۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۶۰۷۸۵۴
آیت الله علم الهدی:

تصمیم به شهادت در راه اسلام نشانه ایمان صادقانه است

تصمیم به شهادت در راه اسلام نشانه ایمان صادقانه است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: قرآن کریم صداقت در پیمان با خدا را منوط به فدا کردن مال و جان در راه خدا می داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در جلسه تفسیر سوره احزاب که در مهدیه مشهد برگزار شد با بیان اینکه در جنگ احزاب خداوند صفات و ویژگی های مردمان خالص یک جامعه اسلامی را بیان می کند، گفت: خداوندی که مومنان به آن باور دارند همان خدای کفار است و اینگونه نیست که مومنان بنا بر این اعتقاد که خدای شان با خدای کفار تفاوت دارد، دست به هر کاری علیه آنان بزنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» افزود: واژه «فَمِنْهُمْ» در این آیه اشاره به این مطلب دارد که همه مومنان در یک دسته قرار ندارند. افراد مومن به دو دسته «صادقین» و «مخلصین» تقسیم می شوند. دسته صادقین به پیمان خود با خدا عمل می کنند و خداوند نیز با آنان عهد بسته و بنابر عهد خود با آنان رفتار می کند.

وی عبادت را پیمان خدا با مومنان صادق دانست و خاطر نشان کرد: نماز و روزه عبادت نیست، بلکه این دو مظهر عبادت اند. عبادت واقعی خداوند عدم تبعیت از شیطان، آمیخته نبودن باور به خدا با شک و تردید و گذشتن از مال و جان خود در راه او است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همچنین در امر عدم تبعیت از شیطان باید دانست که شیطان تنها دشمن دین ما نیست، بلکه او پس از آنکه دین ما را گرفت ابتدا مال و سپس جان ما را می گیرد و دنیا و آخرت ما را با هم تباه می کند. شیطان در حقیقت دشمن موجودیت و بودن ماست.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه تصمیم برای فدا کردن مال و جان شرط قرار گرفتن در ذیل مصداق آیه فوق است، تصریح کرد: اگر فردی باوری بدون تردید نسبت به خدا داشته باشد اما در رابطه با فدا کردن مال و جان خود در راه خدا هنوز به تصمیمی نرسیده باشد، این فرد مشمول افرادی که به تعبیر آیه «صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْه» هستند نمی باشد. مومنانی که چنین تصمیمی گرفته اند یا به شهادت رسیده اند و یا منتظر هستند تا موقعیتی پیش آید و جان و مال خود را در راه خدا فدا کنند.

امام جمعه مشهد با اشاره به ارزش شهادت ارادی افزود: آنچه که شهادت را ارزشمند می کند ارادی بودن آن و در خط شهادت بودن است. اگر فردی در حادثه ای ناگهانی به شهادت برسد اما زندگی اش را در خط شهادت سپری نکرده باشد، به آن مقامی که خداوند درباره آن در این آیه می فرماید «وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ» نخواهد رسید.

وی مقاومت و ایستادگی را ویژگی دیگر مومنان صادق دانست و خاطر نشان کرد: عبارت «وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» در این آیه به ما نشان می دهد که این افراد در جریان حرکت اسلام ریزشی نیستند و از هویت انقلابی خود دست نمی کشند. بسیاری از افراد در طول دوران ستمشاهی شکنجه های بسیاری دیدند اما در طول سال های پس از انقلاب به دلایل گوناگونی ریزش کردند و از مسیر انقلاب خارج شدند.

آیت الله علم الهدی با بیان صفات «مومنان مخلص» تصریح کرد: مومنانی که در این مقام قرار دارند ذوب در اراده حق هستند و تمام مفاسد اخلاقی و گرایش های نفسانی و حیوانی شان از آنان خارج شده است. مقام مخلصین مقام تجلیه است و حضرت حق در آنان تجلی کرده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی درباره آیه مورد تفسیر افزود: امام صادق(ع) فرمودند: «دو نوع مومن داریم. یک دسته از آنان صادقان به عهد خدا هستند که هیچ هراسی در دنیا و آخرت ندارد و خدا سعادت آنان را تضمین کرده است. این مومنین به شفاعت نیاز ندارند و خود دیگران را شفاعت می کنند».

وی خاطر نشان کرد: امام در ادامه می فرمایند: «دسته ای دیگر از مومنان علف های زرد کناره زراعت ها هستند. گاهی کج و گاهی راست می شوند. مصیبت ها آنان را هم در دنیا از پای در می آورد و هم در آخرت دچار استیصال می کنند. او نمی تواند کسی را شفاعت کند ولی ممکن است مورد شفاعت رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) قرار بگیرند»./861/پ202/ب1

ارسال نظرات