۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۶۰۸۶۷۹
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تشریح کرد؛

رسالت های مشترک انبیای الهی در قرآن

رسالت های مشترک انبیای الهی در قرآن
استاد حوزه علمیه دعوت به توحید و معاد را از محورهای مشترک رسالت انبیا توصیف کرد و گفت: عدالت، تعلیم، حکومت، مبارزه با ظلم و رشد عقول اهداف محوری انبیای الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عصر امروز در آیین سخنرانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کریمه اهل‌بیت(س) به بررسی برخی از نکات تفسیری آیه ۴۸ سوره انبیاء پرداخت و اظهار داشت: قرآن کریم از ۲۵ پیامبر در قصص خود یاد کرده است؛ این در حالی است تعداد انبیای الهی به ۱۲۴ هزار پیامبر می‌رسد.

عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که اسامی انبیای الهی بر اساس نیاز تاریخ عصر نزول قرآن کریم و به فراخور درک عمومی از تاریخ انبیاء مطرح و به‌ صورت آیاتی نازل‌ شده است، ابراز داشت: تمام انبیای الهی دارای یک هدف و رسالت مشترک هستند؛ بر این اساس امام راحل می‌فرمودند که اگر همه انبیای الهی در یک مکان و زمان جمع شوند با یکدیگر به اختلاف‌نظر نمی‌رسیدند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به برخی از اصلی‌ترین اشتراکات تبلیغی انبیای الهی گفت: دعوت به توحید، معاد، عدالت اجتماعی، تعلیم و تعلم، تشکیل حکومت، مبارزه با ظلم و رشد و پرورش عقول هفت هدف محوری و مشترک انبیای الهی است.

وی ادامه داد: قرآن کریم در آیات متعدد به این اهداف اشاره‌ کرده است، برای مثال در توصیف ضرورت تشکیل حاکمیت دینی در آیه ۶۴ سوره نساء فرموده است «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ …؛ ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر براى این‌که به اذن خدا در همه امور از او پیروى شود…» باید توجه داشت یکی از لوازم و ضرورت‌های چنین اطاعتی تشکیل حاکمیت دینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این‌که دایره رسالت‌های مشترک انبیای الهی در هویت کلمه هدایت انسان از ضلالت به نور خلاصه‌ شده است، عنوان داشت: قرآن کریم عظمت و بزرگی حضرت هارون و موسی علیهماالسلام را در آیه ۴۸ سوره انبیاء بیان فرموده است؛ بر این اساس مکرر در قرآن کریم مسلمانان را از ارتکاب آزارهایی که یهودیان به این دو نبی رسانیدن بر حذر داشته است.

وی افزود: خداوند متعال در آیه ۴۸ سوره انبیاء فرموده است«وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسي‏ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِياءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقينَ؛ و حقّا که ما به موسی و هارون ( کتاب آسمانی تورات را که) وسیله جدایی حق از باطل، و روشنی (دل ها و راه معنوی مردم ) و یادآور پرهیزکاران ( بود ) عطا کردیم.»/837/پ202/ب1

ارسال نظرات