۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
کد خبر: ۶۰۸۶۰۳
آیت الله مصباح یزدی:

جهان بینی مادی و دنیوی عقل را نادیده می گیرد

جهان بینی مادی و دنیوی عقل را نادیده می گیرد
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که در جهان بینی دنیوی عقل نادیده گرفته می شود، گفت: اگر انسان عاقل باشد دنبال سؤالات مبنایی می رود و در غرایز محدود نمی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سیزدهمین جلسه از درس اخلاق ویژه ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد،  با بیان این که نظام اخلاقی غیر اسلامی مبتنی بر برهان عقلی نیست، گفت: این نظام مبتنی بر آرای مقبوله است و کسانی آن را مبنا قرار داده اند.

وی افزود: نظام اخلاقی اسلام یک نظام ثابت همگانی در همه اقوام، اعصار و ملل است که اهداف و مبانی مشخص دارد اما نظام های اخلاقی بشری به ویژه نظامی که امروز مشاهده می شود تابع آرای عمومی است و خوب و بد را مردم تعیین می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نظام اخلاقی امروز بشر در اهداف با نظام اخلاقی اسلام تفاوت دارد، اظهار داشت: نهایت ارزش اخلاقی در نظام امروز دارای احترام شدن است اما هدف اصلی نظام ارزشی اسلام این است که انسان را به قرب خدا برساند.

وی ادامه داد: حق حیات، حق آزادی و حق بهره برداری از عالم هستی از حقوق اساسی به شمار می رود که پایه اعلامیه حقوق بشر است، مرحله دیگر این است که بشر به خواست خود زندگی اجتماعی را انتخاب می کند که در این صورت برای تحقق اهداف دچار تزاحم می شوند و در اینجا تکالیفی پدید می آید.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که طبق جهان بینی حقوق و اخلاق غربی خود انسان ها باید نظام حقوقی جامعه را تعیین کنند، ابراز داشت: این جهان بینی می گوید در زمان اختلافات باید نظر اکثریت را ملاک کار قرار داد که همان دموکراسی نامیده می شود.

وی عنوان کرد: این جهان بینی در دنیا حاکم است و آثار آن در پیروان ادیان گوناگون دیده می شود اما مبنای عقلانی ندارد و برهانی نیست، این که می گوییم این نگرش برهانی نیست برای این است که 3 مسأله اصلی در آن مورد غفلت واقع شده است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ویژگی اصلی انسان عقل است و عقل سؤال می کند که نعمت ها را انسان ایجاد کرده یا کسی آن ها را به وجود آورده است، اگر انسان بی تفاوت باشد یعنی عقل خود را به کار نمی گیرد و مانند حیوان عمل می کند.

وی اضافه کرد: اگر انسانیت به فعلیت رسیده و بنای استفاده از عقل باشد عقل قانع نمی شود، مگر می شود انسان عاقل این سؤال را نداشته باشد که چه کسی او را به وجود آورده است یا این که آیا عالم خود به خود ایجاد شده یا کسی آن را ایجاد کرده است و اگر کسی ایجاد کرده هدف داشته یا بی هدف بوده است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در جهان بینی دنیوی و غربی عقل نادیده گرفته می شود، گفت: اگر انسان عاقل باشد دنبال سؤالات مبنایی می رود و در مسائل خوراک، پوشاک و غرایز محدود نمی شود، اگر عالم آفریدگاری دارد که انسان را برای هدفی حکیمانه آفریده است و هرچه هست برای اوست آیا حق داریم بگوییم که حق مطلق داریم در هرچه می خواهیم تصرف کنیم؟

وی افزود: آیا می دانند که بعد از مرگ خبری نیست که خواسته ها و زندگی را در امور دنیا منحصر کرده اند؟ اگر احتمال وجود دنیای دیگر باشد چگونه می توانند بر مبانی خود تکیه کنند؟ می گویند جایی که اختلاف در تکلیف وجود داشته باشد آرای مردم حقوق و تکالیف را تعیین می کند آیا می توانند اثبات کنند که راه دیگری وجود ندارد؟ اگر گفته شود که راه وحیانی فوق آن وجود دارد تکلیف چیست؟ جهان بینی دنیوی و غربی برهانی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: ممکن است کسی ادعای دینداری کند اما در مقام عمل از جهان بینی دنیوی پیروی می کند، در برابر فرهنگ الحادی غب فرهنگ اسلامی وجود دارد، اسلام یعنی بدانیم که همه هستی آفریدگار حکیمی دارد که همان توحید است، دوم این است که منافع انسان محدود در دنیا نمی شود بلکه زندگی ابدی دارد و کل زندگی دنیا مقدمه ای برای آخرت است.

وی ادامه داد: اسلام برای مسائل مختلف راه وحی را دارد که فوق نظر مردم است، هدف از آفرینش انسان این است که افراد به مقام قرب الهی برسد.

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوی

تعداد بازدید : 3
 
محمد قمین
ارسال نظرات