۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۰۸۳۸۴

چرا راه گم کرده ایم

چرا راه گم کرده ایم
به یقین محمدعلی نجفی در محکمه عدل محاکمه و حتما به کیفر عمل ناصوابش خواهد رسید، اما سخن این است اولویت‌های خبری و رسانه‌ای کدامند؟
به گزارش خبرگزاری رسا، ظهر روز ۲۲ ماه مبارک امسال ناگهان خبری در فضای رسانه‌ای پیچید و به سرعت خبر اول شد:«همسر دوم محمد علی نجفی به قتل رسید»
 
به سرعت اخبار، گزارش و تصاویر مختلف از این خبر و حادثه منتشر و بگونه‌ای این خبر را برجسته کردند که گویی هیچ خبر، مشکل یا اتفاقی در کشور وجود نداشته و هیچ شرایط خاص فرهنگی، مذهبی و سیاسی برای در کشور وجود ندارد.
 
توجه خاص رسانه‌ها به این حادثه چنان شعف انگیز! بود که لحظه به لحظه خبر را همراه با شوق خاص مخابره می‌کردند.
 
حوالی غروب خبر بازداشت دکتر محمد علی نجفی به اتهام قتل همسر دومش منتشر و اعتراف به قتل مهم بودن این خبر و حادثه را مضاعف کرد؟!
 
در این اطلاع رسانی همه از هم گوی سبقت را می‌ربودند؛ از صدا و سیما گرفته تا رسانه‌های مجازی همه و همه؛ گویا اتفاق و یا خبر دیگری در این کشور وجود ندارد که هم و غم خود را بر نشر لحظه به لحظه این خبر اختصاص دادند. جالب‌تر اینکه در صبح روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان نیز بسیاری از روزنامه‌ها از طیف اصلاح طلب و اصولگرا؛ از شرق و کارگزاران گرفته تا وطن امروز و جوان و کیهان.
 
برخی در نیم صفحه اول با تصاویر رنگی و تیتر‌های خاص و به قول خودشان جذاب! و برخی دیگر در همان صفحه اول با تیتر‌های کوتاه به این قضیه پرداختند.
 
فارغ از مباحث جناحی و حزبی و فارغ از گرایش خاص سیاسی که البته با روندی که در پیش دارند و با رویکرد‌های یک جانبه نگرانه و مچ‌گیرانه، هیچ کدام را برای مصالح و منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی مفید نمی‌دانم، اما در این نوشتار برآنم تا بیان کنم واقعا به کدامین طریق هستیم؟ چرا در این شرایط مهم «ره» گم کرده ایم؟!
 
صدا و سیما برای برنامه‌های فرهنگی و علمی که امکان پرداخت هزینه‌های آن چنانی را ندارند، نه وقت دارد و نه توجه و عمدتا هم با این پاسخ آن‌ها مواجه هستیم: بقدری خبر و برنامه‌های اولویت دار داریم که نوبت به چنین برنامه‌هایی نمی‌رسد، حال چگونه در بخش‌های مختلف خبری به کرات و به شیوه‌های مختلف بر این حادثه که به نظر اولویت اول کشور نمی‌باشد، می‌پردازند؟ آیا برای شهادت طلبه مظلوم همدانی شهید مصطفی قاسمی و یا همین امروز برای شهادت امام جمعه مظلوم کازرون شهید محمد خرسند هم اینگونه در بخش‌های مختلف خبری و گزارشی، فرصت قرار دادند و بصورت جز به جز به آن پرداختند؟ آیا اکیپ‌های سیار که در آگاهی تهران و دادسرا برای پیگیری قتل همسر دوم نجفی مستقر شدند، در برابر منزل شهیدان امنیت کشور و شهدای روحانی این ایام هم مستقر شدند؟
 
واقعا حماسه بسیار باشکوه حضور مردم در مراسم معنوی احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان برای روزنامه‌های خاص هیچ ارزشی نداشت تا حداقل چند عکس از این موج معنویت خواهی و استغاثه طلبی مردم در صفحات تاپ خود منتشر کنند؟
 
واقعا اولویت‌های خبری و رسانه‌ای ما کجاست و به کدامین جهت در حرکت است. چرا «ره» گم کرده ایم! چرا از مشکلات مردم، چرا از علایق معنوی مردم، چرا از فضا سازی و فرهنگ سازی سالم فاصله گرفته این و به سمت برنامه‌ها و‌خبر‌های کم اهمیت و بی خاصیت در حرکتیم؟
 
واقعا برای فرهنگ سازی، روشنگری عمومی و پرداختن به جریان‌های انحرافی و فرقه‌های ضاله، وظیفه‌ای بر عهده رسانه ها، خصوصا رسانه ملی نیست؟ فرقه‌های ضاله که نمونه عیان آن را در به شهادت رساندن شهید خرسند امام جمعه عزیز کازرون در سحرگاه بیست و سوم ماه مبارک رمضان می‌بینیم.
 
امروز خبر شهادت پاسدار رشید اسلام شهید ابراهیم آخوند زاده در درگیری با اشرار کوردل در منطقه چالدران هم منتشر شد. براستی به همان میزان که بر قتل همسر دوم محمد علی نجفی متمرکز شدند بر شهادت این پاسدار غیور که امنیت مان را مدیون آن‌ها هستیم، پرداختند؟ واقعا برخی از رسانه‌ها و روزنامه‌ها و بخش‌هایی از صدا و سیما آنگونه که بر نجفی و همسر دومش! متمرکز شدند بر این شهیدان همیشه جاوید حریم و حرم و بر مشکلات مردم و این روز‌ها بر معنویت خواهی مردم هم پرداختند؟ واقعا چرا «ره» گم کرده ایم؟
 
به یقین محمد علی نجفی در محکمه عدل محاکمه و حتما به کیفر عمل ناصوابش خواهد رسید، اما سخن این است اولویت‌های خبری و رسانه‌ای کدامند؟
 
امید که همیشه در مسیر حق و عدالت پایدار و با استقامت باشیم. /۹۹۹/د101/س

محمدباقر خراسانی

ارسال نظرات