۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۰۷۹۳۲
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

شرکت در مجالس ذکر خدا وجود انسان را می‌ سازد

شرکت در مجالس ذکر خدا وجود انسان را می‌ سازد
استاد حوزه علمیه قم یکی از شروط ساخته شدن وجود انسان را شرکت در مجالس ذکر و دعا دانست و این مسأله را یکی از وصایای امیرمؤمنان(ع) به امام مجتبی(ع) عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با بیان این که یکی از توصیه های امیرمؤمنان(ع) در نامه 31 نهج البلاغه توصیه به زهد است، گفت: پایین ترین مرتبه زهد بی رغبتی نسبت به حرام و توجه به امور واجب است، اما بزرگان ما به این مرحله قانع نبودند.

وی افزود: در حالات برخی بزرگان ما وارد شده که آنها نه تنها به حرام ها و مکروهات روی نمی آوردند بلکه تلاش می‌ کردند امر مباحی را انجام ندهند، یعنی امور خود را با مسائل واجب و مستحب می‌ گذراندند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: در ادامه حضرت بر مسأله خداترسی تأکید کرده و می‌ فرمایند در خلوت و جلوت خدا را در نظر داشته باش! که این مسأله درحالات بزرگان دین ما خیلی پررنگ بود که برخی اوقات ساعت ها در خلوت خود با خدا از خشیت و ترس خدا گریه می‌ کردند.

وی با اشاره به توصیه بعدی امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر لزوم حضور در مجالس ذکر خدا یادآور شد: این مجالس انسان را در دنیا و آخرت می‌ سازد که اعم از مجالس ذکر و قرآن و دعا و اهل بیت(ع) است.

کارشناس رسانه ملی در ادامه یادآور شد: بحث بعدی مطرح شده در این حدیث زیاد دعا کردن است، چون لحظات و اماکن دعا کردن فرق دارد به عبارت دیگر امکان دارد در زمانی دعا مستجاب نشود ولی همان حاجت در محل دیگری مستجاب شود بنابراین انسان باید زیاد دعا کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: وصیت بعدی امیرمؤمنان(ع) یک وصیت بسیار مهم است که جا دارد توجه جدی به آن داشته باشیم و اگر آن را به کار بگیریم در دنیا و آخرت سعادتمند می‌ شویم، حضرت می‌ فرماید: نه در گفتار و نه در اعمال عجول نباش.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که عجله به دنبالش پشیمانی می‌ آورد، خاطرنشان کرد: حضرت در ادامه می‌ فرماید: اگر چیزی که بر تو عرضه می‌ شود آخرتی است در آن عجله کن، اگر کار دنیایی بر تو عرضه شد صبر کن و اول ببین آن کار یا سخن به مصلحت هست یا خیر.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت امام علی(ع) بیان داشت: امروز ظاهرا بعد از آمدن طبیب بر بالین امیرمؤمنان(ع) که عده ای از اصحاب خاص حضرت هم حضور داشتند، امام مجتبی(ع) فرمودند: بروید پدرم ملاقات ندارد و می‌ خواهد لحظات آخر عمر با فرزندانش باشد، همه رفتند ولی اصبغ بن نباتة نرفت، وقتی امام حسن(ع) سؤال کرد که چرا نرفتی؟ اصبغ گفت: تا مولای خود را نبینم از این جا نمی روم که اصبغ نزد حضرت رفت و وصایایی را از ایشان دریافت کرد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات