۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۶۰۸۱۰۵
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

ادب محصول شکل گیری فضائل اخلاقی در انسان است + فیلم

ادب محصول شکل گیری فضائل اخلاقی در انسان است + فیلم
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت بین ادب و اخلاق گفت: اخلاق شامل صفات حسنه و رذائل هر دو می‌ شود ولی ادب نتیجه شکل گیری صفات حسنه در وجود انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به ادب و احترام به عنوان یکی دیگر از توصیه های امیرالمؤمنین(ع) در نامه 31 نهج البلاغه به امام مجتبی(ع) اظهار داشت: ادب یکی از مسائل مهمی است که اساسا بشر باید به آن توجه داشته باشد.

وی افزود: در سخن دیگری امام علی(ع) می‌ فرماید: «قیمت انسان به دانش و ادب او است و تلاش کن که این دو را بیاموزی و هر مقدار دانش و ادب تو افزون شود بر قیمت و ارزشت اضافه می‌ شود چون با علم انسان با خدا می‌ رسد و با ادب، بندگی خدا بهتر انجام می‌ شود»، هیچ انسانی متولد نمی شود از این رو ادب هم باید آموخته شود همانطور که علم نیز باید آموخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با اشاره به ارزش علم و دانش عنوان کرد: انسان وقتی عالم شد خدا شناس می‌ شود، بر خلاف کُمونیست ها که می‌ گفتند دین زاییده شده ترس انسان است در حالی که قرآن می‌ فرماید: «انما یخشی الله من عباده العلماء» یعنی از بین بندگان این عالمان و اندیشمندان هستند که به مقام خشیت خدا می‌ رسند.

وی با اشاره به تفاوت اخلاق و ادب، گفت: اخلاق که جمع خُلُق یا خَلق است که اولی مربوط به جسم ودومی مربوط به روح انسان است، اما به طور کلی اخلاق صفاتی است اعم از رذائل و فضائل که به روح انسان مربوط می‌ شود مثل جود و کرم و تواضع یا بخل و حسد و تکبر؛ اخلاق هم وراثتی نیست بلکه کسبی است هرچند امکان دارد وراثت دخالت داشته باشد ولی علت تامه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: اگر ادب را مصدر بدانیم به معنای تمرین کردن هایی است که آن خلق و خوها را در انسان می‌ سازد ولی اگر اسم مصدر باشد محصول آن تمرین هایی است که در وجود انسان شکل می‌ گیرد؛ ادب تمرینی است که منجر به یک اخلاق حسنه و ملکه در انسان می‌ شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به زمان تأدیب انسان خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) می‌ فرماید: «من تو را به ادب توصیه می‌ کنم قبل از آن که روحت سخت شود و مغز تو را مسائل مختلف پر کند»، بنابراین تأدیب انسان باید در سنین کودکی شکل بگیرد و بهترین تأدیب کننده هم پدر و مادر انسان هستند و اگر مؤدِّب یعنی تأدیب کننده ناصالح باشد طبیعی است که انسان هم ناصالح تربیت می‌ شود.

وی بیان داشت: انسان از بدن و روح تشکیل شده است یعنی یک موجود دو بعدی است، جسم انسان را خداوند متعال را به گونه ای قرار داده که مثل درخت و گیاه استعدادهای آن با آب و غذا بدن را می‌ سازد و عجیب این است که انسان از نظر جسم در یک حد خاصی رشد می‌ کند، بنابراین در شرایط متعادل بدن انسان رشد لازم را پیدا می‌ کند ولی روح این طور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌ منفرد با بیان این که انسان خودش باید روح خود را بسازد، تصریح کرد: روح انسان مثل خمیر می‌ ماند که تا خشک نشده هر طور شکلی می‌ توان به آن داد ولی وقتی خشک شد و ساختار آن شکل گرفت عوض کردن آن مشکل است، در روایات ما تغییر در عادات روحی انسان را شبیه به معجزه معرفی کرده است./1330/ج

تعداد بازدید : 4

 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات