۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۶۰۸۱۳۳
حجت الاسلام والمسلمین مدنی:

شب قدر یک حقیقت زنده و باشعور است

شب قدر یک حقیقت زنده و باشعور است
مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: برداشت از روایات این است که شب قدر یک حقیقت زنده و باشعور است که در روز قیامت به عنوان شاهد بر اعمال ما شهادت می دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری جامعه الزهرا علیهاالسلام با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان علی علیه السلام به ضرورت درک شب قدر اشاره کرد و بیان داشت: در فرازی از صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام خطاب به ماه مبارک رمضان می فرمایند «السَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلی لَیْلَةِ القَدْرِ الّتی هِیَ خَیْرٌ مِنْ ألْفِ شَهْرٍ». با توجه به اینکه سلام کردن به موجود بی شعور معنا ندارد و سلام کردن وقتی صحیح است که طرف مقابل بفهمد وگرنه عمل لغوی خواهد بود می توان این نکته بسیار مهم را از سخن امام برداشت کرد که شب قدر یک حقیقت زنده است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: اینگونه نیست که این بیان، کنایه یا مسامحه در تعبیر یا مبالغه باشد چرا که قرآن به صراحت می فرماید « الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ. امروز بر دهانهاى آنان مهر مى ‏نهيم و دستهايشان با ما سخن مى‏ گويند و پاهايشان بدانچه فراهم مى‏ ساختند گواهى مى‏ دهند.» در حالی که شهادت دادن فرع تحمل است یعنی باید بفهمد تا بتواند شهادت دهد. پس همانطور که دست و پا شهادت می دهند شب قدر هم شاهد ماست.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک انسان محترمی بگوید امشب میهمان شما هستم همه زندگی ما تحت تاثیر این میهمان قرار می گیرد. میهمان امشب ما شب قدر است که دارای شعور و حقیقتی زنده است از این رو باید مراقب باشیم تا از لحظه لحظه آن به صورت مناسب استفاده کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه امشب نمونه­ای از گذر عمر هم هست چون وقتی می گذرد نمی توان آن را به بهانه اینکه بخشی از اعمال را انجام ندادم متوقف کرد، گفت: گاهی هنگام سفر و لحظه گام نهادن در یک راه، انسان متوجه می شود که برخی کارهایش مانده است در این حالت مضطرب و پریشان می شود، در لحظه مرگ هم همین طور است با این تفاوت که در آن لحظه دیگر هیچ فرصتی برای جبران و به تاخیر انداختن سفر نیست. از این رو باید متوجه سپری شدن عمرمان هم باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر کسی به اندازه همتش در این دنیا به جایگاهی می رسد، اظهار داشت: گاهی سطح افکار یک مجموعه و دغدغه ها و درگیری هایشان، سطح پایینی است، برای همین مجموعه هیچ وقت نمی تواند رشد کند در حالی که می توان دغدغه را بالا برد و ملی یا جهانی فکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی از همه مدیران و کارکنان خواست تا به این مساله فکر کنند که چگونه می توان سطح فکر و دغدغه را در مجموعه بالا برد./1330/د102/ب1

ارسال نظرات