۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۰۸۰۰۴
حجت الاسلام علوی تهرانی:

مسؤولان تفقه در دین را در مدارس تقویت کنند

مسؤولان تفقه در دین را در مدارس تقویت کنند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه معاد باوری انسان را به کمال می رساند، گفت: انسان برای زندگی اخروی باید برنامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد حضرت امیر(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: استفاده از رحمت الهی برای انسان‌ها دارای مراتبی است.

وی افزود: برخی انسان ها رحمت الهی را می خواهند تا به جهنم نروند، بعضی طالب رحمت الهی هستند تا به بهشت بروند در حالی که مقصود و هدف از خلقت رسیدن به خداوند بوده است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با تاکید بر اینکه انسان باید راه های رسیدن به خداوند را یاد بگیرد، ابراز کرد: انسان اگر به خدا برسد همه امور فردی و اجتماعی او اصلاح می شود؛ منشأ بسیاری از مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه آن است که ما هنوز به خدا نرسیدیم.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه همه انسان ها در زندگی باید هدف داشته باشند، اظهار داشت: متاسفانه کمتر کسی به صورت هدفدار زندگی می کند حتی در سطح کلان نیز این هدف گذاری صورت نگرفته است؛ تعیین هدف باید براساس ضروریت و اولویت ها باشد.

وی با بیان اینکه هدف براساس فکر و اندیشه تعیین می شود، تصریح کرد: متاسفانه امروز آن بینش و اندیشه وجود ندارد؛ دلیل پیشرفت جوامع غربی آن است که آنان هدف خود را تعیین کردند و همه عناصر را به کار گرفتند تا بتوانند به آن هدف برسند.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: هدف آنان این است که زندگی خوبی در دنیا داشته باشند از این رو تلاش می کنند تا به آن برسند؛ یکی از عناصری که آنان به کار می گیرند تا بتوانند به اهداف خود برسند تصویب قوانین شفاف، جامع و سخت است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: آنان رسیدن به زندگی خوب را در سایه اجرای قوانین می دانند، اگر چارچوب در زندگی انسان وجود نداشته باشد شاید حرکت‌های رو به جلو داشته باشد اما این حرکت ها موقت و بسیار خطرناک خواهد بود.

وی با استناد به کلام امام حسین(ع) خطاب به کوفیان که فرمودند: شما بردگان دنیا هستید که برنامه ندارید، گفت: امام سجاد(ع) می فرمایند: غیبت امام زمان در غیبت کبری به قدری طول می کشد که بسیاری از کسانی که مرید حضرت بودند از ایشان جدا می شوند؛ دلیل این جدایی آن است که این دسته افراد اهل تفکر نیستند و گرفتار هیاهو هستند.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: انسان با هیاهو به جایی نمی رسد بنابراین انسان اگر بخواهد به ظهور امام زمان(عج) برسد باید ابتدا ضرورت امر فرج را درک کند و این ضرورت برمبنای تفکر صحیح محقق می شود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بینش صحیح زمانی محقق می شود که انسان بداند از کجا آمده، آمدنش برای چه بوده و به کجا می رود؛ رحمت الهی شامل کسی می شود که معاد باور باشد؛ بنابراین انسان تا به مبدا و معاد باور نداشته باشد حرکت نمی کند که به کمال برسد.

وی با تاکید بر اینکه رکن اصلی حکومت امام علی (ع) مردم محوری بود، اطهار داشت: خط قرمز حکومت حضرت مردم بودند تا از این طریق بتوانند برای آنان خدماتی داشته باشند و مشکلات آنان را مرتفع کنند.

حجت‌ الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: مردم محوری حرکت در مسیر منافع مردم است و این وظیفه حاکمان است؛ امام علی(ع) با کنار زدن معاویه فرمودند: حاضر نیستم به اندازه یک نفس کشیدن ظالم بر مردم مستولی باشد؛ این کلام امیر کار را بر مسؤولان سخت می‌کند که چه زیر دستانی برای چه کسانی تعیین می کنند.

استاد حوزه علمیه دومین رکن حکومتی امام علی(ع) بحث بین المال است، اظهار داشت: امام علی(ع) به بازار می روند و به عملکرد تجار نظارت می کنند و میفرمایند به مشتریان خودتان دروغ نگویید؛ خط قرمز حضرت در حکومت داری مردم بودند.

وی افزود: مسؤولانی که علاقه به نجوم دارند با ارقام نجومی و املاک نجومی چگونه می توانند در پیشگاه خداوند پاسخ دهند در حالی که امام علی(ع) نسبت به بیت المال بسیار دقیق و حساس بودند؛ بنابراین امام علی(ع) به منافع مردم و بیت المال بسیار دقت داشتند.

حجت‌ الاسلام علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه مردم در حکومت الهی فهم دین است؛ متاسفانه امروز دین برای مردم تبیین نمی شود در حالی که جامعه باید تفقه در دین داشته باشد و مسؤولان فرهنگی جامعه باید مساله تفقه در دین را برنامه ریزی کنند؛ امروز همه هنر آموزش و پرورش مقدمه ای برای ورود به دانشگاه است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات