۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۶۰۸۴۵۳

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی
ویژه برنامه های صدا و سیمای خراسان رضوی در روز قدس، نگارش بزرگترین کتاب مردمی قدس و نمایشگاه روز جهاني قدس در موزه آستان قدس رضوی از جمله خبرهای کوتاه از مشهد است.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، صدا و سیمای خراسان رضوی در روز قدس، روز تجلی شکوه و عظمت امت اسلامی و روز استکبار ستیزی ملل مسلمان جهان همگام با این ملت ستم دیده برنامه هایی را تدارک دیده است.

این مرکز با ویژه برنامه فریاد رهایی به مناسبت روز جهانی قدس از ساعت ۸:۳۰ روز جمعه از شبکه خراسان رضوی پخش خواهد شد. این برنامه باشعار «روز جهاني قدس، شكست معامله قرن تثبيت آرمان فلسطين» و با هدف به تصویر کشیدن شکوه و عظمت مردم همیشه در صحنه خراسان رضوی و لبیک گفتن به فرمان ولی امر مسلمین حضرت ایت الله خامنه ای در جهت حمایت و همراهی مردم مظلوم فلسطین پخش خواهد شد.

این برنامه با حضور دکتر امیر حسین قاضی زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی به موضوع انتفاضه و محکومیت رژیم غاصب صهیونیست می پردازد. همچنین با حضور تیم های سیار صداوسیمای خراسان رضوی مستقر در خیابان امام رضا (ع) حضور پر شکوه مردم در راهپیمایی روز قدس به تصویر کشیده خواهد شد.
سیمای خراسان رضوی با اعزام حدود ۷۰ نفر از پرسنل خود قصد دارد تصاویر نابی از حضور مردم را به تصویر بکشد.

بخش های پیش بینی شده برای پخش برنامه فریاد رهایی شامل؛ بیانات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و اهمیت حضور مسلمانان در راهپیمایی روز قدس ، حضور کارشناس مرتبط، حضور خواننده، سرود و گزارشهای مردمی، گزارشهای میدانی مجریان مستقر در مسیر راهپیمایی ، ارتباط تلفنی با فرمانداران شهرستان های استان می باشد.

این برنامه به تهیه کنندگی عباس غلامپور، و کارگردانی هنری رضا سالار  و با حضور تصویربرداران هادی حلوی، محمد قربانی و ابراهیم رجبیان و صدابردار برنامه غلامرضا حسینی تهیه می شود، مجریان این برنامه رضا سالار ، رئوف ذباح و کارگردان تلویزیونی حسن خطائیان، تدوینگر رضا عباسپور و دستیاران تهیه محسن ناطقی، سعید نبی زاده می باشند.

همچنین صدای خراسان رضوی با ویژه برنامه فریاد رهایی به مدت 150 دقیقه از ساعت 8:30 تا 12 به صورت زنده پوشش خواهد کرد. اجرای این برنامه با دو تیم برنامه سازی مستقر در استودیو پخش زنده و واحد سیار به همراه گزارشگران مستقر در محل برگزاری راهپیمایی برنامه ریزی شده است، همچنین پوشش گزارشی از گزارشگران شهرستان های استان خراسان رضوی هم صورت می گیرد و همزمان تیم های مستقر در رادیو نما و سطح استان گزارش لحظه ای تصویری را بارگذاری می کنند .

مرضیه رحیمی و جواد حسن زاده گزارشگران این برنامه که مستقر در واحد سیار به منظور ارتباط با ستاد و سایر مراکز می باشند.

رادیو سراسری زیارت هم با برنامه ''مقصد، دیار قدس'' از ساعت 8/30 تا 13 با حضور سه تن از کارشناسان سیاسی و 4 نفر از دانشجویان فلسطینی و لبنانی پخش خواهد شد.

گزارشگران این برنامه حسین شجاع، وحید اسدی و سمانه نورایی هستند. همچنین این برنامه در طول پوشش روز قدس با ارتباط با تعدادی از شبکه های سراسری و گزارشگران استانی به صورت زنده پخش خواهد شد.

نگارش بزرگترین کتاب مردمی قدس

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی بزرگترین کتاب مردمی قدس همزمان با راهپیمایی روزجهانی قدس از دلنوشته ها و نامه های مردم و کودکان به مردم فلسطین نگاشته می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: این طرح با هدف ثبت و ضبط گوشه ای از حماسه حضور و فریاد حمایت مردم مسلمان ایران اسلامی از آرمانهای قدس شریف و مردم مظلوم فلسطین و در ایام بزرگترین خیانت تاریخ با وادادگی عوامل حکومتهای مرتجع منطقه در معامله قرن انجام می شود.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان ادامه داد: کتابداران کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی دوشادوش مردم روزه دار استان در آیین راهپیمایی قدس و حمایت از آرمانهای قدس و برائت از تجاوزکارن و ستمکاران صهیونیستی شرکت می کنند.

وی یادآور شد: با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و استفاده از فرصت حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس برنامه های فرهنگی با موضوع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز برگزار می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: برگزاری برنامه های نقاشی جشنواره کتابخوانی رضوی،تهیه فیلم و کلیپ پویش مجازی کتابخوان رضوی و معرفی کتاب های با موضوع قدس از جمله این برنامه هایی است که در این اجتماع مردمی اجرا می شود.

نمایشگاه روز جهاني قدس  در موزه آستان قدس رضوی

محمد حسين يزدي نژاد، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکّه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: به مناسبت روز جهانی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین، نمایشگاهی از تمبرها و پاکت های مهر روز با موضوع روز جهاني قدس از تاريخ 9 تا 15 خرداد ماه درگنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی برگزار گردید.

وی افزود: در اين نمايشگاه تمبرهای ارزشمندي  نظير مسجد الاقصی در غل و زنجیر صهیونیسم جهانی، قدس و بیداری اسلامی، بزرگداشت شهید شیخ راغب حرب، قرآن  و مسجد الاقصی، بزرگداشت شهادت عزالدین قسام، بزرگداشت شهادت سلیمان خاطر، یورش صهیونیست‌ها به قبه الصخره و تمبر امریکا و حمایت از رژیم صهیونیستی در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

يزدي نژاد با اشاره به بخش ديگري از تمبرهاي به نمايش گذاشته شده در این نمایشگاه، اظهار کرد: تمرهایی مانند نهضت سنگ بر علیه ارتش صهیونیست، تصاویر شهدای قیام مسجد الاقصی، بزرگداشت شهادت سید عباس موسوی، دبیر کل سابق حزب الله، کودکان آواره ملت فلسطین، بزرگداشت شهادت دکتر فتحی شقاقی به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: همچنین در این نمایشگاه تمبرهاي تخریب بناهای اسلامی به دست صهیونیست‌ها، سالگرد اعلام تشکیل دولت فلسطین، سالروز آتش زدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها،کمک به خانواده‌های شهدای مبارزین فلسطین، کودکان زخمی فلسطین در بمباران هوایی صهیونیست‌ها به نوار غزه، یاد بودِ پیش به سوی قبه الصخره، میراث جهانی- دیوارهای شهر بیت المقدس، روز همبستگی جهانی با ملت مظلوم فلسطین، نمای شهر بیت‌المقدس، یادبود سلطان صلاح الدین ایوبی و یادبود شهید عماد مغنیه در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت اله العظمی امام خمینی دستور برگزاری هفته آخر ماه مبارک رمضان به عنوان " روز جهانی قدس" را صادر نمودند و نیز برای اولین بار در تاریخ پست ایران، در مورخ 17 مهر 1359 تمبر "روز جهانی قدس" در تیراژ دو میلیون چاپ و منتشر گردید افزود: پس از ایران کشورهای دیگر جهان اسلام به تبعیت از پست ایران نیز به پاسداشت قدس شریف تمبر چاپ نمودند كه در این نمایشگاه تمبرهایی از کشورهای ایران، تونس، لیبی، جمهوری مالی، سوریه، عراق، جمهوری موریتانی، مالزی، یمن، جمهوری سومالی، سنگال، گامبیا، بنگلادش، قبرس، پاکستان، مراکش، جمهوری نیجر، اندونزی و ...... به نمایش گذاشته شده است.

گفتني است تمبرهای روز جهانی قدس منتشره پست  جمهوری اسلامی ایران در بین مجموعه داران کشورهای اسلامی طرفداران زیادی دارد که برای مجموعه های خود آن را تهیه می نمایند و همچنین مجموعه داران برجسته تمبر در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و کشورهای اروپایی و آسیایی نیز جهت تهیه آن تلاش می نمایند.

2هزار نشریه جدید؛ تازه‌ترین دست‌‌آورد گروه مطبوعات آستان قدس رضوی

علی سلیمانی، مسؤول تالارهای مطالعه مطبوعاتِ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: گروه مطبوعات این سازمان  به تازگی حدود 2هزار نسخه نشریه جدید به آرشیو خود افزود. این درحالی است که این مرکز، غنی‌ترین آرشیو مطبوعاتی در کشور به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: با توجه به تعطیلی نمایشگاه مطبوعات که در آبان ماهِ هر سال برگزار می‌شد، آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی سعی کرد از فرصت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و رایزنی با ناشران کتابی که صاحب نشریات ادواری هستند، در جهت تکمیل مجموعه نشریات آرشیو خود بهره ببرد که حاصل آن جذب خدود 2هزار نسخه نشریه و تکمیل بخشی از کسری نشریات بوده است.

سلیمانی تصریح کرد: این نسخه‌ها متعلق به 115 عنوان نشریه است که 20 عنوانِ آن جزء تازه‌های مطبوعات ایران محسوب می شود. وی همچنین از اهدایی بودن 91 درصد این نشریات خبر داد.

سلیمانی همچنین از رایزنی‌های موفق با کتابخانه ملی برای همکاری دو جانبه در زمینه تبادل نشریات مازاد و دیجیتال؛ مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر در زمینه نرم‌افزار فارسی‌خوان نشریات دورۀ قاجار و رایزنی موفق با واحد انتشارات دانشگاه‌های امام‌حسین‌(ع) و دانشگاه آزاد اسلامی برای ارسال نشریات علمی این دانشگاه‌ها به آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی، به عنوان تازه‌ترین اقدامات در جهت غنای بیش از پیش این مرکز نام برد./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات