و تحول ایجاد می کند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه بعد از توبه انسان باید اهل جبران شود، گفت: برای مثال بعد از توبه برای جبران نگاه حرام می طلبد انسان بیشتر به قرآن کریم نگاه کند، یا اگر به والدین بی احترامی داشته در نهایت محبت به آنان رفتار کند؛ بنابراین انسان تواب باید ضد هر کاری که در دوران معصیت انجام می داده بعد از توبه انجام دهد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کنار گذاشتن رذائل کار دشواری است اما غیر ممکن نیست، خاطرنشان کرد: گاهی برخی فضاها و مکان ها این امکان را برای انسان ایجاد می کنند که انسان بتواند به راحتی رذائل اخلاقی را کنار بگذارد برای مثال یکی از آن زمان ها شب قدر و یا ماه مبارک رمضان است؛ بنابراین شب قدر باید قدر دانسته شود چرا که شب قدر بهتر از هزار ماه است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات