۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۰۸۱۳۹
مدیرکل توسعه منابع انسانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تشریح کرد؛

فعالیت‌های گروه جهادی کارکنان مرکز خدمات حوزه در مناطق سیل‌زده لرستان

فعالیت‌های گروه جهادی کارکنان مرکز خدمات حوزه در مناطق سیل‌زده لرستان
مدیرکل توسعه منابع انسانی مرکز خدمات گفت: افزون بر ارائه خدمات جهادی و امدادی در مناطق سیل زده برنامه‌های سرگرم‌کننده ویژه کودکان و نوجوانان توسط گروه سراج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، هشدارهای اولیه هواشناسی در آخرین روزهای سال 1397، بارش‌های شدیدی را برای اکثر نواحی کشور ایران پیش‌بینی کرده بود. گذشته از کیفیت سیستم‌های هشدار سیل و نحوه اطلاع‌رسانی رسانه‌های عمومی به مردم، آنچه در نهایت تا به امروز مشاهده شده، آسیب‌های بسیار ناشی از سیلاب شدید و آثار جانبی آن است. مجموعه سیلاب‌هایی که از دوم فروردین، بنیان معیشتی خانواده‌های بسیاری را گسسته است ولی سیل مهربانی مردم کشورمان را در بر داشت.

مراکز حوزوی پس از اطلاع از شرایط به وجود آمده، با پیگیری از طریق مدیران و معتمدین محلی خود، شرایط مناطق را استعلام و در اولین ساعات پس از وقوع حوادث، با تشکیل ستاد حوزوی مدیریت بحران مراکز حوزوی، اقدامات مهمی را به منصه ظهور گذاشت و همچون همیشه سعی کرد تا در کنار مردم تسکینی باشد بر آلام آنها.

با ورود سامانه‌های بارشی جدید، پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که وضعیت ناگواری در انتظار استان‌های لرستان، خوزستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام خواهد بود. در نهایت، بر اثر بارش‌های اوایل فروردین، شرایط در این استان‌ها رو به وخامت گذاشت و مناطق پلدختر و معمولان استان لرستان، به زیر آب رفتند. اگرچه تخلیه اضطراری برای بخش زیادی از مردم این مناطق از قبل انجام شده بود، اما حجم خسارات وارده به بنیان‌های شهری و روستایی، بسیار زیاد برآورد می‌شود.

معاونت منابع انسانی و مالی مرکز خدمات نیز پس از تلاش بی‌وقفه حوزویان در این مدت، تصمیم به تشکیل گروه جهادی کارکنان جهت خدمت‌رسانی در مناطق سیل‌زده گرفت که نهایتاً منجر به اعزام گروه جهادی سراج به لرستان شد.

به‌منظور اطلاع از اهداف اعزام این گروه و همچنین اقدامات انجام شده در مناطق سیل‌زده، با مدیرکل توسعه منابع انسانی مرکز خدمات به گفتگو پرداختیم.

مهدی جعفریان در این باره گفت: پیرو منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مبنی بر کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده در حوادث سیلاب کشور، اداره کل توسعه منابع انسانی تصمیم گرفت اردویی جهادی را ویژه کارکنان در مناطق سیل‌زده برگزار کند.

وی افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد با معاون منابع انسانی و مالی مرکز خدمات و تأیید ایشان، فراخوان ثبت‌نام در میان کارکنان برای برگزاری اردو منتشر شد و از طرف دیگر با جمعیت هلال‌احمر کشور برای تعیین محل برگزاری اردو نامه‌نگاری‌هایی انجام شد.

مدیرکل توسعه منابع انسانی مرکز خدمات گفت: نامه‌نگاری با جمعیت هلال‌احمر استان قم برای اعزام همکاران، تشکیل تیم اردوی جهادی در قالب گروه جهادی سراج، برگزاری جلسات برنامه‌ریزی با اعضای ستاد بحران مراکز حوزوی و معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان قم و عضویت اعضای گروه جهادی در جمعیت هلال‌احمر استان ازجمله اقدامات انجام شده در این راستا بود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر هماهنگی‌ها با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان لرستان برای اعزام گروه جهادی سراج به این استان انجام گرفت و همچنین جلساتی با اعضای گروه برای تیم بندی و اعلام برنامه‌ها برگزار شد.

جعفریان گفت: به‌منظور افزایش انسجام کاری و مدیریت بهتر امور، گروه جهادی سراج به پنج تیم مجزا تقسیم شدند و پس از رایزنی با قرارگاه پیشرفت و آبادی سپاه مستقر در منطقه روستای بابازید از توابع شهر پلدختر و بر اساس توانایی‌های تیم‌ها، وظایفی به هر تیم محول گردید.

وی تصریح کرد: استقرار در آشپزخانه مردمی مرکزی پلدختر و کمک در طبخ، بسته‌بندی و توزیع غذا، لایروبی منازل و معابر باقی‌مانده در روستای بابازید، احیای نهرها و اصلاح سیستم آبیاری زمین‌های کشاورزی، دریافت، تفکیک و بسته‌بندی کمک‌های مردمی در انبار مرکزی روستای بابازید و روستای گُل گُل و همچنین کمک به تخلیه محموله‌های کمک‌های حوزویان به لرستان از جمله وظایفی بود که به هر کدام از تیم‌ها محول شد.

مدیرکل توسعه منابع انسانی مرکز خدمات افزود: جهت همدلی بیشتر و تقویت روحیه جهادی کارکنان شعار «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی؛ در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید.» برای این گروه انتخاب شد.

وی با اشاره به اقدامات گروه جهادی سراج در مناطق سیل‌زده پلدختر گفت: لایروبی 8 باب منزل، 5 کوچه و مسیر و یک باب مدرسه در روستای بابازید، اصلاح 3 نهر آبیاری و تعمیر 2 موتور آبی زمین‌های کشاورزی، آماده‌سازی و توزیع 400 پرس غذا در آشپزخانه مردمی مرکزی پلدختر در هر وعده غذایی، 2 هزار مورد تفکیک و بسته‌بندی کمک‌های مردمی و 9 مورد تخلیه کامیون حاوی کمک‌های مردمی ازجمله اقدامات این گروه جهادی بودند.

جعفریان افزود: برگزاری نماز جماعت و مراسم توسل و مدیحه‌سرایی، سرکشی به سیل‌زدگان و برگزاری برنامه‌های محتوا محور و سرگرم‌کننده ویژه کودکان و نوجوانان از دیگر اقدامات انجام شده توسط گروه جهادی سراج بود.

وی گفت: به جهت صرفه جویی در هزینه‌های بیت‌المال و تقویت روحیه جهادی کارکنان، به هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در این اردو هزینه‌ای تحت عنوان حق مأموریت پرداخت نگردید و حضور ایشان به‌صورت کاملاً جهادی محاسبه‌شده است.

مدیرکل توسعه منابع انسانی مرکز خدمات ادامه داد: مجموع ساعات خدمات ارائه شده توسط گروه جهادی سراج، بیش از 2 هزار نفر ساعت مفید بوده است که نشان از حجم بالای خدمت‌رسانی بی‌منت به مردم منطقه دارد.

وی بیان کرد: حجم خسارات وارده شده به مناطق سیل زده بسیار زیاد است و برطرف کردن آثار خرابی‌ها و بازگشت مردم به زندگی عادی نیازمند تلاش و همت بسیاری است و ان شاء الله گروه جهادی سراج در مراحل بعدی تا اسکان دائم هم‌وطنانمان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

جعفریان افزود: مردم ایران اسلامی نباید تصور کنند با فروکش کردن تب سیل در این مناطق، مشکلات مردم پایان یافته است؛ در واقع مردم این مناطق بیش از گذشته به کمک و یاری هم وطنان خود نیاز دارند.

وی تصریح کرد: با توجه به موفقیت گروه جهادی سراج در انجام امور محوله، درصدد هستیم دومین گروه جهادی کارکنان مرکز خدمات را در آینده‌ای نزدیک به مناطق سیل‌زده اعزام کنیم. همچنین ان شاء الله با افتتاح خانه هلال مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با مشارکت سازمان هلال‌احمر جمهوری اسلامی، اقداماتی از این دست را در دستور کار جهادگران مرکز خدمات حوزه‌های علمیه خواهیم داشت./1330/د102/ب1

ارسال نظرات