۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۶۰۷۹۷۶
سرمقاله؛

ایرانیان دین‌مدار

ایرانیان دین‌مدار
حضور اقشار مختلف مردم در مراسم‌های این شب‌ها نشان می‌دهد تدین جامعه ویژگی جوشیده‌ای از بطن فرهنگ‌شان است نه فشار و جبر حاکمیت.
به گزارش خبرگزاری رسا، میزان کمّ‌و‌کیف دینداری و پایبندی به ضوابط و معیار‌های دینی در چند سال اخیر، توجه بسیاری از جامعه‌شناسان و فرهنگ‌شناسان را فراهم آورده است.
 
گروهی با اتکا به معیار قراردادن سبک زندگی سنّتی مربوط به دو‌سه دهه گذشته، مدعی بازگشت جامعه ایرانی از تدین و رهایی از پایبندی به ارزش‌های دینی می‌شوند و به مذمت و نکوهش مردم زبان می‌گشایند.
 
گروهی دیگر هم پایبندی مردم به این ارزش‌ها را ناشی از فشار حاکمیت می‌دانند که اگر برداشته شود، ماهیت جامعه ایرانی را ناشی از جبر و فشار حکومت می‌دانند.
 
در این نگاه، ماهیت جامعه ایرانی تفاوتی با جوامع دیگر ندارد. این شب‌ها و روزها، اما برهان خلفی است در نادرست‌بودن دیدگاه هر دو گروه. سبک و شکل دینداری بخش درخورتوجهی از ایرانیان، هرچند متناسب با اقتضائات زمان تغییر کرده، این تغییر به‌معنای نفی ماهیت دین‌مدارانه زندگی ایرانیان نیست.
 
درمقابل، حضور اقشار مختلف در مراسم‌های این شب‌ها نشان می‌دهد تدین جامعه ویژگی جوشیده‌ای از بطن فرهنگ‌شان است نه فشار و جبر حاکمیت. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات