۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۰۸۳۸۵
آیت الله مصباح یزدی:

هجمه های امروز دشمن اصل دین و اعتقاد نسل آینده را هدف قرار داده است

هجمه های امروز دشمن اصل دین و اعتقاد نسل آینده را هدف قرار داده است
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) نسبت به هجمه های سنگین فکری و اعتقادی دشمن و تأثیر آن بر جوانان هشدار داد و خواستار تحرک بیشتر نهادهای مربوطه به ویژه حوزه برای مقابله با آن شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دوازهمین جلسه از درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، گفت: در روزگاری زندگی می کنیم که با نیم قرن قبل بسیار متفاوت است، امروز ضرورت هایی از لحاظ های مختلف در جامعه به وجود آمده که قبلا وجود نداشت.

وی افزود: تحولات و وجود نیازهای جدید ایجاب می کند که کسانی تلاش هایی در جهت رفع نیازها و پاسخ به شبهات داشته باشند و به صورت قابل فهم و قابل پذیرش مسائل را ارائه دهند، باید به نیازهای امروز توجه داشته باشیم و با زبانی قابل فهم سخن بگوییم و احیانا اگر نیاز بود برخی مسائل را در مواد درسی بگنجانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروز با فرهنگی دنیاشمول و غربی مواجه هستیم، اظهار داشت: البته این فرهنگ اختصاص به غرب ندارد و موج این فرهنگ اکثر کشورهای دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، باید توجه کنیم که این فرهنگ چه آثار زیانباری دارد و چگونه حیات مادی و معنوی انسان به ویژه جوانان را بر باد می دهد.

وی ادامه داد: انسان ها خواسته هایی دارند که بسیاری از آن ها مشترک است و برای تحقق آن تلاش می کند باید ببینیم که با چه راهی حداکثر انسان ها می توانند به حداکثر خواسته های خود برسند و کمترین ضررها و زیان ها را متحمل شوند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: بر اساس استفاده از علوم، تجارب، تحقیقات علمی، عقلی و فلسفی و سرمایه های فرهنگی بشر در طول هزاران سال، کسانی فکر کرده اند که اگر بخواهند چنین چیزی تحقق پیدا کند چه باید کرد، عصاره افکار آن ها این است که باید نظام حقوقی را پی ریزی کنیم که هر انسانی حق داشته باشد برای رسیدن به خواسته های خود تلاش کند و حقوق انسان ها به رسمیت شناخته شود.

وی عنوان کرد: این افراد گفتند که انسان ها چند حق اساسی دارد و اگر تأمین شود زمینه ساز رسیدن اکثر افراد به اکثر خواسته هایشان با کمترین ضرر خواهد شد، حق اساسی اول حق حیات و حق دوم حق بهره برداری از نظام طبیعی و پدیده های طبیعت است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حق دیگری که مطرح می کنند این است که هرگونه بخواهیم برای تأمین خواسته ها با انسان های دیگر ارتباط برقرار کنیم، مسأله دیگری که مطرح می شود این است که باید از هر وسیله ای استفاده کنیم تا بر دانش خود بیفزاییم و بر اساس یافته ها و تجربه ها عقایدی داشته باشیم که همان آزادی فکر و عقیده است.

وی اضافه کرد: این افراد می گویند شکل استفاده از خواسته ها و ابزار را خود انسان باید تعیین کند و بر اساس دلخواه او باشد، این موارد اخیرا به عنوان پایه های حقوق بشر شناخته می شود، در این منطق انسان از هر چیزی و به هر اندازه ای و به هر شکلی می تواند استفاده کند و محدویتی ندارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در مرحله دوم حقوقی پیدا می شود که همراه تکلیف است، گفت: کلی مسأله این است که هرکس حق دارد برای رسیدن به خواسته های خود تلاش کند مادامی که مزاحم دیگران نشود، اگر بنا باشد هرکس هرگونه که خواست برخورد کند هستی انسان در معرض خطر قرار می گیرد.

