۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۶۰۷۸۸۰
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

لازمه دعای شب قدر تفکر است

لازمه دعای شب قدر تفکر است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: در دعا‌های شب‌های قدر آموزه‌ها و مفاهیم اخلاقی و اعتقادی و عرفانی بلندی جاسازی شده است که انسان را به سمت زندگی سوق می‌دهد که رنگ و بوی خدا دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل شنبه شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در ارتباط با شب قدر گفت: در رابطه با این شب همین آیه کفایت می‌کند که می‌فرماید، ‹‹لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر›› این شب بالاتر از هزار ماه است.

وی افزود: از امام معصوم سؤال شد چرا شب قدر مشخص نیست کدامیک از این سه شب است امام می‌فرماید، مردم سه شب را شب زنده داری کنند بهتر از يك شب است، از این رو خداوند شب قدر را مخفی کرده تا مردم هر سه شب را احیا بگیرند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: درک شب قدر برای برخی از بزرگان و علما به اندازه‌ای اهمیت داشته که یکسال متوالی را احیا می‌گرفتند تا مطمئن باشند یکی از شب‌های ایام سال شب قدر بوده است.

وی افزود: چشم ما زمینی‌ها به خیلی از وقایع و حقایق بسته است و نمی‌توانیم آن را درک کنیم، اما آن‌هایی که چشم حقیقت بین و چشم بصیرت دارند اهمیت شب قدر را درک می‌کنند.

وی افزود: احیا گرفتن شب‌های قدر و انجام اعمال این شب سفارش شده است، اما علما و بزرگان تأکید بر بیدار بودن شب‌های قدر دارند، چون بیداری شب‌های قدر از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه اهل بیت (ع) می‌فرمایند حتی کودکان خود را به اجبار هم که باشد بیدار نگهدارید تا فضیلت شب قدر را درک کنند و چنانچه این شب با دعا و مناجات همراه باشد بهتر است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان در ادامه به فراز‌هایی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین آموزه‌های دین اسلام دعا‌هایی است که از لسان اهل بیت (ع) به ما رسیده است، اما متأسفانه این دعا‌ها را یا نمی‌خوانیم یا اگر هم می‌خوانیم در معانی آن تفکر نمی‌کنیم هرچند که خواندن آن بهتر از نخواندن است، اما اصل دعا‌های شب قدر معنا و مفاهیمی است که در این دعا‌ها وجود دارد.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: گروهی که هنگام خواندن دعا‌های شب‌های قدر به معانی آن نیز آگاهی دارند هم لذت بیشتری از گفت و گوی خود با خدا می‌برند و هم شوق بیشتری برای خواندن این دعا دارند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: در دعا‌ی شب‌های قدر آموزه‌ها و مفاهیم اخلاقی و اعتقادی و عرفانی خیلی بلندی جاسازی شده است که انسان را به سمت زندگی سوق می‌دهد که رنگ و بوی خدا دارد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر در مفاهیم دعا‌های شب‌های قدر دقت شود برای انسان مبرهن خواهد شد چنین صحبت‌هایی فقط از امام معصوم است چرا که به ذهن غیر معصوم نمی‌رسد که با وجود زیبایی الفاظ چنین مفاهیم عمیقی بیان شده باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان بر تفکر در شب‌های قدر تأکید کرد و افزود: شاید ثواب تفکر در شب‌های قدر حتی از تلاوت قرآن بدون تدبر و خواندن دعای جوشن بدون تفکر بیشتر باشد و اگر قرار شد کسی با خودش و خدای خودش خلوت می‌کند تلاش کند با خودش منصفانه نه طلبکارانه خلوت کند.

دبیرجامعه روحانیت کاشان گفت: شروع دعای ابوحمزه ثمالی با یک هشدار است تا مراقب باشید گرفتار عذاب و عقوبت خدا نشوید و برای انسان‌ها بهترین زمان شب‌های قدر است تا از او بخواهند چشمان آن‌ها را به روی پول و قدرت و شهرت ببندد و طلب عاقبت خیری کنند./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات