۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۶۰۸۲۹۳
یادداشت؛

مبانی حمایت ایران از فلسطین

مبانی حمایت ایران از فلسطین
مسئله فلسطین همواره حضوری آشکار در سیاست خارجی ایران شاهنشاهی و جمهوری اسلامی داشته؛ در اولی حمایت از اسرائیل غاصب و در دومی حمایت از فلسطین به‌شدت دنبال شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بحران فلسطین از آغاز تأسیس اسرائیل در ۱۹۴۸ میلادی حضوری آشکار در سیاست خارجی ایران شاهنشاهی و جمهوری اسلامی داشته، به‌گونه‌ای که در اولی حمایت از اسرائیل غاصب و در دومی حمایت از فلسطین به شدت دنبال شده است. اما به دلیل اثرپذیری بخش اندکی از افکار عمومی از رسانه‌های صهیونیستی، حمایت ایران انقلابی از فلسطین به چالش کشیده شده است، در حالی‌ که چنین حمایتی بر مبانی زیر نهاده شده است:

۱-مبانی دینی: آرمان ایران اسلامی به دلایل اسلامی دفاع از فلسطین است. در قرآن کریم می‌خوانیم:

-در راه خدا بجنگید با کسانی که با شما مسلمانان و مؤمنان کمی جنگند، ولی تجاوزگر نباشید که خدا تجاوزگران را دوست ندارد.

-و چرا شما در راه خدا [و در راه نجاتِ]مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‌جنگید؟ همانان که می‌گویند: «پروردگارا، ما را از این شهری که مردمش ستم‌پیشه‌اند بیرون ببر، و از جانب خود برای ما سرپرستی قرار ده، و از نزد خویش یاوری برای ما تعیین فرما.»

همچنین، در احادیثی همه مسلمانان به دفاع از مسلمانان و مظلومان فراخوانده شده‌اند:

رسول خدا(ص) فرموده است: هرکس فریاد دادخواهی هر مظلومی [اعم از مسلمان و غیرمسلمان]را بشنود که مسلمین را به یاری می‌طلبد، اما به کمک او نشتابد، مسلمان نیست.

-از بهترین نوع صدقه، یاری کردن تو نسبت به ناتوان است.

۲-مبنای حقوقی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مبنا و دستور کار سیاست خارجی در موارد متعددی، دفاع و حمایت از مستضعفان و مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان را وظیفه‌ی جمهوری اسلامی ایران می‌داند، از این رو مهم‌ترین سند ملی جمهوری اسلامی، اهداف سیاست خارجی را بدین صورت متوجه دفاع از مسلمان و مظلومان کرده است:

 ۱-تأمین منافع و حفاظت از استقلال و حاکمیت ملی در عرصه بین‌الملل ۲-تلاش برای تشکیل امت واحد جهانی ۳- حمایت از مستضعفان در برابر مستکبران ۴- دفاع از سرزمین‌ها و حقوق مسلمانان ۵- دعوت به اسلام

۳-مبنای انسانی: رویداد‌های خشن غیرانسانی در فلسطین که با آغاز مهاجرت یهودیان به فلسطین به تصویری مستمر در یک‌صد سال گذشته تبدیل شده، عواطف هر انسان آزادی‌خواهی را تحریک می‌کند که نسبت بدان از خود واکنش نشان دهد. قوانین حقوق بشری به دست قدرت‌های جهانی با عینک سیاسی آلوده شده‌اند و بر اثر آن کارکرد و کارآمدی خود را در دفاع از حقوق انسانی و حقوق بشر از دست داده‌اند؛ بنابراین واکنش انسانی نسبت به مظلومیت فلسطین و صحنه‌ای دل‌خراش آن و قتل و آوارگی و غضب سرزمین فلسطین به امری طبیعی و منطبق بر سرشت و فطرت بشری تبدیل شده است.

۴-مبنای امنیتی: یکی دیگر از دلایل دفاع و حمایت جمهوری اسلامی ایران از فلسطین را می‌توان تحقق امینت ملی کشورمان دانست. امنیت ملی عبارت است از مصونیت نسبی یا مطلق یک کشور از حمله مسلحانه یا خراب‌کارانه سیاسی یا اقتصادی احتمالی، همراه وارد کردن ضربه کاری و مرگبار در صورت مورد حمله قرار گرفتن. امنیت ملی به این امور اطلاق می‌شود: حفظ تمامیت ارضی، حفظ جان مردم، بقا و ادامه سیستم اجتماع و حاکمیت کشور (سیاسی، اقتصادی و فرهنگی)، حفظ و ارتقای منابع حیاتی کشور و فقدان تهدید جدی از خارج، درباره منافع مادی و حیاتی کشور مهم‌ترین تهدید‌های اسرائیل ضد امنیت کشور‌های منطقه به‌ویژه ایران عبارت است از: سیطره بر خاورمیانه، تهدید هسته‌ای، حمله نظامی و گسترش سلطه اقتصادی

۵- مبنای عقلی: به دو نحوه می‌توان به دلیل عقلی استناد کرد:

همه مسلمانان امت واحده حساب می‌شوند و در این صورت هرگونه ستمگری به هر کشور اسلامی یا جمعیت مسلمین ستم به همه آنان شمرده می‌شود و دفاع از آنان دفاع از خود قلمداد و به حکم عقل واجب می‌گردد. از این‌رو برخی از فقها وجوب جهاد دفاعی در مقابل هجوم کفار و صهیونیست‌ها بر کشور‌های اسلامی و کشتار مردان و زنان و استیلای بر اموال و هتک نوامیس و تخریب معابد و مساجد و نیز مبارزه با تسلط آنان بر کشور‌های اسلامی و شئون و فرهنگ و اقتصاد مسلمانان را ضرورتی عقلی و شرعی می‌دانند.

دفاع از مظلوم یکی از آموزه‌های فطری است که هر عقل سلیمی آن را تأیید می‌کند. این مسئله آن‌قدر بدیهی است که حتی متجاوزان نیز به بهانه یاری نمودن ملت‌های ضعیف و حمایت از حقوق بشر دست به بزرگ‌ترین جنگ‌ها می‌زنند. به‌عبارت دیگر، دفاع از مظلوم و دشمنی با ستمگران و متجاوزان از بارزترین پسندیده‌های عقلی است که همواره در باب حسن و قبح عقلی بدان استناد می‌کنند./918/ی702/س

محمدمهدی رضوی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
آرزوی نابودی ریشه ظلم در منطقه
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
خدایا ریشه صهیونیسم و حامیان آن را از کره زمین بکن ، آمین رب العالمین .
0
0