۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۶۰۸۴۵۵
معرفی کتاب؛

مهارت‌های تربیت کودک با رویکرد طیّب‌گزینی

مهارت‌های تربیت کودک با رویکرد طیّب‌گزینی
خواننده‎ با مطالعه کتاب مهارت کودک، به شاخصه‌های موفقیت در تربیت، نقش والدین در دوره اول رشد، آسیب‌های پیش رو و راه‌های درمان آن و مهارت‌های لازم در این دوره دست می‌یابد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «اصول و مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب گزینی» توسط انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت علیهم‌السلام به چاپ رسیده است.

این کتاب در ۲۲۱ صفحه حاصل تلاش احمدرضا اخوت و فاطمه فیاض بوده و دارای یک بخش مقدماتی در قالب پیش‌گفتار و چهار فصل اصلی با عنوان‌بندی زیر است:

پیشگفتار: مؤلفه‌های اصلی تربیت در هفت سال اول

فصل اول:طیب سازی حواس و عواطف کودک

فصل دوم: طیب سازی کلمات و کلام کودک

فصل سوم: بذر پاشی باور‌های زیبا در کودک

فصل چهارم: تأمین رزق طیب برای پروراندن کودک

نگاهی به کتاب «اصول و مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی»

در مقدمه‌ی این کتاب آمده است: بر اساس تحلیلی که از آیات قرآن و روایات به دست می‌آید می‌توان مراحل رشد را در شش دوره پنج تا هفت ساله مشاهده کرد. مرحله اول رشد را که به صورت تقریبی ۷ سال است، می‌توان شامل چهار مرحله دانست:

۱_مرحله پیش از انعقاد نطفه و حین آن

۲_مرحله جنینی

۳_مرحله کفالت

۴_مرحله تکلم (حدود ۲ تا ۷ سال)

غایت یا نهایت رشد در هفت سال اول، هدایت نطق و تعلیم کلام به گونه‌ای است که زمینه رشد بهتر در دوره‌های بعد را فراهم سازد.

روح حاکم بر تربیت در این دوره بسترسازی و انس‌دهی با طیبات است. فراهم کردن بستر‌های طیب، پاکیزه، به‌دور از گناه و نازیبایی‌ها از اصول کلی تربیت در این دوره است.

در دوره اول رشد که آغاز تکلم است، والدین به عنوان، ولی کودک لازم است بهترین کلمه‌ها، کلام‌ها و شیواترین راه‌های ارتباطی را به کودک آموزش دهند؛ لذا در این دوره، رزق کودک موهبتی است که در قالب کلمات و رفتار‌های طیب به کودک رسیده و طیب‌گزینی را در راه و رسم زندگی او ترسیم می‌نماید.

می‎توان گفت خواننده‎ با مطالعه این کتاب به غایت و شاخصه‌های موفقیت در تربیت، نقش والدین در دوره اول رشد، آسیب‌های پیش رو و راه‌های درمان آن و مهارت‌های لازم در این دوره دست می‌یابد./918/ت301/س

شکوه السادات واجدی

ارسال نظرات