وی افزود: انسان باید مرزی را بپذیرد و تکالیفی داشته باشد، سؤال می شود این نظام توأم با تکلیف را چه کسی باید تعیین کند؟ شاید کلیات این نظام را همه بر اساس مزاحم دیگران نشدن بپذیرند، اختلافی که در نظام حقوقی بشر از دیرباز تا کنون وجود داشته برای اختلاف نظر از تعیین مرز استفاده از حقوق اولیه و تعیین تکالیف در برابر حقوق است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: برای این که اختلافات ادامه پیدا نکند و انسان محروم نشود این مسأله را مطرح کردند که کسانی یا پیشنهاداتی مطرح شود و هر چه اکثریت بود همه قبول کنند و از اینجا مسأله دموکراسی پیش آمد، امروز این بحث ها به اوج رسیده و دموکراسی یک بت شده است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ دیده شده که انسان هایی که می خواهند تصمیم بگیرند خودشان هم عمل نمی کنند و هرجا که منافعشان اقتضا کند به گونه ای دیگر عمل می کنند و منافع عمومی را به خطر می اندازند، به همین دلیل گفته شد باید دستگاهی وجود داشته باشد تا انسان را کنترل کند، ابتدا باید مقرراتی برای کنترل باشد که حقوق جزا می شود و کسانی هم باید باشند تا این مقررات را اجرا کنند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: کسانی هم پیدا می شوند که حقوق دیگران را رعایت کرده و به تجاوز نمی کنند، روح نظام و ارزش اخلاق دیگر خواهی است؛ متأسفانه آثار فرهنگی غربی را در جوامع اسلامی و کشور خود مشاهده می کنیم و گویندگان و نویسندگانی بر مبنای حقوق غربی اظهار نظر و تبلیغ می کنند، این فرهنگ به اشکال گوناگون در افکار جامعه اثرگذاشته و گویی از بدیهیاتی سخن گفته می شود که فوق مسائل دینی، وحیانی و علمی است.

وی عنوان کرد: در تفکر غربی القا می شود که تفکرات دینی برای بشر ضرر دارد و دین افیون اجتماع است، گاهی هم در جوامع اسلامی برای مشروعیت بخشی به مسلمان بودن از مبانی حقوق غربی استفاده می شود.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: کسانی در دوران انقلاب بوده اند که در حتی در مسائل فرهنگی نقش داشته اند اما امروز مسائل دینی و حتی احکام را زیر سؤال می برند، در شرایط امروز آیا صحیح است که فعالیت های علمی و تبلیغی خود را در یک چارچوب محدودی محصور کنیم؟

وی اضافه کرد: امروز هجمه ها اصل دین و اعتقاد نسل آینده را مورد هدف قرار داده و به خطر می اندازد، البته با عنایت الهی جوانانی داریم که برای پذیرش حق آمادگی بسیاری دارند و طالب حق هستند و اگر تعلیم و تربیت درستی صورت گیرد از نسل های گذشته بسیار آماده تر هستند و بهتر برای خدمت به اسلام و انقلاب اقدام می کنند.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: بر همین اساس رهبر معظم انقلاب بر نقش ویژه جوانان تأکید دارند، البته این به معنای مجوز برای کوتاهی در انجام وظیفه نیست و باید محکم در برابر شبهات جوانان ایستادگی کنیم و به نیازهای آنان پاسخ دهیم، امروز رسانه های شیطانی عالم را فراگرفته و در امکان دسترسی به آن در هر خانه ای وجود دارد اما ما در مقابل این هجمه برای جوانان چکار می کنیم؟

وی افزود: نه تنها تلاش کافی برای برخورد صحیح و مواجهه با رشد فرهنگ غربی نکرده ایم بلکه جامعه در معرض اثرپذیری از این فرهنگ است که باید مراقب باشیم، نظام فکری غربی هیچ برهان عقلی ندارد اما چون مقبولیت عمومی دارد کسی جرأت نمی کند در مسائل مربوط به آن تشکیک کند، خودباختگی و کم کاری مسؤولان امر سبب شده در معرض چنین خطر فکری قرار بگیریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در غرب صدها کتاب در نقد حقوق بشر نوشته شده است، اظهار داشت: در این کتاب ها بیان شده که حقوق بشر اساس علمی و عقلانی ندارد و کسانی با انگیزه های مختلف به ویژه سیاسی این اعلامیه را تنظیم کردند تا کار خود را پیش ببرند.

وی با تأکید بر این که نظام فکری و ارزشی و اساس فرهنگ اسلامی بر برهان عقلی مبتنی است، ادامه داد: اگر در زمینه تببین این براهین و بیان آن در سطوح مختلف کم کاری کرده ایم باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشیم.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: ما حوزویان در مقابل موج خطری که موج الحاد است وظیفه داریم و باید را در خط مقدم برای تبیین حقایق با بیان قابل فهم و پاسخگویی به شبهات آمادگی داشته باشیم.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
محمد قمین
ارسال نظرات