۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۶۰۸۳۵۳
آیت الله مکارم شیرازی:

آرامش روحی در سایه انس با قرآن میسر می شود

آرامش روحی در سایه انس با قرآن میسر می شود
حضرت آیت الله مکارم شیرازی انس با قرآن را عامل آرامش روح و روان انسان دانست و ماه رمضان را فرصتی طلایی برای دستیابی به این مهم ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که در مدرسه امام امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، خدمت به قرآن را توفیقی الهی دانست.

این مرجع تقلید ماه مبارک رمضان را ماه انس با قرآن دانست و با تاکید بر لزوم بهره گیری از این فرصت برای تدبر در آیات وحی، از تمامی خادمان این کتاب آسمانی خواست قدر جایگاه خود را بدانند و تا جایی که می توانند در خدمت قرآن و معارف والای آن باشند.

انس با قرآن جامعه را متحول می کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر توجه لزوم تبیین و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه، تحقق این مهم را متضمن سعادت و سلامت جوامع و انسان ها دانست و اظهار داشت: مولا علی(ع) در نهج البلاغه مطالب بسیاری را درباره قرآن بیان کرده اند که اگر جمع آوری شود خودش یک کتاب بزرگ می شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه  درباره قرآن می فرمایند: «فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ، وَ یَنابیعُ الْعِلْمِ، وَ ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ؛ بهار دل ها و چشمه هاى دانش در قرآن است و براى قلب و فکر جلایى جز قرآن نتوان یافت».

وی با بیان این که در این فراز نهج البلاغه 3 اثر مهم قرآن ذکر شده است، یادآورشد: نخستین اثر ربیع القلب بودن قرآن است؛ همچون فصل بهار که همه درختان شکوفه می دهند و طراوت و نشاط همه جا را فرا می گیرد، قرآن نیز موجب طراوت قلب می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: قرآن بهار دل هاست و دقت در قرآن طراوت، نشاط و نورانیت را به قلب انسان هدیه می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی دومین اثر قرآن در کلام حضرت امیر(ع) را ینابیع العلم بودن عنوان کرد و بیان داشت: چشمه های جوشان علم و دانش در قرآن مجید است و شامل همه علوم می شود.

وی با بیان این که سومین فراز فرمایش امیرمؤمنان(ع) درباره قرآن «ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ» است، گفت: قلب انسان بر اثر گناه یا غفلت از یاد خدا دچار زنگار و تاریکی می شود و جلائی برای قلب انسان غیر از قرآن نیست.

لزوم اصلاح برخی اشتباهات در رسم الخط عثمان طه

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اگر هیچ جمله ای درباره قرآن بیان نشده بود و فقط این فرمایش کوتاه حضرت علی(ع) درباره قرآن می آمد برای عظمت و بزرگی آن کافی بود.

وی روخوانی صحیح قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر، تدبر در آیات، عمل به قرآن و نشر این مفاهیم را از مهم ترین مراحل ضروری برای هر فرد ذکر و تصریح کرد: همه مسلمانان و بویژه شیعیان باید مراحل فوق را در زندگی خود پیاده و عملیاتی کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم اصلاح برخی اشتباهات در رسم الخط عثمان طه تاکید کرد و از علما و اساتید خواست با همفکری این اشتباهات را تصیحح و مرتفع سازند. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات