۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۶۰۸۷۰۷
مسؤول دبیرخانه فقه معاصر حوزه:

حوزه باید فقیه متخصص تربیت کند

حوزه باید فقیه متخصص تربیت کند
حجت الاسلام صبوری با اشاره به جزیره ای عمل کردن برخی مراکز گفت: برخی فقط به دنبال پرورش مجتهد و برخی به دنبال تربیت متخصص هستند در حالی که حوزه باید فقیه متخصص تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه و رونمایی از سایت جدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل عصر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی مسؤول دبیرخانه فقه معاصر حوزه در ارتباط با چالش ها و راهکارهای فقه حکومتی در این مراسم افزود: هنوز ضرورت ورود به این عرصه نه در بین نخبگان حوزه و نه در میان عموم طلاب جای خود را پیدا نکرده و حقیقت مطلب ادا نشده است.

وی در ادامه با تأکید بر این که یکی از دلایل این ادعا عدم ورود جدی طلاب به این عرصه است، گفت: برخی از کلمات رهبر معظم انقلاب در جملات خاص ایشان هست که روی آوردن به فقه حکومتی و استخراج احکام الهی در همه شؤون یک حکومت یکی از واجبات اساسی در حوزه فقه اسلامی است.

مسؤول دبیرخانه فقه معاصر حوزه یادآور شد: این واجب بودن به نظر می‌ رسد که خوب تبیین نشده است مثل موارد دیگری که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده اند و روی زمین مانده است.

وی با تأکید بر این که فقه حکومتی از واجبات اهم محسوب می‌ شود، گفت: اگر یک نگاه دوباره ای به مبانی کلامی تشیع داشته باشیم و آنجا این مطلب را جستجو کنیم متوجه می‌ شویم فقه حکومتی از مسائل ضروری و از جمله واجباتی است که ریشه کلامی دارد.

حجت الاسلام صبوری با بیان این که در باب توحید و عبودیت به صورت مفصل معنای عبادة الله بحث شده است، گفت: خود قرآن می‌ گوید راه عبادت الله صراط مستقیم است، این عبادت حقیقتش اطاعت و خضوع و انقیاد در همه عرصه ها است که اگر این را بپذیریم لازمه اش این است که اگر در برخی امور زندگانی هم تابع غیرالله باشیم چه از حیث ایدئولوژی و چه از حیث عمل بنده واقعی نخواهیم بود.

وی افزود: ما وقتی در پایگاه وسائل در باب قواعد فقه سیاسی بحث می کردیم به شمول عبادة الله رسیدیم که تمام عرصه های حیات بشر را در برمی گیرد و آیات فراوانی در این باب وجود دارد به ویژه علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مورد بحث و بررسی قرار داده اند؛ یکی از آیات این آیه است که «فان تنازعتم فی شیءٍ فردّوه الی الله و الی الرسول ان کنتم تؤمنون الله و الیوم الاخر» پس ایمان واقعی به خدا بدون مراجعه به رسول خدا محقق نمی شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: اگر جامعه ما اقتصاد و فرهنگش را از دین نگیرد دچار شرک عملی شده است نه این که صرفا یک حرام معمولی انجام داده باشد، مراجعه به کتاب و سنت نیز بر اساس فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) تمسک به آیات محکمه و سنت جامع است.

وی افزود: مصیبتی که امروز داریم این است که عده ای می‌ گویند حکومت امر عرفی است و آن را به سنت استناد می‌ دهند ولی در این مسأله دقت کافی را به خرج نمی دهند، در کلمات بزرگان هم در این باره صحبت های زیادی شده است که وقتی حکومت را امر عرفی گرفتیم نه یک امر فقهی دقیق، می آییم و از قضیه کربلا درس مذاکره می گیریم این همان اشتباهی است که نباید مرتکب بشویم.

حجت الاسلام صبوری در ادامه با تأکید بر این که هنوز ضرورت فقه معاصر مشخص نشده است، گفت: هنوز خیلی از مسؤولان سیاست و اقتصاد را در قلمرو دین نمی بینند، از این رو هنوز جا دارد که در مورد ضرورت این بحث صحبت کنیم، همچنین موضوع شناسی یکی از مسائل بسیار مهم و گسترده و ذو جهات است که در این عرصه هم کارهایی در پایگاه وسائل انجام شده است.

وی یادآور شد: عمده مراکز آموزشی حوزوی یا فقط فقیه تربیت می‌ کنند یا متخصص از این رو لازم است که کارهای انضمامی صورت بگیرد و در حقیقت هدف ما باید تربیت فقیه متخصص باشد و باید از ظرفیت هایی که داریم استفاده کنیم تا به این هدف نزدیک شویم.

حجت الاسلام صبوری با بیان این که در بحث مبانی عدم پرداختن به مبانی امامین انقلاب امری است که ما را از هدف دور می کند، گفت: بخواهیم یا نخواهیم فقه حکومتی را امام راحل مطرح کرد و حقیقت این است که مبانی مرحوم امام و رهبر معظم انقلاب که بسیار پیشرفته و جلو است هنوز کار نشده است؛ پایگاه تخصصی وسائل می تواند در این زمینه نیز ورود جدی داشته باشد./1330/ج

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
ارسال نظرات