۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۶۰۸۳۷۳
آیت الله طبسی:

مدعیان نیابت خاص امام زمان از دین خارج هستند

مدعیان نیابت خاص امام زمان از دین خارج هستند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در روایات مربوط به جزیره خضرا به وجود نایب خاص برای امام زمان اشاره شده در حالی که می‌دانیم در دوران غیبت کبری نایب خاصی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله نجم الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در سلسله نشست‌های مهدویت، آخرالزمان و مدعیان دروغین، در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه مستندات ضعیفی برای اثبات اولاد امام زمان(عج) وجود دارد، گفت: جزیره خضرا یکی از مستنداتی است که پیرامون اولاد داشتن امام زمان(عج) مطرح است که باید کار کتابخانه‌ای و دقیقی روی آن انجام داد، در کتاب تا ظهور به تفصیل این دو روایت را مردود دانسته‌ایم، در روایت جزیره خضرا به وجود نائب خاص برای امام زمان(عج) تصریح دارد در حالی که این موضوع با قطعیات و مسلمات ما سازگار نیست و همه می‌دانیم نیابت خاص از امام زمان(عج) به پایان رسیده است.

کسی که ادعای نیابت خاص از امام زمان کند از مذهب خارج است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه افزود: بنابر نامه‌ای که امام زمان(عج) در اختیار آخرین نایب خاص قرار دادند، پس از نایب چهارم دیگر نایب خاصی وجود نخواهد داشت، همین موضوع در رد ماجراهای جزیره خضرا و اشاره به وجود نایب خاص در این جزیره برای امام زمان(عج) بسیار مهم است. ابن قولویه که استاد شیخ مفید است و حرف‌ها و دیدگاه‌های بسیار دقیقی دارد، می‌فرماید کسی که ادعای نیابت خاص امام زمان(عج) کند از مذهب خارج است.

وی با اشاره به موضع‌گیری شدید و سخت ابن قولویه علیه مدعیان نیابت امام زمان(عج) اظهار کرد: ابن قولویه می‌گوید اجماع بر این است که هرکسی که بعد از آخرین نایب خاص ادعای نیابت خاص بکند از دین خارج است. مراجع معظم تقلید و رهبر معظم انقلاب همگی نایب عام هستند و هیچکدام ادعای نیابت خاصه نکردند، ادعای نیابت عام هم بنابر فرموده خود امام زمان(عج) است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اشکالات دیگری نیز به جزیره خضرا وارد است، یکی از آنها این است که علما جزیره خضرا را به عنوان یک فرضیه پذیرفته‌اند. یکی دیگر از اشکالاتی که به مسأله اولاد داشتن امام زمان(عج) وارد است، جریان ضراب اصفهانی و صلواتی منقول از او است، وی در سال ۲۸۰ هجری یعنی دوران غیبت صغری روایت می‌کند که صلواتی را از یک زن که مدعی است خاله امام زمان(عج) است نقل می‌کند، این درحالی است که در هیچ منبعی ذکر نشده که امام زمان(عج) خاله داشته باشد.

سوء استفاده مدعیان دروغین از یک صلوات

آیت الله طبسی با اشاره به مشکل داشتن سند روایت صلوات ضراب اصفهانی، تصریح کرد: فرستادن یک صلوات به قصد ذکر و بهره معنوی بردن ایرادی ندارد بلکه استفاده ابزاری از آن در راستای اهداف مدعیان دروغین موضوعی است که باعث می‌شود به سندیت این حدیث و دیگر احادیث بپردازیم و اجازه ندهیم مدعیان دروغین از این موضوع سوء استفاده کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ادعاهای مختلف بسیار است، اما در مقام اثبات که باشد نمی‌توان آنها را ثابت کرد. ملاقات‌ها با امام زمان(عج) اکثراً اتفاقی است، در همین زمینه هم باید با دقت به مسأله نگاه کرد و فریب افراد کذاب را نخوریم. بسیاری از بزرگان ملاقات با امام زمان(عج) داشته‌اند اما هیچکدام مدعی ملاقات اختیاری نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: در جمال الاسبوع ابن طاووس دو نص نقل می‌کند منقول از امام رضا(ع)که بعد از نماز عصر جمعه برای امام زمان(عج) دعایی که نقل شده است بخوانید، در این دعا به فرزندان امام زمان و جانشین‌های امام زمان(عج) اشاره شده است. اول اینکه این حدیث از نظر نقل و راویان دچار مشکل است و برخی راویان یا وجود ندارند و شناخته شده نیستند یا ثقه نیستند. موضوع دیگر این است که این روایت پیش از ولادت حضرت ولی عصر (عج) ذکر شده است و حتی پیش از میلاد جد امام زمان(عج) بوده است، در این روایت به اولاد امام زمان(عج) دعا می‌کنیم اما این به معنای اولاد داشتن نیست بلکه به این معنا است که هروقت ایشان اولاد دار شدند رحمت و مغفرت الهی شامل آنها شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به عدم دلالت روایات بر نقش داشتن اولاد امام زمان(عج) در امور مختلف، اشاره کرد و گفت: این روایات همه مشکل سندی دارند، مدعیان دروغین مدعی می‌شوند که با حضور فرزندان امام زمان(عج) باعث می‌شود دیگر نیازی به مراجعه معظم تقلید نباشد و رشته ارتباط مردم و مراجعات دینی به مراجع را باید پاره کرد، درحالی که توان اثبات فرزند داشتن امام زمان(عج) را هم ندارند و تنها متوسل به روایات ضعیف و فرضیه‌ها می‌شوند./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات