۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۶۰۸۵۶۶

سازمان ملل هم در نشست منامه شرکت نمی‌کند

سازمان ملل هم در نشست منامه شرکت نمی‌کند
سازمان ملل اعلام کرد که در نشست اقتصادی منامه که گام نخست برای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» است، شرکت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «فرحان حق» سخنگوی سازمان ملل شرکت این سازمان در نشست اقتصادی منامه را رد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور سازمان ملل در نشست منامه گفت:« تا این لحظه هیچ فردی ابلاغیه برای حضور در این نشست دریافت نکرده است».

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی سازمان ملل ابتدا گفته بود که «نیکلای ملادینوف» هماهنگ ‌کننده سازمان ملل در غرب آسیا برای این نشست دعوت شده اما در آن شرکت نخواهد کرد، وی سپس تأکید کرد که ملادینوف برای این نشست دعوت نشده است.

آمریکا و بحرین اعلام کرده‌اند که نشست اقتصادی بحرین به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح معامله قرن قرار است طی روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه برگزار شود.

طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

پیش از این قدرتهای خارجی از جمله چین و روسیه ضمن رد معامله قرن و نادیده گرفتن حقوق فلسطیینها در این طرح که به ابتکار آمریکا طراحی شده است اعلام کردند در هیچ سطحی در نشست منامه شرکت نخواهند کرد. 

اما فلسطینی‌ها که اصلی‌ترین مخاطب این نشست هستند، نیز تقریبا به صورت متفق‌القول گفته‌اند که به بحرین نخواهند رفت. بسیاری نیز به دیگر کشورها در خصوص شرکت در نشست منامه هشدار داده‌اند. 

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین به شبکه «سی‌ان‌ان‌» آمریکا گفته بود: «کنفرانسی که آمریکا آن را اعلام کرده و اولین گام در راستای طرحش برای "صلح در خاورمیانه" موسوم به معامله قرن به شمار می‌رود، "عقیم" است.»/847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات